شرکتهای تجاری با یک کلیک رد شما را در اینترنت میگیرند
وی تری بررسیهای محققان دانشگاه کمبریج نشان میدهد شرکتهای تجاری با تنها یک کلیک میتوانند فعالیتهای کاربران را در فضای مجازی ردگیری کنند.
شرکتهای تجاری برای شناسایی مشتریان و کاربران اینترنت، بررسی عادات و سلایق آنها و در نهایت دسترسی موثر به دادههای خصوصی آنها تنها به یکی از لایکهای آنها در شبکههای اجتماعی مانند فیس بوک نیاز دارند.
به گفته این محققان تمامی فعالیتهای هر کاربر در فضای مجازی بطور دقیق ثبت و ضبط میشود. این فعالیتها عبارتند از آدرس تمامی وب سایتهای مورد بازدید، تمامی خریدها، موسیقیهایی که به آنها گوش کردهاید، پیامهایی که ارسال کردهاید، مطالبی که در شبکههای اجتماعی مطالعه و صفحاتی که در شبکههای مذکور تعقیب کردهاید.
تاریخچه فعالیتهای دیجیتال کاربران گنجینهیی برای شرکتهای تجاری است که آنها را قادر میسازد نه تنها از اولویتها و سلائق افراد مطلع شوند، بلکه جهانبینی و گرایشهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی افراد را آشکار میسازد. در نهایت از این طریق میتوان پی برد هر فرد دقیقا از چه ویژگیهای شخصیتی، روانی، مذهبی و غیره برخوردار است.
پژوهش مذکور حاکیست شرکتهای تجاری از این اطلاعات ارزشمند برای ردگیری آنی کاربران و تاثیرگذاری بر رفتار کاربران اینترنت نهایت استفاده را به عمل میآورند. آنها از ویژگیهای روانشناختی افراد برای اقناع آنان برای خرید یک کالا یا استفاده از خدمات خاصی بهره میگیرند تا از این طریق درآمدهای جدیدی کسب کنند.
استفاده از اینترنت برای ردگیری کاربران پدیده تازهیی نیست، اما شناسایی و تعقیب آنها بر مبنای ویژگیهای روانشناختی و تلاش برای شناسایی نیازها و اولویتهایشان به شکلی عمیق و کاربردی روندی تازه در دنیای امروز است.