راه‌اندازی ۲۵ طرح بزرگ اقتصاد مقاومتی

۱۳۹۵/۱۲/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۷۱۹

گروه صنعت|

معاون وزیر صنعت از راه‌اندازی ۲۵ طرح صنعتی از مجموع ۳۶ طرح بزرگ اقتصاد مقاومتی خبر داد و گفت: از میان طرح‌های صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰درصد تا پایان امسال۵۴۰۰ طرح به بهره‌برداری می‌رسد.

حسین ابویی‌مهریزی گفت: در برنامه‌یی که به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ارائه کردیم از میان طرح‌های صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد که حدود ۸ هزارو ۵۰۰ طرح در سراسر کشور بوده تا پایان امسال ۵هزارو ۴۰۰ طرح آن به بهره‌برداری خواهد رسید و ۲۵ طرح از ۳۶ طرح ملی نیز افتتاح شده است. معاون طرح و برنامه وزارت صنعت افزود: به‌طور متوسط هر ماه ۴۵۰ طرح از ۸هزارو ۵۰۰ طرح به بهره‌برداری رسیده‌اند. وی افزود: مجموع میزان سرمایه‌گذاری ۵هزارو ۴۰۰ طرح صنعتی بالغ بر ۲۲ هزار میلیارد تومان و اشتغالزایی برای ۹۰ هزار نفر محقق می‌شود.

ابویی‌مهریزی گفت: در ۱۱ماهه امسال ۴هزار و ۹۵۰طرح باید به بهره‌برداری می‌رسید که عملکرد ما ۴ هزار و ۹۷۷ طرح با اشتغال بیش از ۷۶ هزار نفر و سرمایه‌گذاری حدود ۲۲هزار میلیارد تومان بود که با این روند از برنامه ۱۱ماهه پیشی گرفتیم. وی یادآور شد: از میان ۱۲۱ پروژه ملی ابلاغ شده از سوی دولت ۷ فقره به این وزارتخانه ابلاغ شد همچنین احیا و ایجاد رونق در ۷هزارو ۵۰۰ واحد صنعتی کوچک و متوسط، ایجاد توازن در زنجیره فولاد و مس، ارتقای رقابت‌پذیری واحدهای کوچک و متوسط، مدیریت هدفمند واردات، افزایش صادرات به میزان ۱۰میلیارد دلار از عمده‌ترین اقدامات خواسته شده دولت از وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده است.

ابویی‌مهریزی با بیان اینکه دریافت هرگونه تسهیلات بانکی برای طرح رونق فقط از طریق ورود به سامانه بهین‌یاب وزارتخانه صورت می‌گیرد، افزود: این سامانه در ۳۲ استان کشور به‌طور کامل فعال است و از سوی دیگر نهادهای مرتبط، بانک‌ها و استانداری‌ها برای تحقق این موضوع به صنعتگران متقاضی کمک می‌کنند.

وی در ادامه در خصوص تکمیل پروژه‌های صنعتی اقتصاد مقاومتی گفت: به دنبال ابلاغ این موضوع از سوی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تکمیل طرح‌های ۳۳ شرکت صنعتی و معدنی بزرگ که برخی بیش از یک طرح داشتند توسط این معاونت دنبال شد و با راه‌اندازی کامل آنها ۱۳هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری محقق شده و برای ۱۳هزارو ۳۰۰ نفراشتغال ایجاد شده است. ابویی‌مهریزی افزود: عمده پروژه‌های دو طرحی در ۳۳ شرکت صنعتی فعالیت آنها از نوع معدنی است که شامل: چادرملو، گل‌گهر و فولاد سیرجان ایرانیان بوده است که به سهم خود به افزایش ظرفیت در زنجیره فولاد به میزان ۱۹میلیون و ۲۰۰هزار تن و افزایش ظرفیت در سیمان کشور به حجم ۴میلیون و ۵۰۰ هزار تن و یک تن به افزایش ظرفیت تولید طلا موجب شده است. همچنین افزایش ظرفیت در صنعت پتروشیمی به میزان ۲میلیون و ۶۰۰ هزار تن در صنایع سلولزی به میزان ۱۶۵هزار تن و در صنایع غذایی ۱۰۵هزار تن محقق خواهد شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از اقدامات انجام شده حوزه معاونت متبوع خود گفت: به‌طور متوسط میزان اشتغالزایی ۳۶پروژه ملی در ازای هر طرح ۴۰۰میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و معادل ۴۰۰ نفر اشتغالزایی به همراه داشته است. وی در ادامه با بیان اینکه ۲۵ طرح از ۳۶ طرح مهم و ملی تاکنون در مناسبت‌های مختلف به بهره‌برداری رسیده‌اند، افزود: تحقق درصدی پروژه‌های افتتاح شده ۸۳ درصد بوده است. ابویی‌مهریزی تصریح کرد: پروژه‌های اقتصاد مقاومتی تنها در بخش صنعت منحصر نبوده بلکه در سایر بخش‌ها نظیر نفت و گاز، نیرو، کشاورزی، راه و شهرسازی تعریف شده‌اند که در اجرای آن با هم‌افزایی بخش‌های یاد شده با یکدیگر در سرعت گرفتن تحقق آن موثر بوده است.

مشاهده صفحات روزنامه