اعداد و ارقام انتخابات روی میز نمایندگان

۱۳۹۶/۰۳/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۷۳۲۸

غلامرضا حیدری نماینده تهران: صدا و سیما در انتخابات رسانه میلی شد

گروه ایران|

«دو میهمان از پاستور و یک نطق آتشین»؛ صحن علنی مجلس روز گذشته دو میهمان ویژه داشت؛ از یک طرف عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور کابینه یازدهم راهی بهارستان شد تا گزارش کاملی از روند برگزاری انتخابات اردیبهشت ماه 96 را دراختیار نمایندگان ملت قرار دهد و از سوی دیگر، محمود واعظی خود را به صحن رسانده بود تا به پرسش‌های برخی نمایندگان درمورد کنترل محتوای مطالب مغایر اصول و موازین شرعی، مصالح و منافع ملی در فضای مجازی پاسخ دهد. هرچند حاجی‌دلیگانی نماینده جبهه پایداری تلاش می‌کرد تا اعلام کند که از پاسخ‌های واعظی قانع نشده اما اکثریت نمایندگان، سوال نماینده میمه و شاهین‌شهر از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را وارد ندانستند و اعلام کردند: پاسخ‌های محمود واعظی به حسینعلی حاجی‌دلیگانی قانع‌کننده بود.

اما نطق میان‌دستور غلامرضا حیدری که در آن موضوعات مختلفی از جمله ضرورت برخورد قاطع با حمله‌کنندگان به سفارت عربستان تا حمایت جانبدارانه صدا و سیما از برخی نامزدهای انتخاباتی در آن گنجانده شده بود، مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. نماینده تهران از وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و اطلاعات خواست درخصوص جلوگیری از برخوردهای امنیتی با روزنامه‌نگاران، خبرنگاران و اصحاب رسانه تلاش و پیگیری ویژه داشته باشند زیرا این قشر عموما جوان از مظلوم‌ترین اقشار جامعه هستند. روز گذشته همچنین شمایل روسا، نواب، سخنگو و دبیران 6 کمیسیون تخصصی مجلس دهم نیز مشخص شد تا دوره تازه فعالیت‌های مجلس در سال کاری 96 رسما کلید بخورد.


هر 77 ثانیه از یک نفر رای گرفته شد

چراغ گزارش‌های تحلیلی جلسه صبح روز گذشته را رحمانی‌فضلی وزیر کشور دولت یازدهم روشن کرد. زمانی که با حضور در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس دهم گزارشی از چگونگی برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری، نخستین میان‌دوره‌یی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا ارائه کرد. وزیر کشور در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه در انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا از تعداد 289هزار و 883 داوطلب در پایان صلاحیت 270هزار و 409 نفر تایید شد، تصریح کرد: در انتخابات میان‌دوره‌یی دهمین دوره مجلس در 4 حوزه انتخابیه نیز در مجموع از 287 نفر داوطلب صلاحیت 95نفر ازسوی شورای نگهبان احراز شد.

رحمانی‌فضلی با یادآوری اینکه تعداد شعب اخذ رای در سراسر کشور 62 هزار و 381 شعبه بود که در مقایسه با تعداد حدود 53 هزار شعبه دوره قبل 20درصد افزایش داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: مجموعا تعداد بیش از 68 میلیون تعرفه چاپ و براساس طرح توزیع متناسب با واجدین شرایط استان‌ها و شهرستان‌های کشور توزیع شد. این تعداد تعرفه حدود 20 درصد بیش از تعداد کلیه واجدین شرایط رای دادن بود و با برنامه‌ریزی مناسب تعداد تعرفه‌های ارسالی به شهرستان‌ها بیش از تعداد واجدین شرایط آنها بود.

وزیر کشور در ادامه با یادآوری زمان قانونی اخذ رای در انتخابات ریاست‌جمهوری عنوان کرد: در این دوره از انتخابات باتوجه به تاکید شورای نگهبان امکان اخذ رای پس از ساعت 24 روز جمعه برخلاف رویه‌های قبلی میسر نشد.

وزیر کشور در ادامه با یادآوری زمان قانونی اخذ رای در انتخابات ریاست‌جمهوری عنوان کرد: در این دوره از انتخابات با توجه به تاکید شورای نگهبان امکان اخذ رای پس از ساعت 24 روز جمعه برخلاف رویه‌های قبلی میسر نشد و محاسبات انجام شده موید این واقعیت است که در این دوره از انتخابات به‌طور متوسط در کل کشور هر 77 ثانیه از یک نفر رای‌گیری به عمل آمده است و این در حالی است که انتخابات سال 92 در شعب اخذ رای به‌ازای هر 92 ثانیه حکایت دارد.


