بورس تهران در لاک احتیاط

۱۳۹۶/۱۰/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۸۹۴
بورس تهران در لاک احتیاط

گروه بورس  مسعود کریمی   

 شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران نخستین روز معاملاتی خود را در دومین هفته از فصل زمستان با کاهش 687 واحدی شروع کرد و رقم 97هزار و 211واحدی را به خود اختصاص داد. بر این اساس با توجه به اینکه شاخص کل در آخرین روز کاری سال 95 در رقم 77هزار و 230واحدی قرار داشته است و روز شنبه هفته جاری رقم 97هزار و 211واحدی را تجربه کرده است، خود نشان از رشدی(معادل 25.8درصد) از ابتدای سال تاکنون دارد. با این حال دماسج تالار در اوایل پاییز در محدوده 85 هزار و 831 واحدی قرار داشت که دیروز رقم 97هزار و 211واحدی را تجربه کرد. در همین حال این موضوع نشان از افزایشی معادل 11هزار و 380 واحدی(معادل 13.2درصد افزایش) در سطح معاملات بورس اوراق بهادار تهران است. با نگاهی کلان به کلیت بازار‌های مالی درمی‌یابیم که نرخ 15درصدی سود سپرده بانکی به طور میانگین در طول سال(به صورت فصلی) 3.75درصد بازدهی برای سرمایه‌گذاران خود به همراه داشته است. این درحالی است که براساس آمار منتشر شده، رقم شاخص کل بورس تهران در آخرین روز کاری شهریور ‌ماه «1396.06.29» در رقم 85 هزار و 531 واحدی قرار داشت و روز گذشته نیز نماگر بازار در رقم 97هزار و 211واحدی قرار گرفته است که به طور کلی این اعداد نشان‌دهنده بازدهی 13.2درصدی بورس اوراق بهادار و فاصله زیاد آن با بازار بانکی کشور دارد. براساس این گزارش، ارزش کل معاملات بورس اوراق بهادار کشور در پایان داد و ستد‌های روز شنبه در رقم 252میلیارد تومان گزارش می‌شود که سهم معاملات خرد سهام و حق تقدم در نماد‌های عادی در رقم 231میلیارد تومان است. از طرفی در معاملات بورس روز گذشته 28صنعت منفی بودند که صنایع خودرو و ساخت قطعات، ساخت محصولات فلزی، استخراج زغال‌سنگ، ماشین‌‌آلات و تجهیزات در انتهای این جدول قرار گرفتند. در سویی دیگر نیز صنعت محصولات چوبی در بازار دیروز با اختلاف زیادی از 4صنعت دیگری که مثبت بودند در صدر صنایع مثبت بورس قرار گرفت. همچنین در روز شنبه شرکت‌های فولاد مبارکه با 21.7، پالایش نفت اصفهان 13.6 و پالایش نفت تهران 12.3میلیارد تومان عنوان بیشترین ارزش معاملاتی را به خود اختصاص دادند.

 چشم‌انداز روشن

با نگاهی به بازار‌های جهانی مشاهده می‌شود که قیمت‌های جهانی در سطح مطلوب قرار دارند و صنایع داخلی که تحت تاثیر قیمت‌های جهانی ازجمله کامودیتی‌ها قرار دارند تاکنون هیچ سیگنال منفی از طرف بازار‌های جهانی دریافت نکرده‌اند. این درحالی است که برخی از فعالان بازار‌های مالی ازجمله بورس کشور به دلیل اینکه طی چند وقت اخیر موفق به کسب بازدهی معقولی در سطح بازار سهام شدند اکنون با توجه به برخی ریسک‌های وارده که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، تصمیم به خروج از معاملات گرفته‌اند. از طرفی رشد قیمتی سهام شرکت‌های بورسی با در نظر گرفتن این نکته که افزایش نرخ‌های سهام، دلایل بنیادی داشته و صرفا به علت ایجاد هیجان در دادوستد‌ها شکل نگرفته نیز در جای خود حایز اهمیت است چراکه می‌توان با تکیه به مسائل بنیادی شرکت‌ها، آینده روشنی را برای ادامه مسیر افزایشی قیمت سهام در بورس متصور شد. به هر حال، کاهش نرخ سود سپرده بانکی که به عنوان رقیب اصلی بازار سهام محسوب می‌شود یکی دیگر از پارامتر‌های تاثیر‌گذار در روند افزایشی چند وقت اخیر بورس است چرا‌که نقدینگی‌های خارج شده از بانک‌ها به دلیل کاهش نرخ سود سپرده‌ تا حد قابل ملاحظه‌یی به سمت بازار سهام سرازیر شده‌اند.

