اخبار بورس

۱۳۹۶/۰۳/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۷۳۴۵

گاز مایع و گازوییل در مسیر تالار سبز

مدیرعامل بورس انرژی از عرضه قریب‌الوقوع گاز مایع و گازوییل شرکت پالایش نفت ستاره خلیج‌فارس در تالار سبز خبر داد و گفت: با توافق شرکت بازرگانی گاز ایران قراردادهای بلندمدت دست‌کم یکساله برای گاز مایع ارائه خواهد شد. به گزارش «تعادل»، سیدعلی حسینی در گفت‌وگو با فارس در مورد هدف‌گذاری این بازار برای کمک به تامین مالی حوزه نفت و انرژی در سال جاری گفت: رایزنی‌هایی از ابتدای امسال با تولیدکنندگان بزرگ از جمله پالایشگاه‌های بزرگ و شرکت ملی نفت ایران انجام شده که نتیجه آن ایجاد تقاضا برای انتشار اوراق سلف در رینگ فرآورده‌های نفتی بورس انرژی بوده است. وی ادامه داد: امسال یکی از پالایشگاه‌های بزرگ کشور حداقل تا مبلغ یک‌هزار میلیارد تومان اوراق سلف مصوب هیات‌مدیره خود را از طریق بورس انرژی منتشر خواهد کرد و هم‌اکنون نیز با شرکت تامین سرمایه رایزنی خود را آغاز کرده است. شرکت ملی نفت ایران نیز در سال 96 برای انتشار اوراق سلف برای تامین مالی اعلام آمادگی کرده که هم‌اکنون در حال مذاکره با بورس انرژی است. این مقام مسوول با اشاره به اتفاق‌های بزرگ رخ داده در رینگ نفت و گاز بورس انرژی گفت: با تفاهم شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی طی امسال تمام عرضه‌های صادراتی زمینی شرکت ملی پخش از طریق بورس انرژی انجام خواهد شد. بازار نفت و گاز بورس انرژی نیز تاکنون به صورت هفتگی شاهد عرضه‌های مناسب و معاملات پرحجم بوده است. وی افزود: به تازگی گاز مایع و گازوییل شرکت پالایش نفت ستاره خلیج‌فارس نیز در بورس انرژی پذیرش شده که به‌زودی عرضه آنها نیز در این بازار آغاز خواهد شد. این پالایشگاه از جمله شرکت‌های بزرگ و قدرتمند کشور است که در رینگ صادراتی بورس انرژی گازوییل و LPG تولیدی آن عرضه خواهد شد.


طرح قیمت تضمینی

به سود اقتصاد کشاورزی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: بورس کالای ایران می‌تواند نقش بسیار فعالی در حوزه محصولات کشاورزی به خصوص عرضه گندم داشته باشد. به‌گزارش «تعادل» و به نقل از پایگاه خبری بورس کالای ایران، علی‌اکبر کریمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب گفت: گندم کالایی استراتژیک است، از این رو ضرورت عرضه این محصول در فضایی رقابتی همچون بورس کالای ایران احساس می‌شود. وی با اشاره به مصوبه هیات دولت در خصوص اجرای طرح قیمت تضمینی گندم چهار استان در بورس کالا افزود: طرح قیمت تضمینی گندم در بورس کالای ایران می‌تواند برای کشاورزان برنامه‌ریزی به دنبال داشته باشد، از سوی دیگر می‌تواند حوزه تصدگری دولت را در این بخش کاهش دهد. کریمی با اشاره به اینکه سال‌ها پیش، سیلوهای گندم متعلق به دولت بود، خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر بخش زیادی از سیلوهای گندم غیردولتی شده‌اند و خطوط اعتباری در اختیار صاحبان سیلوها برای خرید گندم قرار گرفته است. به گفته عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مکانیسم بورس کالای ایران می‌تواند در بخش معاملات گندم به صورت شفاف، تصدی‌گری دولت را کاهش دهد و این موضوع به نفع اقتصاد ملی است. وی با اشاره به اینکه طرح قیمت تضمینی در بورس کالای ایران می‌تواند افراد بسیاری را با سرمایه کافی به این حوزه بکشاند، تاکید کرد: اگر این روال در ساختار کشاورزی جا بیفتد و عرضه گندم به صورت عمده در بورس کالا انجام شود، منافع بسیاری برای کشور دارد. کریمی افزود: علاوه بر قیمت‌گذاری شفاف در این حوزه می‌توان خوشبین بود که کیفیت گندم نیز افزایش یابد، به‌طوری که در طرح خرید تضمینی کشاورزان هیچ گونه انگیزه‌یی برای افزایش کیفیت گندم نداشتند؛ چرا که دولت موظف بود با یک رقم ثابت گندم تولیدی کشاورزان را خریداری کند. وی در ادامه گفت: اما با ایجاد طرح قیمت تضمینی گندم، می‌توان امیدوار بود که کیفیت گندم و راندمان تولید افزایش یافته و به این ترتیب گندم تولید شده در بازاری رقابتی به فروش برسد و از این طریق کشاورزان به ارتقای کیفیت تشویق شوند.


