نابودی بخشی از تاریخ

۱۳۹۶/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۸۷۰
نابودی بخشی از تاریخ

نمایشگاه «پلاکارت» درحالی در تهران برپا می‌شود که در آن تعدادی از سردرهای قدیمی سینما به نمایش درمی‌آید؛ نمونه‌هایی که مشابه آن را نمی‌شود در جای دیگر دید.

علی بختیاری، دارنده مجموعه سردرهای سینمایی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به برگزاری نمایشگاه «پلاکارت» گفت: این نمایشگاه به بهانه پنجمین دوسالانه «سرو نقره‌ای» برگزار می‌شود و یکی از دلایلی اصلی برگزاری نمایشگاه این بود که ایمان صفایی، دبیر پنجمین دوره «سرو نقره‌ای» تاکید بر نمایش گرافیک عامیانه داشت. این مجموعه‌دار تاکید کرد: از طرف دیگر این سردرها زمانی که طراحی می‌شد، موزه گرافیک یا موزه سینمایی وجود نداشت که این سردرها را بعد از استفاده جمع‌آوری کرده و از آنها حفاظت کنند به همین دلیل غالب این آثار از بین رفته است. در واقع می‌توان گفت، قسمت عمده تاریخ گرافیک ما که ارتباط مستقیم با سینما دارد و تاریخ مهمی از لحاظ مطالعات اجتماعی است از بین رفته است. بختیاری گفت: در ۱۰سال گذشته محصولات گرافیکی را جمع‌آوری می‌کردم و خوشبختانه توانستم در این سال‌ها تعدادی از این سردرها را هم از جاهای مختلف ازجمله سینماها، سینماداران و گاهی مغازه‌ها گردآوری کنم. وی با اشاره به اینکه ایمان صفایی دبیر دوسالانه «سرو نقره‌ای» نسبت به این مجموعه آگاهی داشت و پیشنهاد برگزاری نمایشگاهی از سردرهای سینمایی را داد، گفت: سردرهای سینما موضوعی است که چندان به آن توجه نمی‌شود و مطالعه‌یی روی آن صورت نگرفته است البته برای این نمایشگاه محسن شهرنازدار، من و علیرضا محمودی یک مقاله کامل نوشته‌ایم.

این هنرمند توضیح داد: با توجه به اینکه نخستین سردرها به سال‌های دور برمی‌گردد از همان ابتدا تا امروز تنها ۲مقاله درباره سردرها نوشته شده است که این مقاله‌ها توسط مرتضی ممیز و آیدین آغداشلو نوشته شده و حالا بعد از گذشت ۹۰سال، دومین بار است که نمایشگاهی درباره سردر برگزار می‌شود.

به گفته او نخستین نمایشگاه از سردرهای سینما در دهه ۵۰ توسط فریدون آو برگزار شده بود.

بختیاری تاکید کرد: قدیمی‌ترین قطعه‌یی که در این مجموعه وجود دارد، مربوط می‌شود به چند تکه از یک سردر کوچک برای سال ۴۲ که کامل نیست. البته در این نمایشگاه بی‌شک به مدل‌هایی از این دست زیاد بر خواهید خورد و آخرین محصول این نمایشگاه برای سال ۱۳۸۱ است.

 

 

ارسال نظر