چوب حراج بر انبار خالی

۱۳۹۶/۰۵/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۸۷۸
چوب حراج بر انبار خالی

اوایل ماه جاری و در پی اعلام خبر کاهش نرخ تعرفه‌ سیم‌کارت‌های دایمی ایرانسل، باقر صمدی، مدیرکل فروش اپراتور دوم با اعلام اینکه دامپینگ نکردیم،  تاکید کرد: طبق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات کف تعرفه در سیم‌کارت‌های دایمی برای پیشگیری از دامپینگ یک‌چهاردهم سقف تعرفه (999ریال به ازای هر دقیقه) است که در قیمت جدید مکالمه سیم‌کارت‌ دایمی ایرانسل (333ریال به ازای هر دقیقه) این کف رعایت شده است.

به موازات ایرانسل، اپراتور سوم یعنی رایتل نیز اقدام به کاهش نرخ تعرفه‌‌ سیم‌کارت‌های دایمی خود کرد. رایتل اعلام کرد: از اول تیرماه مشترکان برای تمام تماس‌های داخل و خارج از شبکه خود در سراسر کشور و حتی تماس با تلفن ثابت دقیقه‌یی 499ریال بر حسب تعرفه پایه ثانیه‌یی پرداخت خواهند کرد. به گفته مدیرعامل رایتل این کشور حدود 30درصد کاهش هزینه داشته است.

نخستین نکته‌یی که به ذهن متبادر می‌شود، بررسی حجم تخفیف و تعداد مشترکانی است که از تخفیف تعرفه دایمی برخوردار می‌شوند.

 ماجرای کاهش تعرفه‌ها

واقعیت این است که از مجموع بیش از هفتاد میلیون سیم‌کارت واگذار شده توسط رایتل و ایرانسل تنها حدود یک‌درصد سیم‌کارت‌ها دایمی هستند. در واقع این سهم ناچیز سیم‌کارت دایمی شاید ارزش فعال بودن نیز نداشته باشد و حتی اگر تعرفه استفاده از این سیم‌کارت‌ها مجانی شود تاثیر چندانی در درآمد این دو اپراتور ندارد.

آنچه معمولا در میان عموم استفاده‌کنندگان تلفن همراه بیان می‌شود، ارائه خدمات مختلف و تبلیغات گسترده از سوی ایرانسل است. درباره همراه اول اما کمتر کسی است که به خدمات گسترده، دسترسی آسان و گستردگی جغرافیایی، دسترسی به خدمات همراه اول اذعان نداشته باشد.

به گفته مسوولان این شرکت درصد بالایی از درآمدهای حاصل از مکالمات شهروندان صرف گسترش، به‌روزرسانی و گسترش شبکه دیتا می‌شود. همراه اول به عنوان موتور توسعه زیرساخت‌های ارتباطی تلفن همراه در ایران نیاز به درآمد بیشتری برای حفظ این وضعیت دارد و بدیهی است که بر این اساس امکان کاهش بیشتر نرخ تعرفه‌هایش را در مقایسه با دیگر اپراتور‌ها و به خصوص ایرانسل ندارد.

ایرانسل و رایتل در رقابت با همراه اول در دو سال گذشته با ناکامی‌های فراوانی مواجه شده‌اند. علاوه بر ناکامی کامل در طرح ترابردپذیری، سهم بازار این اپراتورها به میزان چشمگیری کم شده است. دو اپراتور کوچک‌تر با تمام امیدهایی که در سر می‌پروراندند، رقابت سخت ترابردپذیری را پس از انجام تبلیغات ده‌ها میلیاردی به همراه اول واگذار کردند و حالا به عنوان آخرین راهبرد با کاهش تعرفه در فرعی‌ترین بخش تجارتشان قصد دارند سقوط سهم بازار را متوقف یا دست کم سرعتش را کم کنند.

از سوی دیگر، ایرانسل و رایتل هیچ‌گاه نتوانستند در پوشش شبکه به همراه اول نزدیک شوند، با اجرای طرح رومینگ ملی بار ترافیکی این دو اپراتور در نقاطی که پوشش شبکه ندارند به دوش همراه اول افتاد تا این اپراتور روزی یک میلیون مکالمه را برای مشترکان دو اپراتور کوچک‌تر فراهم آورد. هنوز مشکل پوشش شبکه ایرانسل و رایتل برطرف نشده بود که در ارائه اینترنت پرسرعت نیز همراه اول با انجام سرمایه‌گذاری سنگین و ارائه اینترنت نسل 4.5 خود را به عنوان بزرگ‌ترین مدعی در دیتای کشور به رخ کشید.

با همه این اوضاع مشخص نیست، کاهش قیمت مکالمه برای تعداد کمی مشترک تا چه حد چاره‌ساز مشکلات اپراتورهای دوم و سوم است.