روی خط نیرو

۱۳۹۵/۱۲/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۷۲۳

مباحث آب، سیاسی شده است!

ایسنا| همایون یوسفی نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه در کشور ما مباحث آب تا حدود زیادی سیاسی شده است و بخشی‌نگری در این تصمیمات موج می‌زند. نگاه به آینده در استان‌های مقصد کاملا لحاظ شده اما این نگاه برای استان‌های مبدأ لحاظ نشده و توأم با بخشی‌نگری است.

وی در نشست هم‌اندیشی انتقال بین حوضه‌یی آب که روز پنج‌شنبه در دانشگاه شهیدچمران اهواز برگزار شد، گفت: مسائل محیط زیستی از مسائل مهم پیش‌رو و از تهدیدات بالقوه کشور است؛ بطوری که تهدیدات حوزه محیط زیست برای کشور شاید از خطر دشمنان خارجی در آینده بدتر و سخت‌تر باشد.وی خاطرنشان کرد: کسانی که زمانی بر سدسازی‌های غیرکارشناسی اصرار داشتند و اکنون مشخص شده یکی از علل مشکلات زیست‌محیطی به دلیل احداث این سدها بوده است، اکنون با همان استدلال‌ها به دنبال انتقال آب بین حوضه‌یی هستند. انتقال آب، مشکلی را حل نخواهد کرد؛ بلکه مشکل را از حوضه‌یی به حوضه دیگر انتقال می‌دهد. اگر می‌خواهیم برای آینده آبی کشور پیش‌بینی درستی داشته باشیم باید بر کنترل منابع آبی کشور و نه انتقال آب مدیریت کنیم.


آبرسانی به روستاهای «هلیله» و «بندرگاه» بوشهر

پاون| عملیات اجرایی احداث مخزن و تاسیسات آبرسانی روستاهای هلیله و بندرگاه همجوار نیروگاه اتمی بوشهر با اعتبار 25 میلیارد ریال روز پنج‌شنبه در آیینی با حضور دکتر رحمانی فضلی وزیر کشور و شماری از مسوولان استان بوشهر آغاز شد.

مسعود نصوری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان بوشهر در این آیین اظهار داشت: پروژه مخزن و تاسیسات آبرسانی هلیله و بندرگاه از جمله پروژه‌هایی است که پس از مشخص شدن وضعیت ساماندهی این روستاها اجرا می‌شود. وی حجم مخزن بتنی این پروژه را 2هزار مترمکعب عنوان کرد و افزود: این پروژه یک‌هزار و 309 خانوار دو روستای هلیله و بندرگاه را با جمعیت 4هزار و 747 نفر زیرپوشش قرار خواهد داد. نصوری بیان داشت: برای اجرای این پروژه 6هزار و 500 میلیون ریال اعتباری برای سال جاری مصوب شده و پیش‌بینی شده با تخصیص سایر اعتبارات مورد نیاز اجرای پروژه شاهد بهره‌برداری از آن ظرف مدت 18 ماهه باشیم. وی یادآور شد: ظرفیت ایستگاه پمپاژ این پروژه نیز 72 مترمکعب آب در ساعت است.


7کلان‌شهر در معرض تنش آبی در سال 96

ایرنا| امیرحسین رقیمی مدیر دفتر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: 490 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های اضطراری تامین آب در مناطق مستعد تنش آبی در سال 1396 پیش‌بینی شده است. وی اضافه کرد: شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور همه ساله از مهرماه سلسله نشست‌های مدیریت بحران را برای شهرهای در معرض خطر کم‌آبی یا تنش آبی برگزار و برنامه‌های تامین اضطراری آب در هر منطقه را تا 2 سال بعد پیش‌بینی می‌کند.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از مشهد به عنوان یکی از شهرهای بزرگ در معرض تنش آبی در سال آینده نام برد و توضیح داد: منابع اصلی تامین آب این شهر سد «دوستی»، سد «کارده»، سد «طرق» و همچنین منابع آب زیرزمینی است اما اکنون حجم آورد سد دوستی کاهش یافته است. وی همچنین گفت: سال آینده 7 کلان‌شهر اصفهان، شیراز، یزد، کرمان، بندرعباس، بوشهر و مشهد همراه با 300 شهر کوچک دیگر در صورت عادی بودن بارش‌ها در معرض تنش آبی قرار می‌گیرند.

مشاهده صفحات روزنامه