ایرانشهر

۱۳۹۶/۰۴/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۹۰۱

نامگذاری اتوبان نیایش به نام آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی

مجتبی شاکری رییس کمیسیون نامگذاری شورای شهر تهران از جمع‌بندی نهایی برای نامگذاری اتوبان نیایش و تونل نیایش به‌نام آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی خبر داد.

به گزارش «تعادل»، شاکری گفت: نهایتا جلسه‌یی با حضور محسن هاشمی فرزند آیت‌الله برای نامگذاری معبری به‌نام این فقید انجام شد و با جمع‌بندی‌های انجام شده تونل و بزرگراه نیایش به‌نام آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی تغییر نام خواهد داد.

وی افزود: به پیشنهاد فرزند هاشمی در دوم شهریور ماه همزمان با سالروز تولد آیت‌الله این تغییر نام رخ می‌دهد.

شناسایی مقصران قطع درختان ولیعصر

سازمان بازرسی خبر داد: این سازمان اقدام به تهیه گزارشی از وضعیت درختان قطع شده خیابان ولیعصر و ارسال نتیجه آن به شورای شهر کرده است.

به گزارش مهر، در پی انتشار نقل‌قولی از رییس شورای اسلامی شهر تهران در رابطه با قطع برخی درختان خیابان ولیعصر تهران در رسانه‌ها، برای تنویر افکار عمومی به اطلاع می‌رساند باتوجه به اهمیت موضوع و شهرت جهانی این خیابان که پس از ثبت ملی، به‌عنوان یک گذر تاریخی جهت ثبت جهانی مطرح است، سازمان بازرسی کل کشور در سال گذشته با تعیین تیم بازرسی، به‌صورت اختصاصی نسبت به بررسی و تهیه گزارش درخصوص حفظ و نگهداری درختان خیابان ولیعصر اقدام کرده و نتیجه گزارش مذکور به همراه پیشنهادهای لازم‌الاجرا طی نامه‌یی به تاریخ 27/11/1395 برای ریاست محترم شورای اسلامی شهر تهران ارسال شده و در آن نامه با اشاره به قدمت و شهرت جهانی درختان خیابان ولیعصر کلان‌شهر تهران بر لزوم توجه بیشتر نسبت به حفظ و نگهداری آنها تاکید شده است.

 در بخشی از گزارش هیات بازرسی ضمن انتقاد از روند رو به افزایش زوال درختان شهر تهران تاکید شده است: ضعف نظارت در حفظ و نگهداری درختان خیابان ولیعصر موجب افزایش قطع درختان شده است؛ به‌طوری که بیش از ۲۰درصد درختان خشک شده و بیش از ۱۵درصد از مجموع درختان روبه زوال است و در محدوده میدان منیریه بیش از ۴۰درصد درختان قطع شده است. آمار احصاء شده و روند رو به افزایش زوال درختان مبین مدیریت غیرمنسجم است.

همچنین هیات بازرسی در گزارش خود عملکرد شرکت مترو را برخلاف آیین‌نامه اجرایی قانون اصلاح لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها دانسته و در انتقاد از این عمل این شرکت آورده است: شرکت مترو تهران بدون برنامه‌ریزی مطالعاتی در حفظ و نگهداشت درختان و اخذ نظر تخصصی از سازمان بوستان‌ها اقدام به قطع درختان کرده است.

در بخش پیشنهادات لازم‌الاجرای گزارش هیات بازرسی همچنین تاکید شده است: سازمان بوستان‌ها و فضای سبز با قید تسریع در تکمیل و نصب تراشه‌های الکترونیکی درختان خیابان ولیعصر اقدام کرده و شهرداری نیز نسبت به تهیه و ارائه نسخه‌یی از شناسنامه تنظیمی درختان به مالک یا ذی‌نفع اقدام نموده و نسبت به جانمایی روی نقشه و سامانه‌های مربوطه (GIS و...) اقدام لازم را معمول نماید.

هیات بازرسی‌کننده در این گزارش، یکی از علل زوال درختان خیابان ولیعصر تهران را به‌کارگیری از روش نی‌لینگ حین گودبرداری پروژه‌های عمرانی دانسته است لذا از شهرداری تهران خواسته شده ضمن تهیه دستورالعمل ضوابط گودبرداری، نسبت به شناسایی روش‌های جایگزین اقدام کند.

در بند دیگری از این گزارش از سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران خواسته شده است: با استفاده از روش‌های نوین و مکانیزه، سرکشی‌های میدانی و مستمر، وضعیت درختان ولیعصر را کنترل و نظارت کرده و نسبت به اعلام متخلفین به مراجع قضایی اقدام نماید.

ضمنا در بخشی از این گزارش با تاکید بر لزوم انجام اقداماتی‌ جهت حفظ و جلوگیری از خشک‌ شدن درختان خیابان ولیعصر آورده شده: عدم حذف درختان خشک باعث تجمع بیماری و آفت‌های بسیاری در میان درختان شده است.

ابراز نگرانی سرخو از ابداع دو زیرگذر در منطقه یک

محسن سرخو رییس کمیته حمل‌ونقل شورای شهر تهران از ابداع دو زیرگذر در منطقه یک ابراز نگرانی کرد.

به گزارش «تعادل»، محسن سرخو با بیان اینکه ایجاد دو زیرگذر در منطقه یک مطرح شده است، این درحالی است که این موضوعات نه در برنامه پنج‌ساله و نه در بودجه دیده شده است، گفت: با معاونت حمل‌ونقل در این زمینه صحبت کرده و آنها عنوان داشتند ایجاد این دو زیرگذر در حد اظهارنظر شهردار منطقه یک بوده است.

وی با بیان اینکه ایجاد زیرگذر حد فاصل دزاشیب تا چمران و قدس تا میدان تجریش جای نگرانی دارد، گفت: شهردار منطقه یک قبلا شهردار منطقه 3 بوده و در منطقه 3 نیز یک تونل ابداعی خارج از برنامه داشت و می‌ترسیم که در منطقه یک نیز یک کار ابداعی کند و زیرگذر بسازد. سرخو با بیان اینکه شهرداری نباید خارج از برنامه حتی برای عقد قرارداد با مشاور وارد رایزنی شود، گفت: این موضوع را به‌شدت بررسی می‌کنیم.