از منطقه

۱۳۹۵/۱۲/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۶۹۰

دیدار اردوغان و پوتین در مسکو

رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور ترکیه، جمعه با ولادیمیر پوتین همتای روس خود دیدار کرد. بنا بر گزارش‌ها محور گفت‌وگوها سوریه، عراق، روابط اقتصادی و تلاش برای مبارزه با تروریسم بوده است. دیمیتری پسکوف سخنگوی پوتین گفته است که سفر اردوغان بخشی ‌از روند عادی‌سازی روابط

2 کشور پس از مقطع بحران است. روابط روسیه و ترکیه در 2 سال اخیر با فراز و نشیب همراه بود.

2 کشور از گروه‌های مخالف یکدیگر در سوریه حمایت می‌کنند و تنش در روابط با هدف‌گیری یک جنگنده روس توسط ارتش سوریه شدت گرفت. رسانه‌های خبری گزارش داده‌اند که در آستانه سفر اردوغان به مسکو دست‌کم ۵ نفر بر اثر سقوط هلی‌کوپتر در شهر استانبول در ترکیه کشته شده‌اند که بیشتر قربانیان بازرگان روس بوده‌اند. این هلی‌کوپتر با 7 سرنشین بامداد جمعه و دقایقی قبل از سقوط، فرودگاه آتاتورک را ترک کرده بود.


اوضاع امنیتی افغانستان وخیم‌تر شده است

گزارش سازمان ملل درباره وضعیت افغانستان می‌گوید که وخامت اوضاع امنیتی این کشور افزایش یافته و نبرد میان نیروهای امنیتی افغانستان و گروه طالبان که در سال ۲۰۱۶ به اوج رسیده بود، در سال ۲۰۱۷ همچنان ادامه دارد. سازمان ملل در تازه‌ترین گزارش خود گفته که وضعیت افغانستان در کل رو به وخامت بوده و این سازمان در جریان یک سال حدود 24 هزار رویداد امنیتی را ثبت کرده که این آمار، افزایش ۵درصدی را نسبت به سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد. درحالی که ۵۰درصد از رویدادهای امنیتی در ۵ ولایت جنوبی و شرقی افغانستان رخ داده اما افزایش فعالیت‌‌های طالبان در شمال و شمال‌شرقی افغانستان، نمایانگر گسترش جغرافیایی جنگ در افغانستان است. به‌ گفته سازمان ملل، نیروهای وابسته به داعش حضور خود را در ولایت‌های ننگرهار، کنر و نورستان حفظ کرده‌اند. گزارش‌ها حاکی از آن است که باوجود عملیات پاکسازی نیروهای امنیتی افغانستان، نیروهای داعش دوباره به مناطق خود برگشته‌اند.


توقف پروازهای شرکت هواپیمایی عمان به لبنان

شرکت هواپیمایی عمان اعلام کرد که پروازهای خود به لبنان را به دلایل تجاری متوقف می‌کند. المیادین روز جمعه نوشت، شرکت هواپیمایی عمان توضیح بیشتری درباره دلایل تجاری توقف پروازها به لبنان ارائه نکرد، اما قرار است همه پروازهای شرکت هواپیمایی عمان از مسقط به بیروت و برعکس از تاریخ 26 مارس متوقف شود. شرکت هواپیمایی عمان در پیامی توییتری اعلام کرد که به دلایل تجاری این تصمیم را گرفته است. نخستین پرواز شرکت هواپیمایی عمان به مقصد فرودگاه بیروت در جولای سال 2002 صورت گرفت. شرکت هواپیمایی عمان تاکنون به‌طور متوسط در هفته 3 پرواز به مقصد لبنان داشت. کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس به‌ویژه عربستان‌سعودی از بحران مالی رنج می‌برند.

مشاهده صفحات روزنامه