دومین هواپیمای برجامی امروز در تهران

۱۳۹۵/۱۲/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۷۱۱

گروه راه و شهرسازی

در ادامه تحولات و گشایش‌های پس از برجام معاون وزیر راه و شهرسازی از ایجاد مسیرهای مستقیم هوایی برای کاهش هزینه و زمان سفر خبر داد و گفت: امروز 2فروند هواپیمای جدید وارد ناوگان خواهد شد.

مهرداد تقی‌زاده، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: پس از اجرای برجام، شرایط برای بهبود روابط تجاری با سایر کشورها در حوزه‌های مختلف حمل و نقل ازجمله ریلی، هوایی، جاده‌یی و زمینی فراهم شده که یکی از اقدامات در این زمینه، ایجاد مسیرهای مستقیم هوایی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری است.

وی ادامه داد: نشست و برخاست‌های متعدد در فرودگاه‌ها، علاوه بر زمان‌بر بودن، هزینه بسیاری هم برای مسافران به همراه دارد. ضمن اینکه بر تقاضای سفر هم موثر است، بنابراین سازمان هواپیمایی کشوری به دنبال ایجاد مسیرهای مستقیم هوایی به کشورهای مختلف است تا بدین صورت، در زمان و هزینه مسافران صرفه‌جویی شود و حجم سفرهای خارجی هم افزایش یابد.

تقی‌زاده اظهار کرد: برای ایجاد مسیرهای مستقیم هوایی، نیاز به نوسازی ناوگان است و بر همین اساس، علاوه بر یک فروند هواپیمایی که دی‌ماه وارد ناوگان هوایی شد، 2فروند هواپیمای جدید هم پیش از آغاز سال نو وارد ایران شده و ۵ فروند دیگر هم در سال آینده اضافه می‌شود.

به گفته این مقام مسوول، کشورها تمایل دارند برای پرواز به مبدأ و مقصد ایران، از هواپیماهای مربوط به ایرلاین‌های آنها استفاده شود تا بازار تقاضا را از دست ندهند. اما ایران باید تلاش کند تا با بهبود ناوگان هوایی، در جذب مسافر با آنها رقابت کند.


افزایش درآمدها از محل عبور هواپیماها

وی با اشاره به افزایش درآمدهای حاصل از حوزه هوایی، گفت: طی 2 تا 3 سال گذشته، درآمد ارزی حاصل از پروازهای عبوری در کشور افزایش یافته است و تلاش می‌شود که این روند رو به رشد باشد.

تقی‌زاده اضافه کرد: اولویت وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل، افزایش ترانزیت به‌ویژه در بخش ریلی و جاده است. البته گاهی شاهد کاهش درآمدهای حاصل از ترانزیت ریلی یا جاده‌یی بودیم که به دلیل اثرپذیری عوامل بیرونی و داخلی بوده است. به‌عنوان نمونه با افزایش قیمت سوخت در عراق، حجم ترانزیت جاده‌یی به این کشور افت کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: تاثیر عوامل درونی هم به اعمال قوانین داخلی مربوط می‌شود. به‌عنوان نمونه محدودیت‌هایی که برای حمل و نقل کالا ایجاد می‌شود، در حجم درآمدهای حاصل از ترانزیت موثر است.


ورود دومین ایرباس جدید

به گزارش «تعادل» به نقل از روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری، هواپیمای ایرباس 200-330 A به رجیستری EP-IJA امروز فرودگاه تولوز فرانسه را به مقصد فرودگاه مهرآباد تهران ترک خواهد کرد. این هواپیما 8صبح امروز با شماره پرواز IRA330 وارد فرودگاه مهرآباد می‌شود.

ایرباس A330 هواپیمای 4موتوره مسافربری پهن‌پیکر و بزرگ است که توانایی جابه‌جایی تعداد زیادی مسافر را دارد. ایرباس A330 در 2مدل ۲۰۰ و ۳۰۰ ارائه می‌شود. مدل ۲۰۰ که کوتاه‌تر است برای پرواز در بردهای کوتاه تا بلند طراحی شده و قابلیت حمل ۲۵۳ نفر برای مسیرهای طولانی را دارد. در مدل ۳۰۰ که کشیده‌تر است نیز قابلیت حمل ۳۰۰ مسافر برای برد ۵۴۵۰ ناتیکال مایل (۱۰۰۹۳ کیلومتر) وجود دارد.

