سهم طرحهای آبی وزارت نیرو از بودجه چقدر است؟
پاون|
معاون دفتر استانداردها و طرحهای آب و آبفای وزارت نیرو از پیشنهاد 300 میلیون دلار اعتبار برای طرحهای آبرسانی روستایی در لایحه بودجه سال 1397 از سوی دولت، خبر داد. جواد حاجیانی بوشهریان معاون دفتر استانداردها و طرحهای آب و آبفای وزارت نیرو با بیان این مطلب گفت: این میزان اعتبار بهصورت نقدی از محل صندوق توسعه ملی تامین خواهد شد.
معاون دفتر استانداردها و طرحهای آب و آبفای وزارت نیرو در ادامه اظهار داشت: بسته پیشنهادی بودجه طرحهای عمرانی بخش آب و آبفا وزارت نیرو در لایحه بودجه سال 1397 در سه فصل منابع آب که عمدتا شامل طرحهای آبرسانی و سد و شبکههای آبیاری و زهکشی و بهبود بهرهبرداری، فصل انرژی شامل طرحهای نیروگاههای برقابی و فصل عمران شامل دو برنامه آبرسانی شهری و روستایی و فاضلاب است، تهیه شده است.
حاجیانی با بیان این مطلب که در سال 1396 در سه فصل آب، عمران و انرژی، 717 طرح داشتیم که در لایحه بودجه پیشنهادی سال 1397 این تعداد به 700 طرح کاهش یافته است، افزود: عمده این طرحها، طرحهای سد و شبکههای آبیاری و زهکشی، طرحهای آبرسانی، طرحهای بهبود بهرهبرداری، طرحهای تامین آب روستایی، طرحهای پژوهشی کاربردی و طرحهای ایجاد تاسیسات فاضلاب است که از ابتدای دولت یازدهم تاکنون، توزیع اعتبارات
با توجه ویژه به افزایش سهم اعتباری طرحهای آبرسانی شهری و روستایی و در برنامه بهبود بهرهبرداری، طرحهای احیا و تعادلبخشی منابع آب زیرزمینی بوده است.
وی اضافه کرد: در بودجه بخش آب و آبفا در چهار سال گذشته، توجه به رویکرد غیرسازهیی از اولویتهای اصلی وزارت نیرو بوده تا آنجا که با وجود تغییرات اندک در سهم سالانه منابع عمومی بخش آب و آبفا، وزارت نیرو با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور، از سهم اعتبارات سازهیی کاسته و به سهم اعتبارات غیرسازهیی به شکل چشمگیری افزوده است.
معاون دفتر استانداردها و طرحهای آب و آبفا وزارت نیرو با اشاره به اینکه در بودجه مصوب سال 1396 برای طرحهای بخش آب و آبفا حدود 7 هزار و
400 میلیارد تومان اعتبار داشته و در لایحه بودجه پیشنهادی دولت در سال 1397 با 40درصد کاهش به حدود 4 هزار و 500 میلیارد تومان رسیده، افزود: بهطور کلی در سال گذشته از میزان اعتبار منابع عمومی مندرج در قانون تنها حدود 36درصد تخصیص داده شده است که البته عمده تخصیص اعتبارات در قالب پرداخت اسناد خزانه اسلامی و اوراق مشارکت بوده است.
جواد حاجیانی با بیان این مطلب که بهطور کلی از
7 هزار و 450 میلیارد تومان بودجه سال 1397 از محل منابع عمومی، حدود 2 هزار و 500میلیارد تومان اختصاص یافته است، افزود: البته اعتباراتی خارج از منابع عمومی نیز به وزارت نیرو اختصاص یافته که شامل اعتباراتی برای طرحهای مهار آبهای مرزی و طرحهای آبرسانی روستایی هستند که برای طرح مهار آبهای مرزی به صورت ویژه با دستور مقام معظم رهبری اعتباری به میزان 8 میلیارد دلار اختصاص یافت که 6 میلیارد دلار آن سهم وزارت نیرو و مابقی سهم وزارت جهاد کشاورزی بوده است.
معاون دفتر استانداردها و طرحهای آب و آبفا وزارت نیرو ادامه داد: در آبرسانی روستایی نیز 500 میلیون دلار در قانون بودجه سال 1394 از سوی مجلس شورای اسلامی مصوب شد که در سال 1395 هزینه گردید، ضمن اینکه در سال 1396 نیز مبلغ
990 میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی و در لایحه بودجه پیشنهادی دولت برای سال 1397 نیز 300میلیون دلار برای اجرای طرحهای آبرسانی روستایی و توسعه شبکههای آن، پیشنهاد شده است که به صورت نقدی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی پرداخت میشود.
وی تصریح کرد: جز منابع یاد شده برای برخی طرحها، از سایر منابع اعتباری از جمله تسهیلات فاینانس داخلی، تسهیلات فاینانس خارجی، وامهای بانکهای توسعهیی، نظیر بانکهای توسعه اسلامی و اکو نیز استفاده شده است.
حاجیانی تامین اعتبار طرحهایی مانند خط دوم آبرسانی به تبریز، احداث تصفیهخانههای فاضلاب 5 شهر استان خوزستان، بازرسی و بازسازی شبکه فاضلاب شهر اصفهان، احداث سد شفارود و نیروگاه برقابی رودبار لرستان را از جمله طرحهای منتفع از تسهیلات فاینانس خارجی و طرح سد نرماب در استان گلستان را نیز از تجربههای موفق در استفاده از تسهیلات فاینانس داخلی دانست.
وی گفت: جز طرحهای یاد شده، طرحهایی همچون ایجاد تاسیسات فاضلاب شهر مشهد، آبرسانی از سد کوچری به شهر قم، طرح ساختمان سد کهیر در استان سیستانوبلوچستان، سد سرنی در استان هرمزگان و ایجاد تاسیسات فاضلاب روستایی و همچنین ایجاد تاسیسات فاضلاب 6 شهر اولویتدار استان فارس نیز ازجمله طرحهای منتفع از تسهیلات بانک توسعه اسلامی هستند.
معاون دفتر استانداردها و طرحهای آب و آبفا وزارت نیرو، استفاده از روشهای مشارکت عمومی-خصوصی برای اجرای برخی طرحها را نیز، یکی از تجربههای موفق و منحصر به فرد وزارت نیرو در بین سایر دستگاههای اجرایی عنوان کرد و ضمن تمجید از شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور برای پیگیری و راهبری انعقاد اینگونه قراردادها، ترغیب سرمایهگذاران برای مشارکت در اینگونه قراردادها را بهعنوان نقطه عطفی در جذب سرمایه بخش خصوصی قلمداد و تصریح کرد: در اینگونه قراردادها که عمدتا در قالب سه روش BOT و BOO و
بیع متقابل منعقد میشود، سرمایهگذاران ترغیب میشوند در قالب قراردادهای خاصی بهنام مشارکت عمومی-خصوصی (P.P.P) در پروژهها سرمایهگذاری و آنها را اجرا کنند.