واکنش به تصویر فردی با خالکوبی در کتاب درسی
در پیجنجال اخیر برخی رسانهها در خصوص چرایی استفاده از تصویر فردی با بازوان خالکوبی شده در کتاب «تفکر و سواد رسانهیی» دفتر تالیف کتابهای درسی ابتدایی و متوسطه نظری پاسخ داد. به گزارش خبرآنلاین، در این پاسخ آمده است: اصل کار، یعنی آوردن تصویری که نشاندهنده کلیشه بدن باشد لازمه این درس است، اما در عکس کنونی ایراداتی وجود دارد که در هنگام انتخاب به چشم نیامده است. در این کتاب جز تصاویر جلد و پشت جلد و دو تصویر امام (ره) و مقام معظم رهبری، از 168 تصویر اصلی و 7 آیکون تکرار شونده استفاده شده است. کارکرد تصاویر اصلی تعمیق یادگیری مضمون درس و کارکرد آیکونها، راهنمایی سریع دانشآموز به نوع فعالیت است. ویژگیهای فوق در انتخاب تصاویر مدنظر بوده است: در خدمت متن بودن تصاویر برای درک بهتر مباحث تخصصی کتاب، ارتباط برقرار کردن مخاطب با تصاویر به لحاظ ویژگیهای سنی (نیازها، علایق، تواناییها)، انتخاب تصاویر با رعایت ملاحظات جنسیتی (قابلیت ارائه در کلاسهای دخترانه و پسرانه به صورت مشترک)، فراهم آوردن حداقل محتوای تصویری با توجه به تفاوت میزان دسترسی معلمان و دانشآموزان سراسر کشور. لذا در کتابی که برای واکسینه کردن
تالیف شده چند تصویر غیرمتعارف سایر کتابهای درسی از 170 تصویر از ضروریات محتوای کتاب است، در درس 6 با عنوان کلیشه بدن استفاده از تصویر خالکوبی شده دیوید بکهام و عروسک باربی حداقل گریزناپذیر، استفاده از تصویر برای آموزش مفهوم کلیشه بدن است که پیامدهای آن مبتلا به افراد و جامعه در حال حاضر است. این درس و تصاویر آن با هدف پرورش تفکر سیستمی و شناسایی اهداف این کلیشهسازی در بحثی به نام صنعت پولساز بدن شامل (صنایع لوازم آرایشی و پیرایشی، پوشاک، جراحیهای زیبایی و لوازم و تجهیزات پزشکی آن، صنعت داروسازی شامل داروهای چاقی، لاغری، بدنسازی، تجارت مواد مخدر موثر در کاهش وزن و...) در کتاب ارائه شده است.