روش درآمدزایی نوین سازمان ملی تعاون مالزی
گروه تشکلها فاطمه مسروری
سیستم کسر حقوق و دستمزد (PGA) تنها در کشور مالزی و در آنگکاسا ایجاد و برای کمک بهتمامی بخشها و افراد ساخته شده است.
بر اساس آمار ica. coop سال 2009، تعداد 6.78 میلیون نفر که حدود 27 درصد از جمعیت این کشوررا شامل میشد، جزو تعاونیها بودهاند. تعاونیها در مالزی به سه دسته اولیه، ثانویه و تعاونیهای نوع سوم تفکیکشدهاند که تعاونی نوع سوم به عنوان سازمان متولی و نماینده کل نهضت تعاون در سراسر کشور مالزی است. سازمان ملی تعاونیهای مالزی، ازجمله تعاونیهای دسته سوم است.
سازمان ملی تعاون مالزی (آنگکاسا)، یک سازمان فعال در سطح ملی و به عنوان سازمان اصلی متولی بخش تعاون در کشور مالزی است. دولت مالزی، آنگکاسا را به عنوان تنها مرجع نماینده نهضت تعاون در سطح ملی و بینالمللی به رسمیت میشناسد.
هدف آنگکاسا، کمک به تقویت اقتصاد تعاونی برای ارتقای تولید ناخالص داخلی این کشور و افزایش آن به 50 درصد تا سال 2020 است. ایجاد هماهنگی و وحدت بین تعاونیهای مالزی، انجام وظایف نمایندگی نهضت تعاون در سطوح ملی و بینالمللی، اجرای برنامههای آموزشی و ترویج مفاهیم و اصول تعاون بین مردم مالزی و ارائه تسهیلات خدماتی و کمک به توسعه تعاونیهای عضو از اهداف دیگر آن محسوب میشود.
هماکنون، کل اعضای آنگکاسا بالغبر 12000 هزار شرکت تعاونی و بیش از 7.5 میلیون عضو هستند. این سازمان، خدمات مختلفی ارائه میدهد که میتوان به سیستم کامپیوتری مدیریت، توسعه و ارتقای محصول، همتایابی تجاری اشاره کرد که سیستم کسر حقوق و دستمزد آنگکاسا از بین تمامی خدمات این سازمان، خدمت متمایزتری است که موجب گردش 4 میلیارد دلاری در سال برای این سازمان شده است.
سیستم کسر حقوق و دستمزد (PGA) تنها در کشور مالزی و در آنگکاسا ایجاد شده و برای کمک بهتمامی بخشها و افراد ساختهشده است. فرقی نمیکند که متقاضی، شخص حقیقی (کارمند یا کارفرما) برای حقوق و دستمزد ماهیانه باشد، شخص حقوقی (شرکت تعاونی/ سازمان) با هدف جمعآوری پرداختهایی مثل وام یا عضو آنگکاسا یا غیر عضو برای تکمیل فرآیند پرداخت اقساطش باشد، این سیستم برای تمامی افراد و سازمانها میتواند مفید باشدو هر فرد یا سازمانی میتواند بدان بپیوندد. فعالیت این سیستم به این شرح است، دو بخش مشتری (شرکتهای تعاونی، باشگاههای ورزشی، اتحادیههای کارگری و سازمان رفاه اجتماعی، شرکت بیمه) و کارفرما (دفاتر حسابداری، دفاتر خزانه دولت، مقر پلیس) را در نظر بگیرید.
مشتری به سازمان اجازه میدهد که طبق یک فرمول خاص مبالغی از حقوقش، برای انجام پرداختها کسر شود و این کسر برای بازپرداخت وامها، اقساط، مطالبات، چه با سازمان خود و چه سازمانهای دیگر است؛ بدینصورت تمامی اطلاعات و گردشها در این سیستم ذخیره میشود و این سیستم توسط بخش خدمات بانکی/اعتباری (BPKP) که توسط آنگکاسا ایجادشده، کنترل میشود. سیستم گزارش اعتباری آنگکاسا و اطلاعات اعتباری RAM، گزارشی از اطلاعات اعتباری افراد اعم از وامها، پرداختها، وضعیت ورشکستگی، فراخوانهای قانونی یا دعاوی قضایی هر فرد یا سازمان را در خود نگهداری میکند. این اطلاعاتِ کاملِ اعتباری میتواند به شرکتها یا موسسات مالی در ارزیابی اعتبار و اعتبارسنجی متقاضیان کمک کند.
گفتنی است، این کشور در طی سالیان گذشته از رشد اقتصادی قابلملاحظهیی برخوردار بوده است. دولت این کشور با داشتن برنامه 30 ساله توسعه اقتصادی (تا پایان سال 2020) قصد بر تبدیل مالزی به کشوری کاملا صنعتی و پیشرفته دارد.
در اوایل دهه ۱۹۰۰، تعاونیها در این کشور عمدتا در جهت حمایت از حقوق روستاییان در برابر استثمار، واسطهها و نیز رفع مشکل بدهیهای کارکنان دولتی پا به عرصه وجود گذاشتند. بخش تعاون مالزی، در حوزههای مختلفِ اقتصادی نظیر صنایع، کشاورزی و ماهیگیری، حملونقل، اعتبار و بانکداری، ساختوساز، مصرف، خدمات و مسکن به فعالیت میپردازد. در حوزه اعتبار و بانکداری در کواوپ مانیتور سال 2015، تعاونی مالزی جزو 15شرکت بزرگ جهان با گردش مالی بیش از 100میلیون دلار بوده است.