نواقص خط ۷ مترو هنوز برطرف نشده است

۱۳۹۶/۰۴/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۲۸۶

رییس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه نواقص خط ۷ مترو تهران هنوز برطرف نشده است، جزییات بازدید خود از این خط را تشریح کرد.

به گزارش ایلنا، از افتتاح خط ۷ مترو تهران نزدیک به یک ماه می‌گذرد، اما همچنان در صدر اخبار است، چراکه مساله افتتاح زودهنگام مترو چیزی نیست که بتوان به‌راحتی از کنار آن گذشت و هرگونه کوتاهی در این زمینه، بازی با جان مردم و اشتباهی غیرقابل جبران محسوب می‌شود.

رحمت‌الله حافظی رییس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران تاکنون دو بار در صحن علنی اسنادی مبتنی بر ناایمن بودن خط ۷ ارائه کرده است. پس از افشای گزارش اول توسط حافظی، قرار شد؛ اعضای شورا از خط ۷ بازدید کنند تا هرگونه شبهه‌یی در این مورد برطرف شود، اما در این بازدید فقط احمد دنیامالی و اقبال شاکری حاضر شدند و این‌طور که حافظی می‌گوید از حضورش ممانعت شد.

 پس از بازدید خط ۷ توسط دنیامالی و شاکری، در نخستین جلسه علنی شورا، حافظی اعلام کرد که با اطلاع‌رسانی دیرهنگام، مانع حضورش برای بازدید از خط ۷ مترو شده‌اند. این عضو شورا در ادامه جلسه نامه‌هایی را قرائت کرد که در آن نواقص و کمبودهای این خط به صورت موردی تشریح شده بود.  خواندن این نامه‌ها که خطاب به مدیرعامل شرکت بهره‌برداری از مترو نوشته شده بود، آن هم در صحن علنی، اعتراضاتی را از سوی رییس شورا به همراه داشت، اما درنهایت صحت آنها تایید شد. در ادامه جلسه هفته گذشته با فشار رسانه‌ها و پیگیری‌های اعضای شورای شهر سرانجام مقرر شد حافظی به همراه سرخو رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا از خط ۷ بازدید کنند.  رحمت‌الله حافظی در گفت‌وگو با ایلنا، جزییات بازدید از خط ۷ را تشریح کرد و گفت: گزارش و نامه‌ها کاملا دقیق بودند و موارد ذکر شده در مکاتبات، خطاب به مدیرعامل شرکت بهره‌برداری از مترو، کاملا صحت داشتند، کما اینکه خود آقایان نیز در جلسه اظهار داشتند فردی که نامه‌ها را نوشته، تشویق شود.  این عضو شورای شهر ادامه داد: حدود یک ماه از افتتاح خط ۷ گذشته است و در بازدیدی که داشتیم، مشخص شد بخشی از ایرادات ذکر شده همچون مساله فیبر نوری مرتفع شده است، با این حال بخشی از مشکلات خط کماکان ادامه دارد.  حافظی با تاکید بر اینکه همه نواقص خط ۷ هنوز برطرف نشده است، خاطرنشان کرد: سیگنالینگ خط به‌طور موقت دایر شده و مطابق توضیحات آقایان بخش عمده‌یی از خط هنوز پوشش داده نشده است، البته براساس توضیحات داده شده باتوجه به میزان مسافر و زمان حرکت قطار این میزان سیگنالینگ پاسخگوی نیاز امروز است، اما مشکل هواکش‌ها هنوز به قوت خود باقی است.  این عضو شورای شهر در تشریح مشکل هواکش‌های خط ۷ تصریح کرد: هواکش‌های میانی در داخل تونل‌های قطار همه مسدود هستند، فرآیند تهیه هواکش‌ها هنوز در مرحله تملک زمین خارج از تونل است و پس از آن تاسیسات نصب خواهد شد. از سوی دیگر خط ۷ باید از ۱۹ پست برق بگیرد، اما فقط

 ۲ پست موجود است، البته باتوجه به ظرفیت خط، در حال حاضر این دو پست جوابگوی نیاز خط ۷ است.

او در پاسخ به این سوال که پله‌های فرار در چه شرایطی قرار دارند، گفت: براساس اظهارات آقایان درمواقع اضطراری، مسیرها قابلیت دسترسی امدادرسانی به مسافران را دارند. با این حال به گوش ما رسیده، در خطوط فعال مترو، درهای خروج اضطراری به سطح خیابان قفل است و جا دارد در این زمینه نیز تمهیداتی صورت بگیرد، چراکه می‌تواند درمواقع خطر مشکل‌زا باشد.  این عضو شورای شهر در ادامه سخنانش در مورد بحث هواکش‌ها گفت: در گزارشی که در صحن علنی خواندم ذکر شده بود؛ فقط ۱۴‌درصد از هواکش‌ها نصب شده‌اند، این درحالی است که ۱۰‌درصد به فاز طراحی اختصاص دارد، پس فقط ۴‌درصد اجرایی شده است.