در همین حال، افزایش نرخ دلار رسمی و غیررسمی با توجه به رشد‌های روزانه خود نوید روز‌های بهتری را برای برخی از صنایع بورسی می‌دهند زیرا افزایش نرخ دلار تاثیر مستقیمی در بهبود صنایع صادرات‌محور دارند.

 فاز احتیاط سهامداران

در سویی دیگر مشاهده می‌شود، سهامدارانی که قیمت سهام آنها تا اندازه زیادی در بازار رشد کرده بود با توجه به تحولات اخیر وارد فاز احتیاط شدند و تصمیم به خروج از روند معاملاتی خود گرفتند چراکه طی چند وقت اخیر توانستند همگام با موج صعودی قیمت‌ها بازده مورد انتظار خود را به نوعی پوشش بدهند. افزون بر این بازیگران تالار شیشه‌یی با توجه به رسیک‌‌های سیاسی برجام که رییس‌جمهور ایالات متحده امریکا در نیمه دوم دی‌ ماه تصمیم نهایی خود را در این زمینه اعلام می‌کند کمی با احتیاط و به نوعی دست به عصا حرکت خواهند کرد. چراکه در صورت خروج دونالد ترامپ از برنامه جامع اقدام مشترک احتمال اینکه بازار سهام به دوران قبل از سال 94 خود بازگردد نیز وجود خواهد داشت. اما در نقطه مقابل در صورت خارج نشدن امریکا از برجام به طور قطع بازار سهام ایران با حذف ریسک سیستماتیک بزرگ با امید و چشم‌انداز روشن‌تری به ادامه فعالیت خود خواهد پرداخت. در همین حال طی روز‌های پنج‌شنبه و جمعه که مصادف با تعطیلی بازار سهام کشور بود، اعتراضات پراکنده‌یی در برخی از شهر‌های کشور صورت گرفت. واکنش بورس تهران در ادامه این مهم در روز شنبه و در 25دقیقه ابتدایی معاملات سهام باعث کاهش 918شاخص کل بازار شد به طوری که نماگر بورس تا مدتی در کانال 96هزار واحدی قرار گرفت اما در ادامه جریان داد و ستد‌ها، بازار متعادل شد و همچنان در کانال 97هزار واحدی قرار گرفت و مسیر خود را ادامه داد.

 مروری بر معاملات دیروز

در معاملات نخستین روز کاری بورس تهران شاخص کل 687 واحد کاهش مواجه شد و رقم 97هزار و 211واحدی را به خود اختصاص داد. از این رو شاخص کل هم وزن نیز با افت 218واحدی به رقم 17هزار و 662 واحدی کاهش یافت. علاوه بر این در جریان معاملات دیروز کلیه نماگر‌ها قرمزپوش شدند به این ترتیب بازار اول با 534 واحد کاهش رقم 69 هزار و 16واحد، بازار دوم با یک هزار و 223واحد رقم 207هزار و 196واحدی را به خود اختصاص دادند. این درحالی است که 30شرکت برتر و 50 شرکت نیز به ترتیب با 32و 26واحد کاهش ارقام 4هزار و 246و 4هزار و 37واحدی را تجربه کردند. براساس این گزارش نماد شرکت‌های بانک سینا، فروسیلیس ایران، پتروشیمی خارک و کاشی الوند در صدر برترین تقاضا‌های معاملات دیروز قرار گرفتند و در مقابل نماد شرکت‌های ح. شرکت ارتباطات سیار ایران، پارس دارو، سیمان اصفهان و ماشین‌سازی اراک نیز بیشترین عرضه سهام را با طولانی‌ترین صف‌های فروش در بازار روز گذشته داشتند. از طرفی، نماد شرکت‌های ح. شرکت ارتباطات سیار ایران، نفت سپاهان، کالسیمین و بانک سینا بیشترین افزایش قیمتی و نماد شرکت‌های ح. لبنیات کالبر، ح. سرمایه‌گذاری سپه، سیمان بجنورد، مهر‌کام پارس و سرمایه‌گذاری سپه بیشترین کاهش قیمتی را تجربه کردند. بر این اساس در بازار منفی روز گذشته یک میلیارد و 124میلیون ورقه بهادار به ارزش 252میلیارد تومان در 99هزارو 559 نوبت دست به دست شد. در این میان 231میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در نماد‌های عادی اختصاص یافت.

