ضرورت عرضه محصولات استراتژیک در بورس کالا
گروه بورس
مدیرعامل بورس کالا یکی از الزامات لازم برای بهینهسازی تجارت کشاورزی را استفاده از ابزارهای بورس کالا دانست به طوری که باید تولیدکنندگان محصولات کشاورزی بتوانند آینده این بازار را پیشبینی کنند؛ همچنین کشاورز بتواند محصول خود را قبل از برداشت به فروش برساند و از بازاری برای تامین مالی مطمئن برخوردار شود که همه این موارد از کارکردهای ابزاربورس کالای ایران است.
به گزارش بورس کالای ایران، مدیرعامل بورس کالا درخصوص توسعه عرضه و معاملات بخش کشاورزی بورس کالای ایران گفت: طی سالهای اخیر ورود محصولات کشاورزی به بورس کالا از نظر کمی و کیفی و تنوع، رشد قابل توجهی داشته است به طوری که درحال حاضر تعداد محصولات کشاورزی معامله شده در بورس کالای ایران نسبت به سالهای گذشته ۲برابر شده و محصولات اثرگذار و استراتژیکی وارد این بازار شده است.
حامد سلطانینژاد افزود: طبق برآوردهای صورت گرفته، ارزش کل محصولات کشاورزی در کشور حدود ۲۷۰هزارمیلیارد تومان است بنابراین پتانسیل بسیار خوبی در این حوزه نهفته است البته تهدیدهایی هم در این بخش وجود دارد.
وی ادامه داد: در سالهای اخیر تلاطمهای موجود در حوزه تجارت کشاورزی باعث شد تا قدرت پیشبینی کافی برای کشاورزان وجود نداشته باشد و کشاورز با توجه به رویدادهای بازار محصولات کشاورزی سرخورده شود؛ در این زمینه امیدواریم با ادامه عزم جدی که در مسوولان حوزه کشاوزی در استفاده از ظرفیتهای بورس کالا وجود دارد، حوزه تجارت محصولات کشاورزی را به سمت بهینه شدن پیش ببریم.
سلطانینژاد تصریح کرد: یکی از الزامات لازم برای بهینهسازی تجارت کشاورزی استفاده از ابزارهای بورس کالاست به طوری که باید شرایطی فراهم شود تا تولیدکنندگان محصولات کشاورزی بتوانند آینده این بازار را پیشبینی کنند. همچنین باید شرایطی مهیا شود تا کشاورز بتواند محصول خود را قبل از برداشت به فروش برساند و از بازاری برای تامین مالی مطمئن برخوردار باشد که همه این موارد از کارکردهای ابزارهای بورس کالای ایران است.
وی به ضرورت تخصیص تسهیلات به بخش تجارت اشاره کرد و ادامه داد: در سالهای گذشته در حوزه کشاورزی عموما تسهیلات به بخش تولید اختصاص پیدا میکرد و اکنون وقت آن است که تسهیلات به سمت تجارت محصولات کشاورزی سوق پیدا کند زیرا اگر تجارت دچار مشکل شود، حوزه تولید را تحت تاثیر قرار میدهد.
وی تصریح کرد: نکته دیگری که در حوزه تجارت میتواند رخ دهد، توجه به کیفیت محصول است که متاسفانه در برخی محصولات این موضوع صدق نداشت اما با اجرای سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا شاهد تحقق این امر هستیم.
رونق معاملات پسته
مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران با بیان اینکه رویکرد بورس در حوزه محصولات کشاورزی رویکرد توسعهیی است، عنوان کرد: درحال حاضر محصولات جدیدی درحال ورود به بورس کالا هستند به طوری که در سال گذشته مقدمات ورود پسته به بورس کالا فراهم شد و امسال در فصل برداشت پسته شاهد شکلگیری بازار و معامله این محصول در بورس کالای ایران خواهیم بود.
وی افزود: محصول پسته در قالبهایی همچون گواهی سپرده کالایی میتواند در بورس کالا مورد معامله قرار بگیرد به طوری که انبارهایی در نقاط مختلف کشور مورد پذیرش قرار میگیرند و نوع مشخصی از محصول با استاندارهای مشخص در آن انبار قرار گرفته و کشاورز قبض انبار را دریافت میکند و محصول خود را به فروش میرساند.
