ارتباطات
بهرهبرداری از وایفای عمومی مخابرات آغاز شد
معاون شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه با وجود هزینه خرید و نصب آنتن و اجرای شبکه برای ارائه وایفای در مکانهای عمومی، اپراتورها به دلیل مزیتی که این موضوع دارد این کار را انجام میدهند، از طرح توسعه وایفای توسط این شرکت طی یک سال و نیم پیش خبر داد که اکنون در بسیاری از استانها در مکانهای عمومی مورد بهرهبرداری قرار گرفته است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همانطور که پیش از این به موضوع ارائه وایفای رایگان تا یک حجم محدود توسط اپراتورهای ارائهدهنده اینترنت اشاره کرده بود، در روزهای اخیر هم با اشاره به این موضوع، اپراتورها را به این کار دعوت کرد. در این باره داوود زارعیان - معاون شرکت مخابرات ایران- در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به این پیشنهاد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با بیان اینکه وایفای در کشورهای مختلف تقریبا مکمل شبکه موبایل است، گفت: شاید بتوان دو کارکرد جدی برای وایفای قائل شد؛ کارکرد اول در مکانهایی که تعداد مشترکان تلفن همراه زیاد میشود و شبکه وایفای با تکنیک وایفای آپلودینگ، به شبکه موبایل کمک میکند. برای مثال در ورزشگاههایی که ۱۰۰ هزار نفر برای دیدن بازی میروند یا در فرودگاههایی که در ایام خاصی مسافر زیاد میشود. وی ادامه داد: مورد استفاده دیگر وایفای برای کسانی است که بطور موقت در یک مکان قرار میگیرند، اگر امکان خریداری سیمکارت نداشته باشند یا نیازی پیدا کنند که بخواهند آن نیاز را از طریق وایفای برآورده کنند. معمولا در فرودگاههای بینالمللی، مکانهای نمایشگاهی و مکانهای مشابه این موارد یافت میشود.
معاون شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه شرکت مخابرات ایران طرح توسعه وایفای را از حدود یکسال و نیم پیش شروع کرده است، افزود: در حال حاضر در بسیاری از استانها این طرح شروع شده و تجهیزات وایفای در حال نصب است. در مکانهایی مانند بسیاری از فرودگاهها و مکانهای عمومی مورد بهرهبرداری قرار گرفته است.
زارعیان همچنین خاطرنشان کرد: پیشبینی میکنیم در آینده حجم بیشتری درخواست برای وایفای باشد. همچنین فرودگاهها، ورزشگاهها، نمایشگاهها، بیمارستانها، مجموعه مکانهایی که احتمال جمع شدن افراد وجود دارد، مکانهای مناسبی برای ارائه وایفای است. ضمن اینکه پیشبینی این است که در آینده در کل سطح شهرهای بزرگ هم وایفای توسعه پیدا کند.
وی درباره روند تغییر کاربری کیوسکهای تلفن همگانی و استفاده از آنها برای ارائه وایفای که پیش از این مطرح شده بود، گفت: ما بحث وایفای را به شکل دیگری توسعه میدهیم اما ممکن است به باجههای تلفن همگانی هم برسد. این طرح مقداری سازوکارهای اجرایی و امنیتی دارد که باید تنظیم شود، اما از نظر فنی کار دشواری نیست. البته خرید و نصب آنتن و اجرای شبکه هزینه دارد، اما با وجود این هزینه، این کار را انجام میدهیم. همچنین از آن جایی که اپراتورها نیز به دنبال مزیت هستند، این کار را انجام خواهند داد. معاون شرکت مخابرات ایران ادامه داد: در برخی از استانها کاربرد وایفای را برای کیوسکها ایجاد کردیم که فرد با مراجعه در کیوسک میتواند نیاز را حل کند. بیش از یک سال است که در برخی از مکانها به صورت آزمایشی این کار را شروع کردیم. اما با توجه به توسعه تلفن همراه و به ویژه نسل سه و چهار، فکر میکنیم از نظر تجاری، توسعه وایفای بهتر از توسعه تلفنهای همگانی است، زیرا افراد بیشتر در حال تحرک از شبکه استفاده میکنند.
شرکت گوگل طرح اینترنت رایگان را در برخی از کشورها پیادهسازی کرده است؛ زارعیان در پاسخ به اینکه آیا میتوان این ایده را در نظر گرفت که در ایران هم مانند سایر کشورها وایفای رایگان ارائه شود، خاطرنشان کرد: این اتفاق قطعا میافتد. در برخی از کشورها وایفای رایگان در فرودگاهها، محلهای نمایشگاهی و هتلها وجود دارد. بنابراین این روند در حال توسعه است. معاون شرکت مخابرات ایران با اشاره به ایجاد محدودیت حجمی برای هر شخص در استفاده از اینترنت وایفای رایگان اظهار کرد: اپراتورها طوری تنظیم کردند که در جاهایی مانند هتل، ورزشگاه یا نمایشگاه که فرد از قبل رجیستر شده و هزینهیی پرداخت کرده است، اصولا محدودیت قائل نمیشوند، اما در سایر مکانها محدودیت قائل میشوند
جزئیات ساماندهی پیامکهای تبلیغی شخصی
سرپرست رگولاتوری از ساماندهی پیامکهای مزاحم شخصی طبق شکایات مردمی تا پایان مهر و طراحی پنل کاربری دریافت انتخابی پیامکهای تبلیغی تا حدود ۳ ماه آینده خبر داد.
حسین فلاح جوشقانی در گفتوگو با فارس، با تشریح جزئیات راهاندازی سامانه ساماندهی پیامکهای تبلیغاتی شخصی، از فراهم شدن امکان گزارشدهی آسان پیامکهای مزاحم شخصی تا پایان مهر و امکان دریافت انتخابی پیامکهای تبلیغی از طریق پنل کاربری پس از مهرماه خبر داد. سرپرست سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی توضیح داد: دو کار به صورت موازی در حال انجام است؛ نخست اینکه اگر مردم شکایتی از پیامکهای شخصی دارند بتوانند به رگولاتوری منتقل کنند و از طریق سامانهیی این پیامکها را مدیریت و اعمال مقررات کنیم؛ بحث دوم ایجاد امکان دریافت انتخابی پیامکهای تبلیغاتی است تا اگر مردم متقاضی دریافت برخی پیامکهای انبوه هستند این امکان فراهم باشد. وی افزود: بخش اول را وعده دادیم تا پایان مهر راهاندازی کنیم و بخش دوم پس از مهرماه انجام خواهد شد که پیشبینی میکنیم در دو تا سه هفته آینده ضوابط را آماده کنیم و دو تا سه ماه نیز برای اجرا وقت نیاز باشد. فلاح جوشقانی تصریح کرد: بخش دوم نیازمند مقررات و ضوابط است که در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات نیز به تصویب خواهد رسید و هماکنون در حال مطالعه است. در این بخش اپراتورها باید ملزم به طراحی پنلی با امکان دستهبندی پیامکها و سرشمارهها شوند که این کار تدریجی و نیازمند زمان است. سرپرست سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تاکید کرد: هدف اصلی در این ساماندهی، فراهم کردن امکان مسدودسازی کامل یا دریافت انتخابی پیامکهای انبوه برای مشترکان است تا از سوی دیگر بستر پیامک برای تبلیغات یا اطلاعرسانی در اختیار کسب و کارها نیز قرار بگیرد. وی یادآور شد: در حال حاضر تنها راهحل فعلی دریافت نکردن پیامکهای تبلیغاتی انبوه، مسدود کردن کامل پیامک انبوه از طریق سامانه 800 است. فلاح جوشقانی خاطرنشان کرد: سامانه 800 تا زمانی که سیستمهای جدید به بلوغ نرسند فعالیت خواهد کرد و پس از آن اگر ضرورتی برای فعالیت آن نباشد باقی نخواهد ماند.