چالش قضایی جدید ترامپ

۱۳۹۵/۱۲/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۶۸۵

گروه جهان

دونالد ترامپ رییس‎جمهوری امریکا و دستگاه قضایی این کشور باز هم در برابر یکدیگر قرار می‌گیرند. به‌دنبال شکایت ایالت هاوایی از فرمان مهاجرتی تازه دونالد ترامپ، چند ایالت دیگر یعنی واشنگتن، مینه‌سوتا، اورگان، ماساچوست و نیویورک هم پنج‌شنبه اعلام کردند که علیه این فرمان تازه رییس‌جمهوری امریکا به دادگاه فدرال شکایت خواهند کرد. گفته شده، جلسه دادرسی در این مورد به چهارشنبه، یعنی یک روز قبل از اجرایی شدن این فرمان موکول شده است. شان اسپایسر سخنگوی ترامپ، اطمینان داده که فرمان جدید این چالش قضایی را تاب خواهد آورد.

به گزارش آسوشیتدپرس، پس از شکایت دادستانی ایالت هاوایی، باب فرگوسن دادستان ایالت واشنگتن، گفته است مجددا علیه این فرمان رییس‌جمهوری امریکا اقدام خواهد کرد. رابرت فرگوسن گفته معتقد است که حکم دادگاه استیناف علیه فرمان اجرایی منع سفر دونالد ترامپ در ۲۷ ژانویه همچنان معتبر است و شامل فرمان تازه ترامپ نیز می‌شود.

دادستان ایالت واشنگتن اضافه کرده است: «هرچند فرمان تازه نسبت به فرمان قبلی گروه کوچک‌تری را شامل خواهد شد، اما این موضوع تاثیری بر خواست این ایالت برای به چالش کشیدن فرمان اجرایی تازه ندارد.» برخی کارشناسان حقوقی معتقدند با توجه به اینکه در فرمان دوم ترامپ، معافیت‌های زیادی برای مردم درنظر گرفته شده است، دادگاه برای به چالش کشیدن آن با مشکلاتی روبه‌رو خواهد شد. دونالد ترامپ در نخستین فرمان مهاجرتی خود سفر شهروندان 7 کشور ایران، عراق، سوریه، یمن، سودان، لیبی و سومالی را به این کشور به‌طور موقت معلق کرد. اما به‌دنبال شکایت ایالت واشنگتن، دادگاه استیناف در نهایت حکم به تعلیق این فرمان داد. رییس‌جمهوری امریکا هفته گذشته در فرمان تازه‌یی با حذف عراق از این فهرست سفر شهروندان 6 کشور دیگر را برای ۹۰ روز به امریکا تعلیق کرده است. فرمان جدید مهاجرتی رییس‌جمهوری امریکا، تاثیری بر وضعیت دارندگان کارت اقامت دایم (گرین کارت)، نخواهد داشت. فرمان جدید رییس‌جمهوری امریکا قرار است از ۲۶ اسفند اجرایی شود و پذیرش پناهجویان را نیز به مدت ۱۲۰ روز به حال تعلیق در آورده است.

این درحالی است که دادستانی ایالت هاوایی در امریکا اعلام کرد که این ایالت به‌طور رسمی از فرمان مهاجرتی جدید دونالد ترامپ رییس‌جمهور این کشور، با امید به تعلیق این قانون اقامه دعوا کرده است. داگ چین دادستان هاوایی، یک روز پیش‌تر گفته بود که اگرچه فرمان اجرایی جدید رییس‌جمهور امریکا تغییراتی را با هدف پاسخ دادن به اعتراض‌ها به خود دیده، اما همچنان مانند فرمان قبلی است.


