گزیدهها
پاسخ سازمان توسعه تجارت به واردکنندگان خودرو
ایسنا رییس انجمن واردکنندگان خودرو از شکایت این انجمن از سازمان توسعه تجارت به دلیل توقف ثبت سفارش واردات خودرو و ادعای دریافت ضرر و زیان ۳۵میلیارد تومانی از این سازمان خبر داد و گفت: دو روز پیش شکایت از رییس و معاون سازمان توسعه تجارت در قوه قضاییه ثبت شده و دیروز نیز این شکایت برای رسیدگی به شعبه مربوطه ارسال شد. وی با بیان اینکه این شکایت به این دلیل بوده که سازمان توسعه تجارت برخلاف قانون ثبت سفارش واردات خودرو را متوقف و باعث ایجاد خسارت مادی و معنوی به شرکتهای واردکننده خودرو شده است، خاطرنشان کرد: فکر میکنیم ظرف یک هفته آینده این شکایت به نتیجه رسیده و علاوه بر بازگشایی ثبت سفارش واردات خودرو، ضرر و زیان وارد شده به شرکتها نیز دریافت شود. رییس انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: به دلیل توقف ثبت سفارش در یک ماه اخیر حدود 5هزار دستگاه خودرو با میانگین قیمت ۲۰۰میلیون تومان در گمرک متوقف شده که خسارت خواب سرمایه، هزینه انبارداری گمرک، ۱۸درصد خسارت تاخیر در تحویل پرداختی به مشتریان و هزینه تسهیلات دریافتی از بانکها فقط تا امروز حدود ۳۵میلیارد تومان برآورد میشود که باید از سوی سازمان توسعه تجارت پرداخت شود. از آنسو مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت در پاسخ به واردکنندگان خودرو تاکید کرد که در حال حاضر واردات خودرو ادامه دارد و تنها برای مدتی تا زمان ابلاغ دستورالعمل جدید واردات، جلو ثبت سفارش واردات خودرو گرفته شده است. علی علیآبادی اظهار کرد: از تاریخ ۱۲ دیماه سال ۱۳۹۵ بر اساس ابلاغیه معاونت اول ریاستجمهوری و ریاست ستاد اقتصاد مقاومتی ثبت سفارش خودرو با شرط دارا بودن نمایندگی مجاز انجام میشد و از آن تاریخ تنها نمایندگان رسمی مجاز بودند در سامانه ثبتارش به درخواست واردات بپردازند.
وی ادامه داد: این روند تا مدتی پیش نیز ادامه داشت تا اینکه از ماه قبل برای مدت کوتاهی به دلیل آمارگیری و پس از آن بارگذاری تعرفهها از سامانه ثبتارش به سامانه جامع تجارت روند ثبت سفارش با کندی همراه شد و پس از آن دستورالعملی در این حوزه به هیات دولت پیشنهاد شده است که در صورت تصویب در هیات دولت ضوابط واردات خودرو تغییر خواهد کرد. مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات همچنین عنوان کرد: تا زمانی که دستورالعمل جدید هیات دولت برای فعالیت در این بخش ابلاغ نشود، بهطور موقت ثبت سفارش متوقف خواهد بود اما باید به این نکته توجه داشت که توقف ثبت سفارش به معنی متوقف شدن واردات خودرو نیست، چرا که در 5 ماهه اول امسال تعداد خودروهای وارداتی حدود ۳۴ تا ۳۵درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است. وی افزود: از سوی دیگر ثبت سفارشهای پیشین به مدت 6ماه اعتبار دارد و قطعا بعد از ابلاغ مصوبه جدید ثبت سفارش واردات خودرو کماکان ادامه خواهد یافت.
