سهم طرحهای آبی وزارت نیرو از بودجه چقدر است؟
پاون|
معاون دفتر استانداردها و طرحهای آب و آبفای وزارت نیرو از پیشنهاد ۳۰۰ میلیون دلار اعتبار برای طرحهای آبرسانی روستایی در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ از سوی دولت، خبر داد. جواد حاجیانی بوشهریان معاون دفتر استانداردها و طرحهای آب و آبفای وزارت نیرو با بیان این مطلب گفت: این میزان اعتبار بهصورت نقدی از محل صندوق توسعه ملی تامین خواهد شد.
معاون دفتر استانداردها و طرحهای آب و آبفای وزارت نیرو در ادامه اظهار داشت: بسته پیشنهادی بودجه طرحهای عمرانی بخش آب و آبفا وزارت نیرو در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ در سه فصل منابع آب که عمدتا شامل طرحهای آبرسانی و سد و شبکههای آبیاری و زهکشی و بهبود بهرهبرداری، فصل انرژی شامل طرحهای نیروگاههای برقابی و فصل عمران شامل دو برنامه آبرسانی شهری و روستایی و فاضلاب است، تهیه شده است.
حاجیانی با بیان این مطلب که در سال ۱۳۹۶ در سه فصل آب، عمران و انرژی، ۷۱۷ طرح داشتیم که در لایحه بودجه پیشنهادی سال ۱۳۹۷ این تعداد به ۷۰۰ طرح کاهش یافته است، افزود: عمده این طرحها، طرحهای سد و شبکههای آبیاری و زهکشی، طرحهای آبرسانی، طرحهای بهبود بهرهبرداری، طرحهای تامین آب روستایی، طرحهای پژوهشی کاربردی و طرحهای ایجاد تاسیسات فاضلاب است که از ابتدای دولت یازدهم تاکنون، توزیع اعتبارات
با توجه ویژه به افزایش سهم اعتباری طرحهای آبرسانی شهری و روستایی و در برنامه بهبود بهرهبرداری، طرحهای احیا و تعادلبخشی منابع آب زیرزمینی بوده است.
وی اضافه کرد: در بودجه بخش آب و آبفا در چهار سال گذشته، توجه به رویکرد غیرسازهیی از اولویتهای اصلی وزارت نیرو بوده تا آنجا که با وجود تغییرات اندک در سهم سالانه منابع عمومی بخش آب و آبفا، وزارت نیرو با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور، از سهم اعتبارات سازهیی کاسته و به سهم اعتبارات غیرسازهیی به شکل چشمگیری افزوده است.
معاون دفتر استانداردها و طرحهای آب و آبفا وزارت نیرو با اشاره به اینکه در بودجه مصوب سال ۱۳۹۶ برای طرحهای بخش آب و آبفا حدود ۷ هزار و
۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار داشته و در لایحه بودجه پیشنهادی دولت در سال ۱۳۹۷ با ۴۰درصد کاهش به حدود ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده، افزود: بهطور کلی در سال گذشته از میزان اعتبار منابع عمومی مندرج در قانون تنها حدود ۳۶درصد تخصیص داده شده است که البته عمده تخصیص اعتبارات در قالب پرداخت اسناد خزانه اسلامی و اوراق مشارکت بوده است.
جواد حاجیانی با بیان این مطلب که بهطور کلی از
۷ هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان بودجه سال ۱۳۹۷ از محل منابع عمومی، حدود ۲ هزار و ۵۰۰میلیارد تومان اختصاص یافته است، افزود: البته اعتباراتی خارج از منابع عمومی نیز به وزارت نیرو اختصاص یافته که شامل اعتباراتی برای طرحهای مهار آبهای مرزی و طرحهای آبرسانی روستایی هستند که برای طرح مهار آبهای مرزی به صورت ویژه با دستور مقام معظم رهبری اعتباری به میزان ۸ میلیارد دلار اختصاص یافت که ۶ میلیارد دلار آن سهم وزارت نیرو و مابقی سهم وزارت جهاد کشاورزی بوده است.
معاون دفتر استانداردها و طرحهای آب و آبفا وزارت نیرو ادامه داد: در آبرسانی روستایی نیز ۵۰۰ میلیون دلار در قانون بودجه سال ۱۳۹۴ از سوی مجلس شورای اسلامی مصوب شد که در سال ۱۳۹۵ هزینه گردید، ضمن اینکه در سال ۱۳۹۶ نیز مبلغ
۹۹۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی و در لایحه بودجه پیشنهادی دولت برای سال ۱۳۹۷ نیز ۳۰۰میلیون دلار برای اجرای طرحهای آبرسانی روستایی و توسعه شبکههای آن، پیشنهاد شده است که به صورت نقدی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی پرداخت میشود.
وی تصریح کرد: جز منابع یاد شده برای برخی طرحها، از سایر منابع اعتباری از جمله تسهیلات فاینانس داخلی، تسهیلات فاینانس خارجی، وامهای بانکهای توسعهیی، نظیر بانکهای توسعه اسلامی و اکو نیز استفاده شده است.
حاجیانی تامین اعتبار طرحهایی مانند خط دوم آبرسانی به تبریز، احداث تصفیهخانههای فاضلاب ۵ شهر استان خوزستان، بازرسی و بازسازی شبکه فاضلاب شهر اصفهان، احداث سد شفارود و نیروگاه برقابی رودبار لرستان را از جمله طرحهای منتفع از تسهیلات فاینانس خارجی و طرح سد نرماب در استان گلستان را نیز از تجربههای موفق در استفاده از تسهیلات فاینانس داخلی دانست.
وی گفت: جز طرحهای یاد شده، طرحهایی همچون ایجاد تاسیسات فاضلاب شهر مشهد، آبرسانی از سد کوچری به شهر قم، طرح ساختمان سد کهیر در استان سیستانوبلوچستان، سد سرنی در استان هرمزگان و ایجاد تاسیسات فاضلاب روستایی و همچنین ایجاد تاسیسات فاضلاب ۶ شهر اولویتدار استان فارس نیز ازجمله طرحهای منتفع از تسهیلات بانک توسعه اسلامی هستند.
معاون دفتر استانداردها و طرحهای آب و آبفا وزارت نیرو، استفاده از روشهای مشارکت عمومی-خصوصی برای اجرای برخی طرحها را نیز، یکی از تجربههای موفق و منحصر به فرد وزارت نیرو در بین سایر دستگاههای اجرایی عنوان کرد و ضمن تمجید از شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور برای پیگیری و راهبری انعقاد اینگونه قراردادها، ترغیب سرمایهگذاران برای مشارکت در اینگونه قراردادها را بهعنوان نقطه عطفی در جذب سرمایه بخش خصوصی قلمداد و تصریح کرد: در اینگونه قراردادها که عمدتا در قالب سه روش BOT و BOO و
بیع متقابل منعقد میشود، سرمایهگذاران ترغیب میشوند در قالب قراردادهای خاصی بهنام مشارکت عمومی-خصوصی (P.P.P) در پروژهها سرمایهگذاری و آنها را اجرا کنند.