تهدید به مجازات عاملان درز اطلاعات سیا

کاخ سفید در چند روز گذشته علاوه بر قانون مهاجرتی جدید ترامپ به افشای اسناد محرمانه سازمان سیا نیز واکنش نشان داده است. پس از انتشار اطلاعات سازمان سیا توسط پایگاه افشاگری ویکی لیکس، کاخ سفید وعده داده که تمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا مسوولان این درز اطلاعات را پیدا کنند. به گزارش رویترز، مایک پنس، معاون رییس‌جمهور امریکا تاکید کرده که واشنگتن تمام تلاش خود را خواهد کرد تا افرادی را که به لو رفتن اطلاعات سازمان سیا دست داشتند، پای میز محاکمه بکشاند. وی در مصاحبه‌یی با فاکس‌نیوز گفته است: «اگر همان‌طور که می‌گویند این اسناد از سازمان سیا باشد این یکی از ضربه‌های شدیدی است که در این اواخر به امنیت ملی امریکا زده شده است.»

به ‌گفته مایک پنس، واشنگتن در حال بررسی درباره صحت اسناد افشا شده توسط سایت ویکی‌لیکس است. این مسوول امریکایی همچنین اعلام کرده که این لو رفتن اطلاعات به بیش از یک سال پیش برمی‌گردد درحالی که دولت پیشین یعنی دولت باراک اوباما در قدرت بوده است. شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید نیز گفته «ترامپ به‌شدت نگران درز اطلاعات محرمانه است و به باور او سیستم سازمان اطلاعات مرکزی امریکا قدیمی شده است.»

اسپایسر در نشست خبری پنج‌شنبه در واکنش به پرسشی در مورد افشا شدن هزاران سند درباره جزییات ابزارهای سایبری سیا از سوی ویکی‌لیکس این سخنان را بیان داشت. قرار است ترامپ در دیدار خود با مایک پام‌پی‌یو رییس سازمان سیا، در روز پنج‌شنبه در مورد افشای این اسناد از سوی جولیان آسانژ گفت‌وگو کند. سخنگوی کاخ سفید درباره جولیان آسانگه نیز گفته که «این فرد امنیت ملی امریکا را به‌خطر انداخته و وزارت دادگستری امریکا درباره سرنوشتش تصمیم خواهد گرفت.» آسانگه یک برنامه‌ریز کامپیوتر و روزنامه‌نگار استرالیایی است. او در سال ۲۰۰۶ سازمان انتشاراتی ویکی‌لیکس را بنا نهاد. پس از انتشار اسناد محرمانه، دولت امریکا در سال ۲۰۱۰ علیه آسانژ اقامه دعوا کرد. آسانژ در سال ۲۰۱۲ در لندن دستگیر شد و به مدت ۱۰ روز در بازداشت بود. در این سال کشور اکوادور به آسانگه پناهندگی داد و از آن زمان تاکنون او در سفارت اکوادور در شهر لندن زندگی می‌کند. آسانگه پس از انتشار اسناد محرمانه سیا گفته که قصد دارد تکنیک‌های مورد استفاده هکرهای سیا را دراختیار شرکت‌های فناوری قرار دهد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، بنیانگذار وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس گفته است: «سیا کنترل کل زرادخانه سایبری خود را از دست داده است... اینکه این سازمان اقدام به ایجاد چنین زرادخانه‌یی و بعد ذخیره آن در یک جا کرده و نتوانسته امنیت آن را حفظ کند یک بی‌کفایتی تاریخی و ویرانگر برای سیا محسوب می‌شود.» آسانگه تاکید کرده، قصد دارد در درجه اول این کدها و اطلاعات را دراختیار شرکت‌هایی نظیر اپل، گوگل و سامسونگ قرار دهد تا آنها آسیب‌پذیری محصولات‌شان را در برابر اقدامات هکری سیا برطرف کنند. گفته شده، سخنگوی وزارت خارجه روسیه از مقام‌های امریکایی خواسته به‌طور کامل در رابطه با افشاگری‌های مطرح در سایت ویکی‌لیکس اظهارنظر کنند و پاسخ دهند.

مشاهده صفحات روزنامه