پشت پرده پرونده ایرباس

۱۳۹۶/۰۷/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۰۹۶
پشت پرده پرونده ایرباس

 لوموند:

این روزنامه در صفحه اول خود گزارشی از ابعاد ملی و اروپایی ایرباس منتشر کرده است. در این گزارش تحقیقی مشخص شده که مشاوران امریکایی به پرونده‌های بسیار سری ایرباس دسترسی داشته‌اند. یکی از مقامات ضد جاسوسی فرانسه با مطرح کردن ابعاد جاسوسی برای شکست ایرباس اعلام کرد که این موضوع می‌تواند مصالح ملی فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی در ایرباس را با چالش‌های بسیار جدی روبه‌رو کند. به گزارش لوموند، دو گروه از وکلای امریکایی که با وزارت دادگستری امریکا با مدیرعامل آلمانی گروه ایرباس همکاری می‌کنند؛ این همکاری در زمینه پیگیری فساد مالی و ایجاد زمینه‌های لازم برای اعمال مجازات‌های اقتصادی امریکا علیه شرکت‌های خارجی اعلام شده است. بر این اساس، این خطر هم‌اکنون وجود دارد که شرکت ایرباس به اتهامات مختلف مانند عدم رعایت قوانین بین‌المللی تجارت در زمینه رقابت‌ها، فساد و رشوه برای برنده شدن در قراردادهای بین‌المللی از سوی امریکا و احتمالا برخی کشورهای دیگر همسو با رویکرد امریکا تحت پیگرد قضایی قرار بگیرد.

 ال پایس:

برگزاری همه‌پرسی استقلال کاتالونیا از اسپانیا هنوز خبرساز است. آن طور که این روزنامه اسپانیایی در صفحه اول خود منتشر کرده، چپ‌های کاتالونیا بر اعلام استقلال این منطقه پافشاری می‌کنند. با وجود بحران‌های ناشی از این جدایی‌طلبی، دولت اسپانیا برای حفظ اتحاد خود در مقابل کاتالان‌ها روز پنج‌شنبه را روز ملی اسپانیا اعلام کرد. از طرفی نخست‌وزیر اسپانیا با صدور بیانیه‌یی خطاب به رهبر جدایی‌طلبان کاتالونیا یک مهلت 5 روزه داده تا موضع صریح خود را درباره استقلال یا عدم استقلال از دولت مرکزی اعلام کند. حزب چپ افراطی اتحاد مردمی از رهبر کاتالان‌ها خواسته که به طور یک جانبه و بدون توجه به این ضرب‌الاجل‌ها اعلام استقلال کند. این حزب با انتشار بیانیه‌یی اعلام کرد: اگر دولت مرکزی مادرید بخواهد به تهدیدات خود علیه ما ادامه دهد آنها باید این تهدیدها را علیه یک جمهوری انجام دهند که به رسمیت شناخته شده باشد.

 نیویورک تایمز:

این روزنامه در صفحه اول خود با اشاره به آغاز فصل سرما، گزارشی از وضعیت آوارگان روهینگیا منتشر کرده است. به گزارش نیویورک تایمز، خشونت‌های دولت و ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا باعث آواره شدن حدود ۴۰۰هزار مسلمان روهینگیایی شده که برای نجات جان خود از طریق خشکی و دریا خود را به بنگلادش رسانده‌اند. ۱۲هزار کودک بی‌سرپرست نیازمند کمک‌های انسان‌دوستانه هستند که با آغاز فصل سرما شرایط زندگی برای مسلمان میانماری سخت‌تر از گذشته خواهد شد. همچنین طبق گزارش این روزنامه، مدیر شورای جهانی مسلمانان برمه مستقر در لندن هشدار داد اگر جامعه جهانی هر چه زودتر کاری نکند، میانمار با محاصره و سلاح گرسنگی همه جمعیت مسلمان خود را از کشور بیرون خواهد کرد؛ دولت میانمار درصدد است با محاصره و نرسیدن غذا به روستاهای مسلمان‌نشین یک بار برای همیشه معضل وجود مسلمان در این کشور را حل کند.

 

ارسال نظر