سلطانینژاد تصریح کرد: قالب دیگر این است که افرادی تحت عنوان مباشر، وکیل یا بازارگردان که شناخته شده هستند امر تجهیز و جمعآوری محصول از کشاورز و عرضه در بورس را پیگیری میکنند که در این راستا بانک کشاورزی تسهیلات لازم را به تجارت محصولات کشاورزی و پسته اختصاص میدهد زیرا این افراد برای تجارت پسته نیاز به منابع مالی خواهند داشت که بخشی از این منابع از سوی بانک کشاورزی و بخشی از منابع ارزی از صندوق توسعه ملی اختصاص پیدا میکند.
وی اضافه کرد: منابعی که از سوی صندوق توسعه ملی برای صادرات پسته در نظر گرفته شده است در قالب تنزیل اسناد اعتباری به حوزه پسته اختصاص پیدا میکند زیرا قطعا تجارت پسته بدون تامین منابع مالی کار سختی خواهد بود لذا باید منابع مالی با تجارت گره بخورد تا کمبود نقدینگی ایجاد نشود.
تخفیف در معامله
وی از عرضه خرما در سال جاری خبر داد و گفت: درخصوص محصولاتی همچون پسته و خرما بحث استاندارد محصول از اهمیت زیادی برخوردار است علاوه بر اینکه هدف اصلی از عرضه محصولاتی مانند پسته و خرما در بورس کالا ایجاد مکانیسمی برای کشف قیمت است یعنی برای محصولاتی که بازارپذیر هستند و از آنها استقبال میشود، کشف قیمت صورت بگیرد. در این بین محصولاتی که از استاندارهای لازم برخوردار نیستند، میتوانند با تخفیف مورد معامله قرار بگیرند. وی عنوان کرد: هدف از عرضه محصولات در بورس کالا این است که کشاورز و تولیدکننده بداند، محصول خود را با چه قیمتی در بورس به فروش میرساند ضمن اینکه بعضا در فصل برداشت با حضور واسطههای مخرب شاهد نوسانات قیمت در بازار محصولات هستیم بنابراین کشاورز باید توان پیشبینی داشته و بداند برای سال آینده محصول خود را با چه قیمتی به فروش میرساند که این امر تنها از طریق بورس کالا محقق میشود.
مرجعیت قیمت زعفران
وی به عرضه زعفران در بورس کالا اشاره کرد و گفت: برای عرضه محصول زعفران در بورس کالا، اقداماتی موثری صورت گرفته و ۲محصول زعفران در استان خراسان مورد پذیرش قرار گرفته است که امیدواریم با عرضه این محصول در بورس کالا مرجعیت قیمتی این محصول اتفاق بیفتد.
سلطانینژاد درخصوص عرضه محصولات سردرختی در بورس کالا گفت: از آنجا که محصولات سردرختی قابلیت ماندگاری طولانیمدت در انبار را ندارند، میتوانند به صورت قراردادهای بلندمدت مورد معامله قرار بگیرند و قبل از فصل برداشت در بازاری منسجم به فروش برسند که این موضوع باعث منتفع شدن کشاورزان میشود.
٩٧، سال گندمی تالار نقرهای
مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه به اجرای ماده ۳۳ قانون افزایش بهرهوری بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: در راستای اجرای این ماده، ذرت و جو کل کشور در قالب سیاست قیمت تضمینی در بورس کالای ایران عرضه شده و درحال حاضر نیز گندم به صورت آزمایشی در قالب این سیاست در بورس کالا عرضه میشود. وی افزود: با همکاری بازرگانی دولتی برنامهریزیهایی درحال انجام است تا در سال ۹۷ گندم کل کشور در قالب سیاست قیمت تضمینی و سایر قالبها در بورس کالای ایران عرضه شود که در این راستا اقداماتی از سوی شرکت بازرگانی دولتی انجام شده و جلساتی با حضور فعالان بخش خصوصی و دولتی به صورت مستمر درحال برگزاری است تا گندم نیز بتواند در قالب ماده ۳۳ قانون افزایش بهرهوری مورد معامله قرار بگیرد.