شرکت مخابرات خصوصی شده است

محمود واعظی نیز با حضور در صحن علنی مجلس ابتدا به سوال قاضی‌پور و پس از آن به سوال حاجی‌دلیگانی پاسخ داد که این دو سوال‌کننده پس از پاسخ‌های کامل وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هر یک جداگانه اعلام کردند که از این پاسخ‌ها قانع نشدند و بنابراین به رای گذاشتند. اکثریت نمایندگان نهایتا پاسخ‌های واعظی را قانع‌کننده ارزیابی کردند. وزیر ارتباطات درباره مسائلی که درخصوص کارکنان شرکت مخابرات ایران مطرح شده است و آن را به وزارت ارتباطات ربط می‌دهند، گفت: شرکت مخابرات ایران خصوصی‌سازی شده است و مسائل پرسنلی آن به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ربط دارد و این وزارتخانه نظارت کاملی بر این شرکت دارد. واعظی افزود: مشکل این است که هنوز عده‌یی خصوصی شدن شرکت مخابرات ایران را باور نکرده‌اند. وی یادآوری کرد که شرکت مخابرات ایران در 18/8/1388 براساس اصل 44 قانون اساسی واگذار شده است و در عمل به عنوان یک شرکتی براساس قانون تجارت اداره می‌شود. وزیر ارتباطات با بیان اینکه 50 درصد سهامداران شرکت مخابرات ایران از بخش خصوصی هستند، ادامه داد: شرکت مخابرات ایران هیات‌مدیره‌یی دارد که یکی از پنج عضو آن دولت است و تنها 20درصد از سهام آن متعلق به دولت است.

واعظی به انتظاری که همکاران شرکت مخابرات دارد و آن این است که علاقه‌مندند هرآنچه از مزایا که در بخش دولت هست همه آن برای بخش خصوصی یا شرکت مخابرات هم باشد، اشاره کرد و گفت: همکاران مذکور با این دیدگاه چند وقت یک‌بار مزاحم نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مناطق مختلف کشور شده و تلاش می‌کنند نشان دهند شرکت مخابرات دولتی است.

وزیر ارتباطات ادامه داد: مشکلات کارکنان شرکت مخابرات مربوط به قانون کار و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

صدا و سیما جانبدارانه عمل می‌کند

نماینده تهران در مجلس دهم گفت: مردم ایران با انتخاب روحانی به رویکرد تعامل مثبت در داخل و خارج از کشور رای دادند، رویکردی که منافع ملت ایران را در چانه‌زنی با روسیه و با غرب و امریکا همزمان با هم دنبال می‌کند.

به گزارش ایرنا، غلامرضا حیدری در نطق میان‌دستور جلسه علنی دیروز با آرزوی تلاش بیشتر برای تحقق وعده‌ها و خواسته‌های به‌حق مردم به‌ویژه حقوق اساسی ملت و حل مشکلات معیشتی و بیکاری برای رییس‌جمهوری منتخب، ادامه داد: امیدوارم رقابت‌ها و شور و شوق‌های انتخاباتی تماما به رفاقت و همکاری جهت ساختن ایرانی آباد و توسعه یافته تبدیل شود. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی به حوادث سفارتخانه عربستان‌سعودی اشاره کرد و گفت: ‌ای کاش قوه قضاییه مجازات تعیین شده برای حمله‌کنندگان به سفارت عربستان را هرچه زودتر اعلام کند تا مردم مطلع شوند که سران حمله‌کنندگان به کجا و چه کسانی وابسته بودند. حیدری تصریح کرد: از وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و اطلاعات تقاضا دارم درخصوص جلوگیری از برخوردهای امنیتی با روزنامه‌نگاران، خبرنگاران و اصحاب رسانه تلاش و پیگیری ویژه داشته باشند زیرا این قشر عموما جوان از مظلوم‌ترین اقشار جامعه هستند. وی اظهار کرد: صدا و سیما در ایام انتخابات در تخریب دولت مستقر از مرز بی‌طرفی بسیار خارج شد و به قول معروف صداوسیمای میلی شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر