حمایت بنگلادش از «یک کمربند یک جاده» چین
گروه جهان
معاون وزیر خارجه بنگلادش با اشاره به تاثیرات منطقهیی و جهانی طرح «یک کمربند یک جاده» چین گفته داکا این طرح اقتصادی و ارتباطی را به نفع کشورهای منطقه میداند و از آن حمایت میکند. به گزارش ایرنا، محمد شهید الحق در اجلاس اقتصادی جهان در دهلینو گفت که کشورها نباید به بهانه حاکمیت ارضی منزوی شوند بلکه در مواردی باید برای کسب منافع اقتصادی مردم از سختگیری در خصوص حاکمیت ارضی جلوگیری کرد. وی با اشاره به نیاز شدید بنگلادش برای اجرای طرحهای ارتباطی گفت: داکا پس از بررسیهای فراوان، موافقت خود را با طرح یک کمربند یک جاده اعلام کرده است. بنگلادش در اکتبر سال گذشته پس از دیدار شی جینپینگ رییسجمهوری چین به این کشور به طرح یک جاده یک کمربند پیوست. شی جینپینگ در این سفر با اعطای وام 24میلیارد دلاری برای پروژههای زیرساختی، ریلی و انرژی بنگلادش موافقت کرد. هند یکی از مخالفان اصلی طرح یک کمربند یک جاده چین است و معتقد است این طرح باعث افزایش حضور چین در منطقه میشود. بهگفته مقامات هند، کریدور اقتصادی چین و پاکستان که بخشی از طرح یک کمربند یک جاده چین است از منطقه کشمیر اشغال شده توسط پاکستان عبور میکند و این امر حاکمیت ارضی هند را نقض میکند. به عقیده هند، چین با سرمایهگذاری طولانی مدت خود در این کریدور به اشغال غیرقانونی کشمیر مشروعیت و آن را استحکام بخشیده است. در این راستا هند در کنفرانس یک کمربند یک جاده که در ماه مه در پکن برگزار شد، شرکت نکرد. کمربند اقتصادی جاده ابریشم و جاده ابریشم دریایی قرن21 ابتکاری است که برای نخستینبار پاییز 2013 توسط رییسجمهوری چین ارائه شد. این کمربند به عنوان شبکهیی طراحی شده از جادههای فراسرزمینی و خطوط آهن، لولههای نفت و گاز و دیگر پروژههای زیرساختی است که از شهر شیئان در مرکز چین آغاز و سراسر آسیای میانه را در مینوردد و سرانجام به مناطق دوردستی چون مسکو، روتردام و ونیز میرسد.