ظرفیت بورس کالا برای میزبانی از کالاها و بازیگران بینالمللی
صادرات انواع کالا از دریچه بورس کالا در حالی در برخی محصولات در حال انجام است که توسعه بخش صادراتی در صنایع دیگر نیز میتواند فرآیند صادرات محصول را برای تولیدکنندگان تسهیل کند. در این راستا پیمان مولوی معتقد است که بورس کالا ظرفیت عرضه مستقیم کالاهای خارجی را نیز دارد تا شاهد حضور بازیگران و تجار خارجی در این بورس باشیم. پیمان مولوی کارشناس ارشد بازار سرمایه در خصوص امکان صادرات انواع کالا از بستر بورس کالا اظهار کرد: هر قدر اطلاعات برای بازارهای صادراتی عرضه و تقاضا مشخصتر باشد، ورود به بازارهای صادراتی برای ما راحتتر خواهد بود. منتهی این به معنای آن است که با یک مکانیسم درست و با یک حرکت آرام همزمان با ایجاد انگیزه برای تولیدکنندگان و عرضهکنندگان محصولات صادراتی بیشتری را در بورس کالا پذیرش و عرضه کنیم. مولوی افزود: محصولاتی که برای آن حداقل چند عرضهکننده وجود داشته باشد و انحصاری نشده باشد، کشف قیمت شفاف در بورس روشی استاندارد محسوب شده و میتوان نشان داد که تنها مکانیسم خوب و شفاف برای عرضه محصولات مختلف، ارائه در بورس کالاست. وی تاکید کرد: در حال حاضر برای برخی محصولات خوب صادراتی ایران فرآیند عرضه از طریق بورس کالا اجرایی نمیشود که این موضوع صادرات غیرهدفمند و پراکنده را ایجاد کرده است.
جای خالی برخی محصولات در رینگ صادراتی
وی با اعتقاد به اینکه عرضه محصولات مختلف در بورس کالا برای صنایع و اقتصاد کشور مفید است، در خصوص مزایای آن به بورس کالا گفت: این امر موجب ایجاد شفافیت در بازار محصولات مختلف میشود و این شفافیت در عرضه و تقاضا را به همراه دارد. حتی این امکان وجود دارد که کالاهای بینالمللی نیز در بورس کالای ایران پذیرش و عرضه شوند و عرضه محصولات در این بازار تنها محدود به صادرات یا فروش در بازار داخلی نباشد. مولوی افزود: در رینگ صادراتی بورس کالا میتوان حوزههای مختلفی را پوشش داد بهطوری که چندین سال است محصولاتی از بورس به بازارهای جهانی صادر میشود اما به نظر میرسد جای خالی کالاهای ایرانی که در تولید آنها مزیت داریم در رینگ صادراتی بورس کالا دیده میشود؛ در حال حاضر در ابتدای راه هستیم و با حمایت و نگاهیی ویژه میتوان صادرات محصولات را بهطور متمرکز و با قیمتهایی شفاف و ایجاد بازاری جذاب برای خارجیها رینگ صادراتی بورس کالا را پربارتر از گذشته دید.
این کارشناس بازار سرمایه در خصوص بحث تامین مالی بلندمدت بنگاههای مختلف با استفاده از ابزارهایی همچون اوراق سلف موازی استاندارد تاکید کرد: در حوزه تامین مالی بورس کالا 100درصد میتواند به بنگاههای تولیدی کمک کند، ولی تحقق کامل این امر نیازمند فرهنگسازی و پیدا کردن زبان مشترک با فعالان عرصه اقتصادی است که البته بانک محوری در حوزه تامین مالی بنگاهها باعث شده که تاکنون این زبان مشترک وجود نداشته باشد اما بیشک در مسیر ورود گسترده تامین مالی از بازار سرمایه در حرکت هستیم.
مولوی معتقد است؛ درخصوص حوزههایی که هنوز به بورس کالا وارد نشدهاند مانند برخی فعالان بازار کشاورزی، بین عرضهکننده و بازار بورس کالایی یک فاصله معنادار از نظر سطح دانش و آگاهی وجود دارد و در این زمینه باید فعالان بازار به درستی در خصوص مزایای ورود و عرضه در بورس کالا توجیه شوند. مولوی به تعامل بین بورسهای کالایی ایران و دیگر کشورها و جذب سرمایهگذار خارجی از دریچه بورس کالا پرداخت و گفت: برگزاری نمایشگاههای دورهیی بورس در توسعه روابط و تعاملات خارجی بسیار مفید است؛ همچنین باید بازارهای هدف را در خارج از کشور پیدا کرد و از مسیر درست و بینالمللی در راستای همکاری مشترک قدم برداشت که این امر از طریق مراکز تجاری بزرگ بینالمللی و همکاری مشترک امکانپذیر و البته کار سختی است اما بورس کالای ایران و جذابیتهای اقتصاد ما برای خارجیها این مسیر را هموارتر میکند.