وی ادامه داد: عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا و نیز استفاده از ابزارهای بلندمدت مانند معاملات سلف، فیوچرز و پیمان آتی قدرت آیندهنگری کشاورزان را افزایش داده و امنیت خاطر را در حوزه تجارت محصولات کشاورزی فراهم میکند.
حفظ جایگاه در بازارهای جهانی
وی به ضرورت عرضه محصولات استراتژیک در بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: محصولات استراتژیک کشاورزی باید از مکانیسمهای بورس بهرهمند شوند زیرا ایران در حوزه محصولات کشاورزی مانند خرما و زعفران نخستین تولیدکننده و در حوزه پسته دومین تولیدکننده دنیاست که حفظ این جایگاه نیازمند استفاده از روشهای نوین همچون بورس کالاست که امیدواریم با آگاهیبخشی و اطلاعرسانی همچنین همکاری یکدیگر سهمی را در توسعه این بازار ایفا کنیم. مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه به عرضه جوجه یک روزه در بورس کالا اشاره کرد و گفت: جوجه یکروزه یکی از کالاهای اساسی حوزه کشاورزی است که سهم قابل توجهی در نهادههای تولید مرغ دارد که اگر قیمت این محصول در مکانیسم بازاری و کشف شود، تلاطم بازار مرغ قابل پیشبینی خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: در بازار جوجه یک روزه با ساختار خصوصی مواجه هستیم و تولیدکنندگان جوجه یک روزه ساختار دولتی ندارند که وارد حوزه قیمتگذاری شویم ولی قیمتگذاری باید حاصل عرضه و تقاضا باشد که این امر در بورس کالا صورت میگیرد. سلطانینژاد با بیان اینکه جوجه یک روزه محصولی است که قالب بورس را دارد و باید در قالب قراردادهای بلندمدت به فروش رود، تصریح کرد: درحال حاضر برخی از تولیدکنندگان جوجه یک روزه محصول خود را در بازار فرعی عرضه کردند که با تکمیل مدارک درحال انتقال به تالار اصلی هستند بنابراین در یک فرآیند تدریجی بخش قابل توجهی از جوجه یک روزه در قالب بورس به بازار عرضه میشود که این امر تاثیر بسزایی در جلوگیری حضور دلالان و نوسانات قیمت در بازار دارد.
وی با بیان اینکه با عرضه جوجه یک روزه در بورس کالا تخصیص مناسبی صورت گرفته و تولیدکننده از کشف قیمت راضی هستند، عنوان کرد: امیدواریم با تداوم عرضه این محصول به سمت معاملات منسجم و قیمتهای متعادل در حوزه بازار مرغ و جوجه پیش برویم.
عرضه محصولات لبنی
سلطانینژاد به عرضه محصولات لبنی در بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: محصولات لبنی از محصولات مهمی هستند و اگر بتوانیم بازار شیر را به سمتی ببریم که قابلیت پیشبینی داشته باشند از زیان دامداران جلوگیری میکنیم بنابراین قطعا باید برای بازار شیر برنامهریزیهای لازم صورت بگیرد تا دامداران بتوانند قدرت پیشبینی آینده را داشته باشند.
وی اضافه کرد: با استفاده از ابزارهای بورس کالا و قراردادهای بلندمدت، دامدار میتواند بازار محصول خود را برنامهریزی کند لذا در مورد محصولی مانند شیر حتما باید به سمت بازار بلندمدت و قراردادهای بلندمدت حرکت کنیم که امیدواریم در آینده با کمک و حمایت مسوولان جهاد کشاورزی شاهد عرضه این محصول باشیم.
مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران در پایان به آمار معاملات محصولات کشاورزی از ابتدای سال تا ۲۷مرداد ماه پرداخت و گفت: از ابتدای سال تا ۲۷مرداد ماه بالغ بر یک میلیون و ۱۴۷هزار تن محصول کشاورزی به ارزش هزار و ۴۰۰میلیارد تومان در بورس کالا معامله شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش ۲۰درصدی حجم و ۱۳درصدی ارزش مواجه شده که این رشد ناشی از ورود محصولات جدید و رونق معاملات کشاورزی است.