زوایای مختلف تجارت خارجی در نیمه سال

۱۳۹۶/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۵۰۹
زوایای مختلف تجارت خارجی
در نیمه سال

پایگاه خبری کنفدراسیون صادرات ایران  

رییس کنفدراسیون صادرات ایران با برشمردن نکات مثبت و منفی آمار تجارت خارجی ایران در نیمه اول امسال گفت: باید به سمت صادرات کالا با ارزش افزوده بالا حرکت کنیم. محمد لاهوتی با تحلیل گزارش تجارت خارجی ایران در 6 ماهه ابتدای امسال گفت: تحلیل آمار 6 ماهه تجارت خارجی کشور حاکی از این است که مجموع تجارت خارجی ۴۳میلیارد و ۱۳۹ میلیون دلار شده که از این مقدار، صادرات با سهم

۲۰ میلیارد و ۵۴۴ میلیون دلاری و واردات با سهم ۲۳ میلیارد و ۵۹۹ میلیون دلار نقش‌آفرینی کرده‌اند. در عین حال، تراز تجاری کشور با تفاوت ۳ میلیارد و ۵۱ میلیون دلار منفی است. وی تصریح کرد: بازارهای صادراتی کشور را کماکان چین، عراق، کره، امارات و هند تشکیل می‌دهند که در این میان، بازار چین با ۷ درصد، عراق با 5.48 درصد و کره با 12.84 درصد رشد مثبت همراه بوده است؛ در حالی که امارات با رشد 17.10 منفی و هند با 6.52 منفی در این میان مواجه بوده‌اند. به گفته لاهوتی، این امر نشانگر آن است که کاهش صادرات ایران به امارات به‌دلیل ارتباط مستقیم ما با کشورهای هدف صادراتی بوده و تقریبا کالاهایی که ما در گذشته از طریق کشور امارات به کشورهایی همچون کره صادر می‌کردیم، اکنون به صورت مستقیم صادر می‌شود. وی اظهار کرد: بر این اساس، اکنون صادرات ایران به امارات ۱۷ درصد کاهش یافته ولی در مقابل، صادرات به کره، رشد مثبت را تجربه می‌کند. در عین حال، تجارت ما از بازارهای ثالث به ارتباط مستقیم تبدیل شده است. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: هند نیز به‌دلیل مشکلات نقل و انتقال پول و بدقولی‌هایی که طرف هندی با طرف‌های تجاری ایرانی داشته است، با کاهش حجم تجارت با ایران مواجه شده؛ ضمن اینکه واردات عمده ایران نیز از

 ۵ کشور چین، امارات، ترکیه، کره و هند صورت گرفته که باتوجه به اینکه کره در رده چهارم، توانسته جایگاه خود را حفظ کند، این موضوع می‌تواند از نکات مثبت آمارهای تجاری باشد. لاهوتی گفت: در مجموع اگر بخواهیم نکات مثبت و منفی تحلیل 6ماه را داشته باشیم، باید به این نکته اشاره کنیم که بخش مثبت آن، بزرگ شدن حجم تجارت خارجی به میزان 6 درصد است که یکی از اهداف مهم کشور باید باشد؛ چراکه باید حجم و سهم خود از تجارت جهانی را افزایش دهیم و به جایگاه واقعی خود برسیم؛ به‌خصوص اینکه هر چه تجارت خارجی ما بزرگ‌تر شود، سهم ما در بازارهای جهانی و حضور ما بیشتر خواهد شد.