در دی‌ماه امسال و با ورود نخستین فروند هواپیمای جدید به کشور، نوسازی ناوگان هوایی وارد فاز اجرایی شد. همچنین طبق اعلام مقامات سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت هواپیمایی هما، قرار بود 2فروند هواپیمای ایرباس دیگر نیز تا آخر سال جاری وارد کشور شوند که با ورود یک فروند از این هواپیماها امروز به فرودگاه مهرآباد، یک فروند هواپیمای دیگر نیز باید به کشور وارد شود که به گفته معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی این هواپیما نیز تا پایان امسال به وارد کشور می‌شود. از سوی دیگر قرار بود شرکت ATR زیرمجموعه ایرباس (شرکتی فرانسوی-ایتالیایی) نیز 3 فروند هواپیما تا پایان سال تحویل هما دهد، اما فرهاد پرورش، مدیرعامل هما به تازگی اعلام کرده است که دلیل طولانی شدن روند انتقال پول و کارهای اداری، ورود این نوع هواپیما به سال آینده موکول می‌شود.

وی گفت: قرارداد ما درخصوص پشتیبانی موتور با این کمپانی هنوز به نتیجه نرسیده، ضمن آنکه در بحث آموزشی باید خلبان و تکنیسین‌ها آموزش می‌دیدند که این امر در مراحل پایانی است.

کارشناسان معتقدند، جایگاه صنعت هوانوردی ایران در منطقه با امضای قرارداد خرید بیش از 200 فروند هواپیمای مسافری دور، متوسط و کوتاه‌برد و افزایش بیش از 50 هزار صندلی جدید ارتقا می‌یابد و فرصت‌های اشتغالزایی مستقیم را برای بیش از 20هزار نفر در داخل فراهم می‌کند.

در این قراردادها افزون بر خرید هواپیما، موضوع‌های دیگری همچون آموزش خلبانان، تعمیر، نگهداری، حمایت از توسعه خدمات ناوبری هوایی عملیات فرودگاهی و هواپیمایی، انتقال فناوری و هماهنگی مقررات رگولاتوری برای ایران‌ایر منظور شده است.

خرید همه این هواپیماها به صورت اجاره به شرط تملیک است و ایران 85 درصد منابع مالی آن را از فاینانس خارجی و 15 درصد آن را از منابع داخلی و تسهیلات صندوق توسعه ملی به وسیله بانک صنعت و معدن تامین می‌کند.

هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در دوران پسابرجام قرارداد خرید 200 فروند هواپیما را با شرکت‌های ایرباس، بویینگ و ‌ای.تی.آر نهایی کرده است. هما قرار است 80 فروند هواپیما از ایرباس، 100فروند از بویینگ و 20فروند از شرکت فرانسوی-ایتالیایی ‌ای.تی.‌آر وارد کشور کند.


صدور بیش از ۲۰ هزار مجوز پرواز

در همین حال، یک مقام مسوول در سازمان هواپیمایی کشوری از صدور مجوز ۲۰ هزار و ۵۰۰ پرواز فوق‌العاده داخلی و خارجی در ایام نوروز ۹۶ خبر داد. رضا جعفرزاده با بیان اینکه عملیات پروازهای نوروزی امسال از ۲۵ اسفند ۹۵ آغاز و تا پایان ۱۵ فروردین ۹۶ ادامه دارد، افزود: شرکت‌های هواپیمایی ضمن حفظ اصول ایمنی در انجام این پروازها، به 3محور ازجمله مراقبت جدی بر سیستم توزیع بلیت‌های نوروزی، پاسخگویی و اطلاع‌رسانی از طریق شماره تلفن‌های مسافران و اطلاع‌رسانی از جانب روسای ایستگاه‌ها مقید بوده و اطلاع‌رسانی مدیران روابط عمومی‌ها از طریق مصاحبه با رسانه‌ها و جلوگیری از فروش بلیت هواپیما، تحت هر عنوانی که مغایر با کلاس نرخی است باید صورت گیرد؛ به نحوی که تخلفات به سازمان اعلام شود.

وی افزود: تمام هماهنگی‌های لازم با شرکت‌های هواپیمایی، فرودگاه‌های کشور، نیروی امنیتی و انتظامی مستقر در فرودگاه‌ها، گمرک، حراست و شرکت‌های فعال هندلینگ جهت تسریع در انجام پرواز صورت گرفته است.

وی تعداد ناوگان موجود فعال کشور را ۱۵۴ فروند شامل ۲۵ هزار و ۵۴۵ عنوان کرد و گفت: تعداد ۷ فروند از این هواپیماها شامل هزار و ۶۲۲ صندلی به‌تازگی به ناوگان هوایی کشور اضافه شده است که بی‌تردید این تعداد صندلی، پاسخگوی حجم بالای تقاضاها در این ایام نخواهد بود.

مشاهده صفحات روزنامه