چهره‌ها

۱۳۹۶/۰۴/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۹۹۷

سخنان تیلرسون دخالت در امور داخلی ایران است

روزنامه 8 تیر شماره 856نماینده ایران در سازمان ملل متحد: اظهارات تیلرسون ناقض آشکار موافقتنامه‌های 1981 الجزایر است که در آن امریکا متعهد شد چه به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، چه سیاسی یا نظامی در امور داخلی ایران مداخله نکند. به گزارش صدا و سیما؛ آسوشیتدپرس نوشت: ایران، «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه امریکا را به طرح «یک نقشه مداخله‌جویانه آشکار» با هدف تغییر دولت کنونی ایران متهم کرد که ناقض حقوق بین‌المللی و منشور سازمان ملل متحد است. تیلرسون در تاریخ 14 ژوئن در جلسه استماعی با موضوع بودجه وزارت امور خارجه امریکا خطاب به کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان این کشور اعلام کرد: سیاست امریکا، جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌یی و تلاش در جهت حمایت از آن دسته از عناصر درون ایران است که به گذار صلح‌آمیز دولت این کشور منتهی می‌شود. غلامعلی خوشرو نماینده ایران در سازمان ملل متحد در نامه‌یی خطاب به دبیرکل سازمان ملل  اعلام کرد: اظهارات تیلرسون همچنین «ناقض آشکار» موافقتنامه‌های 1981 الجزایر است که طی آن امریکا متعهد شده است چه به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، چه سیاسی یا نظامی، در امور داخلی ایران مداخله نکند. تیلرسون در تاریخ 14 ژوئن خطاب به کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان این کشور اعلام کرد: سیاست امریکا، جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌یی و تلاش در جهت حمایت از آن دسته از عناصر درون ایران است که به گذار صلح‌آمیز دولت این کشور منتهی می‌شود.

پرونده سازمان حج و زیارت به صحن علنی مجلس می‌رود

روزنامه 8 تیر شماره 856 کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت تامل بیشتر در اعزام حجاج به مکه گفت که پرونده سازمان حج و زیارت در این کمیسیون در حال تکمیل است و پس از نهایی شدن گزارش آن در صحن علنی مجلس قرائت خواهد شد. به گزارش ایسنا، بهرام پارسایی اظهار کرد: تحرکات و تحولات چند ماه گذشته در عربستان از قبیل حضور ترامپ و انتخاب ولیعهد جدید عربستان و موضع‌گیری‌های افراطی حکام عربستان علیه ایران و خصومتی که در نحوه گفتار و عملکرد حاکمان سعودی نسبت به کشور ما وجود دارد، مسائلی است که باید ما را در مورد اعزام حجاج به مکه به تامل بیشتری وا دارد. وی افزود: پرونده سازمان حج و زیارت از دوره نهم مجلس به واسطه شکایات از این سازمان در کمیسیون اصل ۹۰ مطرح شده و گزارش و اطلاعات کاملی هم در این زمینه جمع‌آوری شده است که منتظر تکمیل این اطلاعات از سوی برخی بخش‌های نظارتی کشور هستیم. نماینده شیراز در مجلس با بیان اینکه سازمان حج نگاه مدیریت بحران به مساله حج و زیارت ندارد، یادآور شد: در مورد اعزام حجاج با توجه به شرایط حاکم بر عربستان و تجربیات تلخ گذشته باید دقت بیشتری انجام شود و تمام سعی مسوولان مربوطه باید بر حفاظت از امنیت حجاج و حفظ شأن نظام جمهوری اسلامی و پیشگیری از بروز هر اتفاقی بوده و آمادگی لازم را داشته باشند. پارسایی تصریح کرد: شکایات واصله از سازمان حج موارد متعددی از اعزام حجاج تا مسائل مدیریتی، اقتصادی و مالی را در بر می‌گیرد.

هشدار شدید شمخانی نسبت به ماجراجویی‌های امریکا

روزنامه 8 تیر شماره 856نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی در واکنش به تهدیدات اخیر امریکا علیه سوریه که به بهانه قصد دمشق برای استفاده از سلاح شیمیایی مطرح شده است، گفت: طرح مجدد ادعاهای واهی علیه سوریه تداوم سناریوی امریکا برای سرپوش گذاردن بر شکست‌های مستمر جبهه تروریسم و مقابله با پیشروی‌های تعیین‌کننده ارتش سوریه است. به گزارش ایسنا، دریابان علی شمخانی با اشاره به ضرورت ورود سازمان منع سلاح‌های شیمیایی (OPCW) به موضوع ادعاهای مطرح شده از سوی امریکا اظهار داشت: در صورتی که دولت امریکا در طرح ادعاهای خود صداقت دارد باید اطلاعات مربوطه را در اختیار بازرسان سازمان منع سلاح‌های شیمیایی قرار دهد تا با همکاری دولت سوریه مورد راستی‌آزمایی بی‌طرفانه قرار بگیرد. وی با یادآوری تجاوز غیرقانونی امریکا به خاک سوریه و هدف قرار دادن پایگاه هوایی شعیرات به بهانه استفاده این کشور از سلاح شیمیایی افزود: ایران و روسیه پس از این رخداد رسما خواستار اعزام هیات حقیقت‌یاب بین‌المللی برای بررسی ادعاهای مطرح شده از سوی امریکا شدند لیکن واشنگتن برای جلوگیری از افشای پوچ بودن اتهامات مطرح شده علیه سوریه، مانع انجام این اقدام شد. نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی با هشدار نسبت به عواقب اقدامات یک‌سویه امریکا افزود: بدون شک رفتارهای نابخردانه و ماجراجویانه امریکا در سوریه مصداق بارز بازی با آتش است.

تخصیص اعتبار برای گسترش فعالیت‌های موشکی

روزنامه 8 تیر شماره 856رییس مرکز پژوهش‌های مجلس دهم گفت که در طرح مقابله با اقدامات تروریستی امریکا اختصاص ۱۰۰۰میلیارد تومان برای گسترش فعالیت‌های موشکی و ۱۰۰۰میلیارد تومان برای مبارزه با تروریسم توسط نیروی قدس سپاه پاسداران پیش‌بینی شده است. کاظم جلالی در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما با اشاره به طرح ۱۷ماده‌یی مجلس برای مقابله با اقدامات تروریستی امریکا اظهار کرد: در این راستا همچنین وزارت دفاع موظف شده حداکثر ظرف یک ماه طرح عملیاتی افزایش توان دفاعی و بازدارندگی کشور در حوزه موشکی را تهیه و به شورای عالی امنیت ملی ارائه کند. جلالی با بیان اینکه این طرح ۱۷ماده و ۱۰بخش دارد، افزود: در بخش نخست دلایل ارائه طرح با توجه به رفتار مخاطره‌آمیز امریکا در منطقه و سیاست‌های خصمانه این کشور بر ضد ایران آمده است. در بخش دوم تعریف‌ها و در بخش سوم تدوین راهبرد و اینکه دولت موظف است هر 6 ماه راهبرد جامعی برای مقابله با تهدیدهای امریکا و اعمال تروریستی این کشور تدوین کند، پیش‌بینی شده است. رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی همچنین تاکید کرد: در بخش هشتم این طرح تکلیف‌هایی برای دولت ازجمله وزارت اقتصاد پیش‌بینی شده که ازجمله آنها اولویت مبادلات اقتصادی با کشورهایی است که در موضوع دفاعی با جمهوری اسلامی ایران همکاری می‌کنند و رابطه اقتصادی با امریکا ندارند.

 

 

ارسال نظر