علیآبادی با تاکید بر اینکه با توجه به افزایش حجم واردات و عرضه بهطور طبیعی قیمت خودروهای وارداتی کاهش پیدا میکند، گفت: با وجود آنکه عرضه در این قسمت بیشتر شده نوعی افزایش کاذب قیمت را شاهدیم که بهانه آن بحث قطع بودن سامانه ثبت سفارش است. در حالی که اتفاق خاصی در این حوزه رخ نداده و واردات خودرو مانند گذشته ادامه دارد. مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا سازمان توسعه تجارت یکباره و در ماههای پایانی فعالیت دولت چنین تصمیماتی را اعمال کرده است؟ توضیح داد: این موضوع از سال قبل از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد داده شده بود و در دولت در حال بررسی قرار داشت. در هر صورت این تصمیم برای واردات کشور مفید دانسته شده و برای بهبود وضعیت، حمایت از تولید و همچنین ساماندهی واردات خودرو تصمیم بر آن گرفته شده است که در این حوزه شاهد تغییراتی باشیم.
ساماندهی صادرات به روسیه
معاون امور بینالملل اتاق بازرگانی ایران گفت: با توجه به ظرفیت ایران میتوانیم، تامینکننده محصولات آبزی و بهویژه میگوی روسیه و کشورهای اوراسیا باشیم. محمدرضا کرباسی معاون امور بینالملل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به دیدار اخیر رییس اتاق با سفیر روسیه گفت: مسائل و مواردی در آن دیدار مطرح شد که نیاز به پیگیری دوطرف دارد و باید تلاش کنیم مشکلات بر سر راه توسعه روابط تجاری رفع شود. کرباسی با تاکید بر لزوم برگزاری کمیسیون مشترک بازرگانی ایران و روسیه اظهار کرد: برگزاری این کمیسیون مشترک در دستور کار قرار دارد و وزارت ارتباطات ایران نیز یازدهم تا سیزدهم مهرماه سال جاری را برای برگزاری این کمیسیون مشترک مطرح کرده که البته نهایی نشده و در حال بررسی است. او با اشاره به انجام مذاکرات برای پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا گفت: پس از ورود ایران به اتحادیه اوراسیا به همان نسبتی که فضای مناسبی برای اقتصاد ایران فراهم میشود، زمینه برای حضور ویژه کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا در ایران نیز مهیا خواهد شد. کرباسی تشکیل شرکتهای سرمایهگذاری مشترک میان تجار ایرانی و روسی را از دیگر زمینههای همکاری میان دو کشور مطرح کرد.
کرباسی به صادرات صیفی و سبزی از ایران به روسیه نیز اشاره کرد وگفت: به دلیل چهارفصل بودن ایران، امکان تولیدات صیفیجات مانند خیار و گوجه و انواع سبزیجات وجود دارد و میتوان زمینه تشکیل شرکت مشترک در این زمینه را فراهم کرد. رایزن بازرگانی فدراسیون روسیه در ایران گفت: در طول مذاکرات ما و همکاران ما در این مذاکرات حضور دارند و این مذاکرات چند سال است که ادامه دارد، اما باید بدانیم این مذاکرات چندجانبه است. «رستم مورات علی اف» با اشاره به سخنان کرباسی در مورد واردات مرغ روسیه از ایران گفت: در زمینه تولید مرغ تا حدی به خودکفایی رسیدهایم و سالانه فقط مقدار کمی مرغ وارد میکنیم. «مورات علی اف» همچنین با تاکید بر ظرفیتهای بسیار ایران در تولید محصولات لبنی و همچنین شیر خشک باکیفیت تاکید کرد وگفت: بلاروس هم که در اتحادیه اوراسیاست در این زمینه ظرفیتهای زیادی دارد و روسیه قسمت زیادی از نیاز شیر خشک خود را از بلاروس وارد میکند.
رایزن بازرگانی فدراسیون روسیه در ایران با تاکید بر وجود زمینههای بسیار برای همکاری ایران و روسیه اظهار کرد: هنوز زیرساختهای توسعه همکاریها آماده نیست و در زمینه حملونقل و بستهبندی و وجود ترمینالها مشکلاتی وجود دارد. او در بخش دیگری از سخنانش از همکاری دو شرکت ایرانی و روسی خبر داد. وی همچنین بر لزوم شکلگیری دستگاهی برای حل اختلافات تجاری تاکید کرد و گفت: دستگاه و نهادی برای حل اختلافات تجار و فعالان اقتصادی دو کشور نداریم و ایجاد دستگاهی برای حل اختلافات تجاری دو طرف باید در دستور کار قرار گیرد.