استقلال کردستان بحرانی برای منطقه

۱۳۹۶/۰۶/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۱۰۲
استقلال کردستان بحرانی برای منطقه

 

 نیویورک‌ تایمز:

پارلمان اقلیم کردستان عراق روز جمعه پس از دو سال تشکیل جلسه داد و موضوع اصلی این جلسه به همه‌پرسی استقلال این منطقه اختصاص داده شد. با حمایت پارلمان اقلیم کردستان عراق، بسیاری از مقامات کشورها واکنش‌های بسیاری نشان داده‌اند. به اعتقاد برخی از کارشناسان، استقلال کردستان عراق، امنیت منطقه را به چالش خواهد کشید. کاخ سفید نیز ساعاتی پس از حمایت پارلمان اقلیم کردستان از برگزاری همه‌پرسی در بیانیه‌یی خواستار لغو این همه‌پرسی شد. کاخ سفید در بیانیه‌ خود اعلام کرده است: امریکا از قصد دولت اقلیم کردستان برای برگزاری همه‌پرسی استقلال حمایت نمی‌کند. در بیانیه کاخ ‌سفید گفته شده، برگزاری همه‌پرسی در مناطق مورد مناقشه، اقدامی تحریک‌آمیز است که ثبات را از بین می‌برد. یکی از مناطق مورد مناقشه بین حکومت مرکزی عراق و دولت اقلیم کردستان منطقه کرکوک است که اخیرا پارلمان این منطقه به مشارکت در همه‌پرسی رای داده است.

 وال ‌استریت‌ ژورنال:

این روزنامه در صفحه اول خود به حادثه مترو لندن پرداخته است. طبق گزارش وال‌استریت‌ ژورنال، عصر جمعه در ساعت پر‌رفت‌وآمد بمبی دست‌ساز در ایستگاه مترو کار گذاشته شد و 29نفر زخمی‌ شدند. با وقوع این حادثه، بریتانیا در بالاترین وضعیت هشدار قرار گرفته و نیروهای امنیتی و نظامی، اطراف ساختمان‌های حساس و مهم مستقر شده‌اند. به گفته کارشناسان امنیتی اگر این بمب ساعتی به طور کامل عمل می‌کرد، تمام مسافران واگن که اطراف بمب ایستاده بودند کشته یا نقص عضو می‌شدند. ظهر دیروز نیز پلیس بریتانیا از بازداشت جوانی 18ساله‌ در ارتباط با این بمب‌گذاری خبر داده است. این حادثه اقدامی تروریستی اعلام شده و به‌ نظر می‌رسد بیش از یک نفر در آن دست داشته‌اند. گروه موسوم به داعش مسوولیت بمب‌گذاری دیروز در ایستگاه پارسونز گرین لندن را پذیرفته است.  

 ال ‌پایس:

این روزنامه‌ اسپانیایی ‌زبان، گزارشی از حاشیه‌های همه‌پرسی استقلال کاتالونیا منتشر کرده است. در این گزارش، رهبر دولت منطقه کاتالونیا به همراه شهردار بارسلونا در نامه‌یی خطاب به پادشاه و نخست‌وزیر اسپانیا خواستار مذاکره با دولت مرکزی به دلیل تنش‌زا شدن اوضاع در این منطقه خودمختار شدند. آنها در نامه خواسته‌اند که مذاکراتی با دولت مرکزی داشته باشند تا بتوانند از بروز بحران سیاسی در برگزاری همه‌پرسی استقلال کاتالونیا جلوگیری کنند. پیش از این «راخوی» نخست‌وزیر اسپانیا خواستار لغو مصوبه همه‌پرسی استقلال کاتالونیا می‌شود این درحالی است که دولت اسپانیا اعلام کرده چنین نامه‌یی دریافت نکرده است. پلیس اسپانیا هم از برگزاری نشستی که توسط حزب حامی استقلال کاتالونیا سازمان‌دهی شده بود، ممانعت به عمل آورد و این نخستین تحرک پلیس برای جلوگیری از برگزاری این همه‌پرسی محسوب می‌شود.

 

ارسال نظر