در آرزوی پایان رنج «پیسا»

۱۳۹۶/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۸۶۷
در آرزوی پایان رنج «پیسا»

 

تپه باستانی «پیسا» نخستین سکونتگاه مردم همدان که پیشینه‌یی به قدمت تاریخ دارد، سالیانی دراز جولانگاه معتادان متجاهر بود و با وجود ظرفیت‌های باستان‌شناسی، همواره از نابسامانی رنج می‌برد.

تپه باستانی پیسا که به اعتقاد تاریخ‌شناسان مربوط به یک‌هزار و 500سال قبل از میلاد مسیح است، قدمتی بسیار قدیمی‌تر از تپه هگمتانه همدان دارد و در سی‌ام خردادماه سال 1377با شماره ثبت 2023 به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید تا از این طریق بر ارزش تاریخی این مکان باستانی صحه گذاشته شود.

منطقه‌یی که کارشناسان میراث فرهنگی معتقدند انجام برنامه‌های حفاری در این تپه می‌تواند به آشکار شدن رازهای تاریخ نهفته در دل آن کمک شایانی کند و با داشتن پیشینه‌یی کهن و ظرفیت‌های پژوهشی غنی به یکی از مراکز جهانی مطالعه باستان‌شناسی تبدیل شود.

بسیاری از کارشناسان و مسوولان معتقدند که این منطقه یکی از مهم‌ترین تپه‌های تاریخی استان همدان است و پس از بررسی و پژوهش‌های باستان‌‌شناسی می‌تواند یکی از جاذبه‌های گردشگری استان همدان باشد. اما در سال‌های اخیر به دلیل عوامل متعددی از جمله کمبود اعتبارات، گستردگی فضا، نیمه تمام ماندن کاوش‌‌ها و گسترش زمین‌های کشاورزی آن‌طور که انتظار می‌رفت از این منطقه حفاظت نمی‌شد تا اینکه پهنه تاریخی آن که تاریخ کهن این دیار را در دل خود جای داده به جولانگاه معتادان و خرده‌فروشان مواد مخدر تبدیل شد.

تهدید جایگاه تاریخی این منطقه، خطرهای حضور معتادان در نزدیکی مناطق مسکونی و قرار گرفتن این تپه در مسیر جاذبه‌های گردشگری استان همچون شهر جهانی سفال و غار علیصدر، مسوولان و مدیران شهری را بر آن داشت تا با اعلام یک ضرب‌الاجل به جمع‌آوری معتادان و ساماندهی این فضا بپردازند.

در این راستا معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان با تاکید بر ضرورت ساماندهی تپه پیسا شهر همدان گفت: طرح ساماندهی منطقه تپه پیسا شهر همدان باید به صورت مستمر اجرایی شود تا شاهد حضور معتادان و خرده‌فروشان در این منطقه نباشیم.

 

ارسال نظر