پیشبینی ظرفیتهای مکانی به هنگام زلزله در تهران
معاون فنیوعمرانی شهرداری تهران با اشاره به این مطلب که در طرح جامع تهران، ظرفیتهای مکانی همچون لویزان، تپههای عباسآباد، تپههای پردیسان و چیتگر جزو ظرفیتهایی با کارایی دوگانه محیطزیستی و بحران پیشبینی شدهاند، گفت: نسل اول ساختمانهای فرودگاه مهرآباد برای تابآوری در برابر حوادث و بلایایطبیعی مورد بررسی قرار میگیرند.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیروز حناچی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در مراسم افتتاحیه گردهمایی فرودگاه و آمادگی در برابر بلایا (GARD) که با همکاری دفتر عمران سازمان ملل متحد (UNDP) در محل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران برگزار شد به نیابت از شهردار تهران حضور یافت و ضمن تسلیت به بازماندگان حادثه زلزله کرمانشاه گفت: موضوع زلزله واقعیت سرزمین ایران است که نگاهی به تاریخ ایران نشان میدهد که این بحران همواره با کشور ما همراه بوده است و بسیاری از تمدنهای وسیع دوران مختلف ایران تحتتاثیر این واقعه قرار گرفتند. به همین دلیل نیز ما راهی جز آمادگی، آموزش و دانش زندگی با زلزله را نداریم که اینها شامل پیش از حادثه، هنگام حادثه و پس از آن میشود.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران مجموعه قلعهمرغی در تهران را که زمانی فرودگاهی در حاشیه شهر محسوب میشد و هماکنون از گردونه پرواز خارج شده است از ظرفیتهای مهم شهر عنوان کرد و گفت: به اعتقاد بنده ظرفیت پرواز اضطراری در فرودگاه قلعهمرغی نباید برچیده میشد. بدین معنا شهری مانند تهران در شرایط حادثه به چندین ظرفیت نیاز مبرمی دارد که یکی از آنها فرودگاههای مجهزی است که در حادثه باید خدماترسانی کنند و در وهله دوم ظرفیتهای خالی که بتوانند جمعیت متالم پس از حادثه را در خود جای دهد.
حناچی یادآور شد: در طرح جامع تهران به درستی چندین مکان برای حوادث غیرمترقبه پیشبینی شدهاند که جزو ظرفیتهای شهر به حساب میآیند و باید از آنها حفاظت کرد، تپههای پردیسان، چیتگر، عباسآباد، لویزان علاوه بر ظرفیتهای فضای سبزی که دارند برای ظرفیتهایی همچون پس از بحران پیشبینی شدهاند و باید بهطور دایمی نگهداری شوند. اینها ظرفیتهای درشت باقیمانده شهر تهران هستند که میتوانند کاربریهای چندگانهیی داشته باشند. بدینمعنا که علاوه بر آنکه به عنوان پارک محلی به مردم سرویس میدهند، در مواقع حادثه نیز مسوولیتهایی را بپذیرند.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: مطالعات هنگام حادثه و سناریوهای هنگام حادثه در شهر تهران چند بار و از سوی سازمانها و ارگانهای مختلف همچون شهرداری تهران انجام شد. اما مهمترین آنها مطالعاتی بود که در اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ توسط جاییکا در تهران صورت گرفته بود و با توجه به تجربیاتی بود که ژاپنیها در ژاپن در زلزلههای مکرر داشتند.
حناچی ادامه داد: بر اساس گسلهای شناخته شده تهران گسل مشاء فشم و گسل ری، سناریو حادثهیی در بدترین حالت تعریف شد. با این سناریو که زلزله در ساعاتی از روز رخ دهد که بیشتر مردم در منازل خود حضور داشته باشند و با حداکثر انرژی آزاد شده یعنی بالای ۷ریشتر اگر اتفاق بیفتد در تهران چه حادثهیی قابل تصور است؟ در اواخر دهه ۷۰ و اوایل سال ۸۰ این فرض دور از ذهن نبود و برآوردهای آن زمان با جمعیت همان سالها و میزان ساخت و ساز همان سالها ۴۰۰هزار نفر خسارت بدون احتساب حوادث دیگری پس از زلزله بود.
حناچی گفت: مطالعات اولیه در همان سالها نشان میداد که شدت انرژی آزاد شده در گسل مشاء فشم بسیار بیشتر است ولی مطالعات بعدی که با اطلاعات شهرسازی نیز هماهنگ بود، نشان داد که مناطق جنوبی تهران آسیبپذیرترند، زیرا کیفیت ساختمانها در مناطق جنوبی تهران به کیفیت مناطق شمالی تهران نیستند.
وی افزود: به یاد دارم که همان سالها برای زلزلهیی اینچنینی پیشبینی حدود ۴۰۰هزار تلفات جانی شده بود. به همین دلیل نیز اگر چنین اتفاقی خدایی ناکرده حادث شود با تاکید بر این مطلب که همواره باید آمادگی برای بحران در کشور وجود داشته باشد قطعا فرودگاههای تهران و ظرفیتهای فرودگاهی تهران برای این منظور باید همواره آماده نگه داشته شود.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران همچنین گفت: بخش عمدهیی از ساختمانهایی که در فرودگاه مهرآباد تهران ساخته شدهاند مربوط به زمانی هستند که هیچ آییننامهیی در کشور تدوین و مصوب نشده بود. به همین دلیل نیز شهرداری تهران در این دوره تاکید دارد که حتما بحث آسیبپذیری ساختمانهای دولتی فرودگاه مهرآباد هم باید بررسی شوند.
حناچی تصریح کرد: به هر صورت، نسل اول ساختمانهای فرودگاه مهرآباد به دلیل تابآوری در برابر حوادث و بلایای طبیعی باید مورد بررسی قرار بگیرند.