در شهر

۱۳۹۶/۰۶/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۲۵۲

لزوم راه‌اندازی ۱۷ خط جدید مترو

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، گفت: براساس جمعیت کنونی تهران میزان خطوط مترو باید از ۸ خط به ۲۵ خط افزایش یابد.

به گزارش مهر، مجید فراهانی کمبود دسترسی شهروندان به امکانات حمل و نقل عمومی را مهم‌ترین عامل بروز ترافیک و در پی آن شدت گرفتن آلودگی هوا در پایتخت دانست و گفت: اگر شهروندان برای تردد در شهر نیازمند استفاده از خودرو شخصی نباشند، بی‌شک ترافیک در تهران معنایی ندارد، بنابراین یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی مدیریت شهری حل معضلات ناشی از میزان دسترس‌پذیری وسایل حمل و نقل عمومی است که رابطه مستقیمی با میزان ترافیک دارد.  عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه همه کشورهای دنیا برای حل ترافیک به این مساله محوری توجه کرده‌اند که میزان دسترس‌پذیری خطوط مترو و سایر وسایل حمل و نقل عمومی را تا حد ممکن افزایش دهند، تصریح کرد: اگر تهران را با سایر شهرهای دنیا مقایسه کنیم، درمی‌یابیم که سرانه اتومبیل هر خانواده در تهران نسبت به سایر کلان‌شهرهای جهان بسیار کمتر است، اما میزان ترافیک بسیار بیشتر است.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین دلایل وجود این ترافیک در تهران استفاده غلط از خودرو شخصی است که علت آن نیز عدم دسترسی آسان و سریع به ایستگاه‌های مترو در سراسر شهر است، چراکه تهران امروز به بیش از ۲۵ خط مترو نیاز دارد.

فراهانی با یادآوری اینکه فرهنگ عدم استفاده از خودرو شخصی در کشور ما جا نیفتاده است، متذکر شد: برنامه‌ریزی ساخت ۸ خط مترو کنونی تهران مصوب سال ۸۰ است یعنی ۱۶ سال پیش، اما حال و هوا و میزان جمعیت کنونی تهران ایجاب می‌کند که برنامه‌ریزی جدیدی در دستور کار قرار بگیرد و میزان خطوط حداقل به ۲۵ خط افزایش یابد تا شهروندان نیازی به استفاده از خودرو شخصی نداشته باشند.

عضو شورای پنجم شهر تهران به‌کارگیری سایر روش‌ها برای توسعه حمل و نقل عمومی همچون ساخت خطوط تراموا، مونوریل و اجرای طرح ال.آر.تی را از دیگر راهکارهای موثر در حذف ترافیک از چهره پایتخت برشمرد و گفت: متاسفانه هنوز در این زمینه‌ها شاهد توسعه چندانی نیستیم. در صورتی که باتوجه به حجم ترافیک شهر تهران نیاز به توسعه این وسایل نیز خودنمایی می‌کند.

 

انتصاب یک زن به‌عنوان معاون شهردار تهران؟

عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش، گفت: امکان دارد یکی از معاونان شهردار از میان زنان انتخاب شود.  زهرا نژادبهرام در گفت‌وگو با فارس، گفت: به تازگی شهردار تهران در جلسه‌یی که با اعضای شورا داشتند، استفاده از زنان و جوانان را مطرح کردند و گفتند چند نفر را برای استعلام مطرح کردیم.

وی با اشاره به اینکه خبرهای خوبی در این خصوص در راه است، گفت: امکان دارد یکی از معاونان شهردار نیز از بانوان باشد.  نژادبهرام با اشاره به اینکه تاکنون شهردار تهران 6 نفر از معاونان خود را معرفی کرده است و 3 معاون دیگر هنوز معرفی نشده‌اند، گفت: بعضی شهرداران مناطق نیز هنوز انتخاب نشده‌اند که امکان انتخاب چند نفر از زنان در پست شهرداری منطقه وجود دارد.

 

دفن اموات پایتخت فقط تا سال ۹۸ در بهشت‌زهرا

مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا (س) با اشاره به اینکه روزانه بالغ بر ۱۷۰ جنازه در غسالخانه شست‌وشو می‌شوند، گفت: براساس آخرین وضعیت ظرفیت بهشت‌زهرا (س) تا پایان سال ۹۸ به پایان می‌رسد.

اکبر توکلی در گفت‌وگو با تسنیم اظهار کرد: در حال حاضر در هیچ یک از قطعات بهشت‌زهرا (س) فعالیت عمرانی و ساماندهی قبور انجام نمی‌گیرد. شهرداری بهشت‌زهرا (س) براساس برنامه‌ریزی انجام شده اقدامات خود را انجام داده و در حال حاضر نیز مراحل احداث پل روبه‌روی سازمان بهشت‌زهرا (س) رو به پایان است و به‌زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.

توکلی با اشاره به اینکه روزانه 170 تا 200 جنازه در غسالخانه بهشت‌زهرا (س) شست‌وشو می‌شوند، گفت: از این تعداد 20 الی 30 درصد به شهرستان اعزام می‌شوند و مابقی در سایر قطعات به خاک سپرده می‌شوند.

مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا (س) گفت: ظرفیت بهشت‌زهرا (س)  برای خاکسپاری تا پایان 98 به پایان خواهد رسید و در حال حاضر نیز بیشتر فوت‌شدگان در قطعات جدید (300 به بالا) به خاک سپرده می‌شوند. توکلی بیان کرد: در هر یکی از قطعات جدید بهشت‌زهرا (س) 8 الی 9 هزار جنازه به خاک سپرده می‌شود.