عدم استراتژی در صنعت پوشاک

۱۳۹۶/۰۵/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۳۸۰
عدم استراتژی در صنعت پوشاک

رییس پویش حمایت از تولید پوشاک ایرانی گفت: سال 1381 رهبر معظم انقلاب درخصوص پوشاک اسلامی طرحی با عنوان «لباس ملی» ارائه دادند اما آیا واقعا ما به چنین لباسی دسترسی داریم؟! به گزارش پایگاه خبری بسیج؛ مجید طلیمی با اشاره به چالش‌های فرهنگی و اجتماعی در صنعت پوشاک گفت: تمام مشکلاتی که تولیدکننده ایرانی خصوصا تولیدکنندگان صنف پوشاک دارند از عدم وجود فضای فرهنگی لازم در تمام زیرساخت‌های اقتصادی کشور نشأت گرفته که متاسفانه تاکنون هم توجهی به آن نشده و دستگاه‌های مربوط در غفلت به سر می‌برند.

 رییس پویش حمایت از پوشاک ایرانی ادامه داد: سال 1381 رهبر معظم انقلاب درخصوص پوشاک اسلامی طرحی با عنوان «لباس ملی» ارائه دادند اما آیا واقعا ما به چنین لباسی دسترسی داریم؟! بنابراین درخصوص توجه به مسائل فرهنگی و ارزشی بی‌توجهی‌های بسیاری صورت گرفته که تبعات آن را امروزه شاهد هستیم.

وی به راه‌اندازی کمپین«حمایت از پوشاک ایرانی» اشاره کرد و گفت: این پویش با حمایت ریاست اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران آغاز به کار کرد، این اتفاق درحالی رخ داد که اصولا پیگیری این کار در حیطه وظایف اتحادیه نبود اما پیگیری‌های رییس اتحادیه پوشاک و حمایت‌های ولایتمدارانه ایشان باعث شد این کمپین شکل بگیرد. این کمپین هیچ حمایتی از طرف هیچ سازمان دولتی یا نهادهای دیگر نشده است و تنها علایق شخصی این حقیر و تکلیفی که واجب بود، باعث شد تا فعالیت آن را ادامه بدهیم. طلیمی با تاکید بر لزوم تحقیق و تفحص ابعاد مختلف صنعت پوشاک توسط گروه‌های مجرب آسیب‌شناسی تصریح کرد: متاسفانه درخصوص تولید پوشاک ایرانی هیچ تیم تخصصی آسیب‌شناسی قوی بر سر کارها وجود ندارد. برای تغییر استراتژیک در پوشش مردم کشور و فرهنگ‌سازی در آن لازم است، نهاد‌های بالادستی مثل وزارت فرهنگ و ارشاد وارد عمل شوند در غیر این صورت کار از عهده و توان اتحادیه‌های مرتبط خارج است؛ چراکه نه توان انجام این کار را دارند و نه وظیفه انجام آن را.

وی با انتقاد از عملکرد وزارت صنعت و معدن در قبال صنعت پوشاک افزود: درحال حاضر کارکردهای مهم و اصلی اتحادیه پوشاک بسیار بیشتر از یک نهاد دولتی است چراکه استراتژی در صنعت ما وجود ندارد. سال 2015 اتاق آموزش در حوزه پوشاک به اتاق فکر و یادگیری تبدیل شده است، سوال اصلی اینجاست که این اتاق یادگیری در صدر وزارتخانه‌ها چه جایگاهی دارد و آیا اصلا دولت ما به این موضوع توجهی دارد؟! در 5 سال آینده چه فکر و پیش‌بینی اندیشیده شده تا صنعت پوشاک ما در مسیر آن حرکت کند؟ وی با بیان اینکه بسیج اصناف و اتحادیه پوشاک در حد توان خود نهایتا می‌توانند در استان تهران اثرگذاری داشته باشند، تصریح کرد: ترمیم و بهبود رویه پوشش و فرهنگ‌سازی برای آن به دلیل بی‌برنامه بودن در نهادهای بالادستی، کاری بسیار سخت و دشوار است و هیچ تلاشی در دستگاه‌های اجرایی در جهت بهبود این معضلات دیده نمی‌شود. طلیمی خاطرنشان کرد: این کمپین پس از برگزاری جلسات مفصلی به این نتیجه رسید که اگر قرار است کار فرهنگی صورت بگیرد باید در تغییر سبک زندگی کنونی فکری انجام گیرد. یعنی با ایجاد انگیزه و تفکر ایرانی و سبک زندگی اسلامی به تغییر ذائقه و در نتیجه تغییر سبک زندگی شبه غربی موجود به سبک زندگی ایرانی- اسلامی برسیم که قطعا رسانه در این تغییر می‌تواند گزینه خوبی برای ایجاد این فضاد باشد.

طلیمی بیان کرد: در این تغییر لازم نیست تمام واردات اجناس خارجی به کشور قطع شود؛ چراکه مردم ما حق انتخاب دارند و در کنار پوشاک ایرانی لازم است که برندهای اروپایی نیز وجود داشته باشند. ما باید به ثبات کالای ایرانی در روند تولید برسیم و در این شرایط است که می‌توان حق انتخاب مشتریان را تحریک کرد، یعنی با وجود کالای ایرانی مرغوب و با کیفیت در کنار اجناس خارجی، خود مردم تصمیم می‌گیرند تا کالای ایرانی استفاده کنند. این انتخاب همان انتخابی خواهد بود که با تغییر سبک زندگی ایرانی به وجود می‌آید.