نقش صنعت گردشگری در رشد اقتصادی
مناطق جذاب گردشگری ایران از وضعیت ناخوشایندی برخوردار است. متولیان تشکلی در حوزه گردشگری استانها براین باورند که باتوجه به جذابیت نهفته شده در مناطق مختلف ایران اما استقبال گردشگران خارجی از مناطق مختلف به ویژه در جنوب کشور کاسته شده است. براساس گزارش سازمان جهانی گردشگری در سال 2016، تعداد گردشگران بالغ بر یک میلیارد و ۱۸۶ میلیون نفر و درآمد ناشی از این تعداد گردشگر یکهزار و ۲۶۰میلیارد دلار بوده است. در همین سال پنج میلیون و دویست هزار نفر به ایران سفرکرده و درآمد حاصل از آن حدود هشت میلیارد دلار بوده است.
به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز از روند فعلی در حوزه گردشگری انتقاد میکند و میگوید: استان خوزستان بهدلیل جذابیتهای عمومی و منطقهیی مرزی اهمیت بالایی دارد؛ اما باوجود این جذابیتها، جذب گردشگر در این استان خیلی ضعیف است. حوزه گردشگری عرصه خلاقیت، سرعت در تصمیمگیری و سرمایهگذاری مستمر است، اما وضعیت حاکم بر استان خوزستان نشاندهنده این خلاقیت نیست.
شهلا عموری، میافزاید: نشان دادن اهمیت صنعت گردشگری در رشد و توسعه اقتصادی کشورها مهم است. اما متاسفانه در ایران، بهطور عام و استان خوزستان بهطور خاص نتوانستهاند از مزایای اقتصادی صنعت توریسم بهره
بگیرند. وی به وضعیت صنعت توریسم در استان خوزستان اشاره میکند و میگوید: استان خوزستان به لحاظ تاریخی و جاذبههای عمومی اهمیت بالایی دارد. اما باوجود جاذبههای منحصربهفرد تاریخی و ثبت سه اثر جهانی (چغازنبیل، شوش و سازههای آبی شوشتر) خوزستان، این سوال مطرح میشود که چرا این استان در جذب گردشگر ضعیف بوده است؟
عموری با اشاره به نقش اماکن تاریخی در جذب گردشگر میگوید: در دنیای امروز وجود جاذبههای طبیعی یا تاریخی و منحصربهفرد بهتنهایی قادر به ایفای نقش در جذب حداکثری گردشگر نیست. لازمه تشویق و ترغیب گردشگران از اقصی نقاط جهان، وجود امکانات، خدمات و بهرهمندی از تاسیسات و زیرساختهای لازم در کنار جاذبههای موجود است.
او ادامه میدهد: متاسفانه در خوزستان توجه چندانی به این امر نشده و این استان مستعد و مملو از جاذبه و جذابیت نتوانسته است در قامت و مظهر یک استان توریستی ظاهر شود.
رییس اتاق اهواز به همجواری خوزستان با عراق و تبدیل شدن مرزهای زمینی استان به مرکز تردد عراقیها به عنوان گردشگر سلامت اشاره میکند و میگوید: اما متاسفانه ما نتوانستیم از این فرصت به شکل شایستهیی، استفاده و بهره ببریم.
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران میافزاید: بسیاری از این گردشگران بهجای اقامت در استان و استفاده از خدمات بیمارستانی و درمانی آن، سفر به سایر استانها را در پیش میگیرند که دلایل این رویگردانی، باید از سوی دستگاههای مرتبط ازجمله دانشگاه علوم پزشکی بررسی شود. اگر رویگرانی گردشگران ناشی از نقص در خدمات، ضعف تجهیزات بیمارستانی، گرانی تعرفهها و امثال اینها باشد، لازم است فکری اندیشیده شود و نواقص مرتفع شود.
به گفته عموری، چرا باید گردشگر وارد استان بشود و از زیرساختهای آن استفاده کند اما منافع اقتصادی خود را نصیب دیگران کند؟ در بحث گردشگران عراقی (سلامت و عمومی) که خوزستان و اهواز را برای درمان یا تفریح انتخاب میکنند نیز مشکلات اساسی وجود دارد که انتظار مدیریت آنها بهشدت میرود.
رییس اتاق اهواز در پاسخ به این پرسش که مشکلات اصلی گردشگران استان خوزستان چیست؛ پاسخ میدهد: گردشگران وقتی از نقاط مرزی وارد خوزستان میشوند توسط دلالان مختلف در اماکن غیررسمی و غیرمجاز اسکان داده میشوند. انجام برخی خدمات پزشکی نامتعارف برای آنها، که چنین فرایندی نهتنها منجر به رونق اماکن سیاحتی و اقامتی و سلامت کسبوکار نمیشود، بلکه تبعات اخلاقی و امنیتی نیز ممکن است در پی داشته باشد.
او به جذابیتهای طبیعی استان اشاره میکند: در شمال خوزستان روستاهایی وجود دارند که میتوانند به مراکز بوم گردی و جذب گردشگر تبدیل شوند اما همانطور که اشاره شد مشکل ما در وجود اصل جاذبه نیست، بلکه در مدیریت کامل آن است. تجهیز، تبلیغ و ترویج، حمایت از بخش خصوصی و اعطای تسهیلات و مشوقهای مختلف از جمله گرهگشای مشکلات صنعت گردشگری است.
وی ادامه میدهد: نقد و تبیین خطاها و کمکاریها مقدمه هر نوع اصلاحی است. چگونه انتظار پیشرفت گردشگری را در استان داریم، درحالی که مهمترین جلسه کارگروه مرتبط به آن بافاصله هفت ماه برگزار میشود. به گفته عموری، حوزه گردشگری عرصه خلاقیت، استفاده از تکنولوژیهای جدید، سرعت در تصمیمگیری و سرمایهگذاری مستمر است، اما وضعیت حاکم بر استان خوزستان نشاندهنده این خلاقیت
نیست. باید پذیرفت که فاصله وضع موجود گردشگری تا رسیدن به وضعیت مطلوب آن، فاصله کوتاهی نیست. برای رسیدن به نقطه مطلوب و نجات صنعت گردشگری به یک برنامه جامع و الزامآور (ترجیحا ملی) و به یک عزم فراگیر استانی نیاز هست.
به گفته عموری، در سایه چنین عزم و برنامهیی باید شاهد ارتقای شاخصهای گردشگری عمومی و سلامت، و رونق اقتصادی بخشهای فعال در این زمینه باشیم.