درخواست حذف «سرباز معلم» از آموزش و پرورش عشایر
سرپرست آموزش و پرورش عشایر وزارت آموزش و پرورش حذف «سرباز معلم» جهت آموزش دانشآموزان عشایر و راهاندازی دوباره «تربیت معلم عشایر» را از جمله راهکارهای برون رفت از شرایط فعلی آموزش و پرورش عشایر دانست و گفت: بهکارگیری معلمان چندمهارتی در مناطق عشایری میتواند بسیاری از مشکلات را حل کند. این معلمان تصویری از طرح چندپیشگان اوایل انقلاب هستند که مهارتهای مختلفی در زمینه بهداشت، ورزش، کتابداری، مهارتهای فنی و مشاوره را همزمان دارا بودند.
محمدرضا سیفی دانشآموزان عشایر را به چهار دلیل نیازمند توجه بیشتر دانست و اظهار کرد: محروم بودن این دانشآموزان از منابع آموزشی یکسان، تغذیه مناسب و مانند آن، کمتر توسعه یافته بودن مناطق زندگی آنها، سکونت در 13 نقطه مرزی کشور و دوزبانه بودن این چهار علت است.
او افزود: اکنون حدود 7000 دانشآموز دوزبانه داریم، در حالی که هیچ دانشآموز دیگری این شرایط را ندارد که دوزبانه باشد و در منطقه مرزی و با دشواریهای خاص آن زندگی کند و از ابتداییترین امکانات زندگی نیز محروم باشد و استان محل زندگیاش حتی از محبت آسمان هم بیبهره باشد و دچارخشکسالی شود. سرپرست آموزش و پرورش عشایر وزارت آموزش و پرورش حذف سرباز معلم جهت آموزش دانشآموزان عشایر و راهاندازی دوباره تربیت معلم عشایر را از جمله راهکارهای برون رفت از شرایط فعلی دانست و به ایسنا گفت: بهکارگیری معلمان چندمهارتی در مناطق عشایری میتواند بسیاری از مشکلات را حل کند، این معلمان تصویری از طرح چندپیشگان اوایل انقلاب هستند که مهارتهای مختلفی در زمینه بهداشت، ورزش، کتابداری، مهارتهای فنی و مشاوره را همزمان دارا بودند و بر اساس ماده 6 اساسنامه مدارس عشایری که به امضای رییسجمهور به عنوان رییس شورای عالی آموزش و پرورش رسیده است؛ سازمان آموزش فنی و حرفهیی کشور و جهاد کشاورزی موظف شدهاند آموزشهای مهارتی و فنی و حرفهیی را با ایجاد کارگاههای سیار آموزشی ایجاد کنند.
سیفی خواستار اجرای کامل ماده 14 اساسنامه مدارس عشایری شد که بر اساس آن «وزارت آموزش و پرورش موظف است برای تحقق عدالت آموزشی و پرورشی و بسترسازی توسعه متوازن در مناطق عشایری، ردیف اعتباری خاصی با عنوان «توسعه آموزش و پرورش عشایری» با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور تعیین و در لوایح بودجه سالانه منظور کند.