بازار سرمایه در انتظار سیاست‌های اقتصادی دولت

اگر دولت در ماه‌های آینده برای رونق اقتصادی گام‌های جدی‌تری بردارد، وضعیت کل صنایع بهبود خواهد یافت و همه بنگاه‌های تولیدی از رونق اقتصادی منتفع می‌شوند و به تبع این اتفاق بازار سرمایه نیز در مسیر رشد قرار خواهد گرفت. مدیرعامل تامین سرمایه آرمان با بیان این جملات ضمن تاکید بر اینکه بازار در انتظار تصمیم‌های جدید دولت در حوزه اقتصادی است، افزود: در حال حاضر بازار سرمایه در شرایط انتظار و خنثی قرار دارد چرا که هنوز تغییری در سیاست‌های اقتصادی دولت رخ نداده است. محمودرضا خواجه‌نصیری با اشاره به اینکه بازار سرمایه منتظر رویکرد اقتصادی دولت دوازدهم است، ادامه داد: هر اتفاقی در حوزه بازار سهام مستلزم مشخص شدن رویکرد اقتصادی دولت دوازدهم خواهد بود. مدیرعامل تامین سرمایه آرمان تصمیم‌های اقتصادی جدید در دولت دوازدهم را موضوعی بنیادی برای بازار سرمایه دانست و ادامه داد: سرمایه‌گذاران منتظرند تا برنامه جدید اعلام شود و تغییر سیاست‌های اقتصادی را بررسی کنند و بر مبنای آن تصمیم بگیرند. خواجه‌نصیری معتقد است اگر دولت در ماه‌های آینده در جهت رونق اقتصادی گام‌های جدی‌تری بردارد، وضعیت کل صنایع بهبود خواهد یافت و همه بنگاه‌های تولیدی از رونق اقتصادی منتفع می‌شوند و به تبع این اتفاق بازار سرمایه نیز در مسیر رشد قرار خواهد گرفت. وی به تغییرات نرخ ارز نیز اشاره کرد و ادامه داد: رونق اقتصادی به‌طور قطع با تغییراتی در نرخ ارز همراه می‌شود که افزایش نرخ ارز باعث رشد سودآوری شرکت‌های صادرات‌محور خواهد شد، اما در صورتی که رونق اقتصادی منجر به افزایش تورم شود صنایع مصرفی مثل صنایع غذایی، شوینده، لاستیکی و امثال آن با بهبود شرایط مواجه می‌شوند. این کارشناس ارشد بازار سرمایه در ادامه گفت: صنایع معدنی، فلزی و سیمانی هم از شرایط جدید تاثیر مثبت می‌گیرند اما از آنجایی که این گروه‌ها بیشتر به بازارهای جهانی متصل هستند، تاثیر‌پذیری آنها از بازارهای بین‌الملل بیشتر است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر