توافق شهرداری با وزارت راه درباره زمین‌های راه ‌آهن تهران- تبریز

۱۳۹۶/۰۹/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۳۰۸

شهردار تهران درباره سرنوشت اراضی آزاد شده راه‌آهن در مناطق ۱۷و ۱۸ گفت: هم‌اکنون با وزارت راه و شهرسازی درباره زمین‌های راه‌آهن تهران- تبریز به توافق رسیده‌ایم.

به گزارش مهر محمدعلی نجفی، شهردار تهران در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت اراضی آزاد شده راه‌آهن در مناطق ۱۷و ۱۸ تاکید کرد: هم‌اکنون با وزارت راه و شهرسازی درباره زمین‌های راه‌آهن  تهران- تبریز به توافق رسیده‌ایم چراکه این خط به زیرزمین رفته و حدود ۱۷۰هکتار زمین آزاد شده است.

وی افزود: پیش از این اختلاف نظری بین شهرداری و راه‌آهن درباره قیمت این زمین‌ها وجود داشت و این موضوع از چند ماه قبل بلاتکلیف مانده بود اما در جلسه مشترکی که داشتیم، روی قیمت به توافق رسیدیم و مقرر شد حدود ۴۵۰میلیارد تومان از اموال یا امکانات و منابع شهرداری در اختیار راه‌آهن گذاشته شود. هم‌اکنون اصل کار تمام شده و این زمین‌ها طی چند هفته آینده تحویل شهرداری می‌شود.

نجفی درباره طرح شهرداری تهران برای استفاده از این اراضی نیز گفت: تیمی را مامور کردیم تا طرح جامعی را برای این زمین آماده کنند چراکه این پهنه عرض کمی دارد و نمی‌توان بارگذاری زیادی روی آن انجام داد. از این‌رو بخش عمده‌یی از این زمین به فضای سبز و پارک برای استفاده مردم منطقه تبدیل می‌شود و ممکن است برای بخش‌هایی از آن کاربری‌های دیگری در نظر گرفته شود تا بتوانیم هزینه‌های پروژه را از خود پروژه تامین کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بدون شک با احداث تاسیسات مختلف روی این زمین‌ها، چهره مناطق ۱۷و ۱۸ تهران به کلی متفاوت خواهد شد و امکانات فضای سبز تازه‌یی در اختیار این دو منطقه قرار می‌گیرد.

شهردار تهران از ادامه تعامل با ارتش جمهوری اسلامی ایران خبر داد و گفت: البته هنوز درباره پادگان ۰۶ ارتش به نتیجه نرسیده‌ایم اما این تعامل را با همه دستگاه‌ها دنبال می‌کنیم که در ازای ارائه خدمات یا واگذاری املاک شهرداری، بخشی از اراضی دستگاه‌ها را در اختیار بگیریم و برای استفاده مردم آماده کنیم.

نجفی در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت آماده‌سازی خط 7 مترو تهران و علت واگذاری زمین به بانک شهر برای تامین مالی تجهیزات مورد نیاز خط 7 گفت: سال‌هاست که حدود یک سوم بودجه شهرداری تهران از طریق غیرنقدی تامین می‌شود. منظور از بودجه غیرنقدی نیز همین است که شهرداری بخشی از املاک خود که برای ارائه خدمات عمومی مورد نیاز نیست را به فروش رسانده و برای فعالیت‌های عمومی هزینه کند.  وی یادآور شد: بودجه شهرداری تهران در سال جاری حدود ۱۷هزار و ۹۰۰میلیارد است که از این رقم حدود 6 هزارمیلیارد تومان غیرنقد است که این میزان یک سوم بودجه شهرداری را تشکیل می‌دهد. به همین جهت فروش املاک از قبل در بودجه‌ها دیده شده و چنین قراری نبوده که املاک شهرداری فروخته نشود. اما نکته مهم آن است که بخشی از املاک شهرداری را تبدیل به احسن کرده و از آن برای توسعه خطوط مترو، بزرگراه‌ها و سایر خدمات شهری استفاده کنیم. به گفته شهردار تهران اجرای طرح نوسازی بافت فرسوده در محلات به صورت کامل توسط بخش خصوصی صورت خواهد گرفت و در این مسیر با برگزاری مناقصه از پیمانکاران بزرگ و علاقه‌مند برای مشارکت در این اقدام ملی دعوت می‌شود. نجفی افزود: پیش‌بینی کرده‌ایم که با پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها، سود قابل توجهی نصیب پیمانکاران شود تا انگیزه برای اجرای این برنامه در بخش خصوصی وجود داشته باشد.

شهردار تهران در بخش دیگری از مصاحبه خود با رسانه‌های جمعی درباره سرنوشت پرداخت بدهی‌های دولت به شهرداری گفت: بخشی از بدهی‌های دولت به شهرداری مربوط به بدهی‌های بودجه سال جاری همانند یارانه بلیت اتوبوس و مترو است که در این زمینه رییس سازمان برنامه و بودجه قول همکاری دادند و حتی ایشان دو روز پیش از سازمان برنامه و بودجه پیگیری می‌کردند که این کار انجام شود.

وی افزود: درباره بدهی‌های قبلی یک اختلاف اقتصادی و حقوقی با دولت داریم چراکه آنها معتقد هستند اگر بدهی سال‌های قبل توسط دولت پرداخت نشده باشد، این بدهی‌ها منتفی شده است؛ چون بودجه دولت سالانه است و اگر در دل بودجه سالانه تکلیفی به دولت صورت گرفته باشد و دولت آن تکالیف را پرداخت نکند، این بدهی‌ها به سال‌های بعد منتقل نمی‌شود.