 در بازار چه گذشت

در بازار روز گذشته نماد معاملاتی شرکت صنایع کاغذ‌سازی کاوه (چکاوه) با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 1396.12.29 ارائه اطلاعات شفاف‌سازی، بدون محدودیت نوسان قیمت بازگشایی شد. در عین حال نماد معاملاتی شرکت‌های کارخانجات پارس الکتریک (لپارس) پس از برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی، عمومی فوق‌العاده و ارائه اطلاعات شفاف‌سازی، نوسازی و ساختمان تهران (ثنوسا) پس از برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه بدون تقسیم سود نقدی - عمومی فوق‌العاده، کارخانجات نساجی بروجرد (نبروج) با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 31/06/1396 بدون محدودیت نوسان قیمت بازگشایی شدند. در سویی دیگر نماد معاملاتی شرکت‌های بانک اقتصاد نوین (ونوین) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه بدون تقسیم سود نقدی و ارائه اطلاعات شفاف‌سازی، بانک سینا (وسینا) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی و ارائه اطلاعات شفاف‌سازی، ایران ارقام (مرقام) و کارخانه‌های تولیدی و صنعتی ثابت خراسان (قثابت) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه بدون تقسیم سود نقدی، بدون محدودیت نوسان قیمت بازگشایی شدند. بر این اساس نماد معاملاتی شرکت‌های کالسیمین (فاسمین)، تولید مواد اولیه داروپخش (دتماد)، داروسازی فارابی (دفارا)، نفت سپاهان (شسپا) با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 29/12/1396 بدون محدودیت نوسان قیمت قیمتی بازگشایی شدند. همچنین از روز شنبه ‌مبنای اعلام سود (زیان) خالص هر سهم (EPS) بر اساس آخرین سود (زیان) محقق شده شرکت‌ها در سال مالی گذشته است. بر این اساس محاسبه نسبت P/E برای هر شرکت نیز بر اساس سود (زیان) خالص هر سهم مذکور است. افزون بر این ‌در پایان معاملات روز گذشته نماد معاملاتی شرکت ایران ترانسفو (بترانس) جهت برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده برای انتخاب اعضای هیات‌مدیره متوقف خواهد شد. این در حالی است که کارگزارانی که حق تقدم‌های استفاده نشده را خریداری می‌کنند، علاوه بر مبلغ پرداختی بابت حق تقدم، مبلغ اسمی هر سهم «1000 ریال» را نیز باید از مشتری دریافت کنند. تسویه مبلغ پذیره‌نویسی از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی صورت می‌گیرد. لازم به ذکر است تنها کارگزار معرف «ناظر» حق تقدم استفاده نشده مجاز به فروش است و خریداران، حق فروش حق تقدم استفاده نشده را نخواهند داشت. همچنین کارگزار خریدار موظف به پرداخت وجه پذیره‌نویسی حق تقدم خریداری شده است. علاوه بر این نماد معاملاتی شرکت سیمان ایلام (سیلام) و حق تقدم استفاده نشده شرکت دارویی و بهداشتی لقمان (دلقماح) با توجه به عدم کشف قیمت در روز معاملاتی ماقبل بدون محدودیت نوسان قیمت آماده انجام معامله بود.

 از فرابورس چه خبر

در نخستین روز از هفته معاملاتی جدید در فرابورس ایران به موازات دادوستدهای انجام شده در بازارها که به نقل و انتقال 323میلیون ورقه به ارزش بیش از یک‌هزار و 397میلیارد ریال انجامید، طبق اطلاعیه‌یی اعلام شد نماد شرکت سیمان کارون در تابلو «ج» بازار پایه درج شده و دو شرکت بیمه دی و قند شیروان مشمول لغو پذیرش به دلیل شمولیت بیش از ٣ سال در ماده 141 قانون تجارت شده‌اند و هیات پذیرش پس از دریافت اطلاعات خروج از این شمولیت در خصوص این دو شرکت تصمیم‌گیری خواهد کرد. بر این اساس در جریان بازار روز شنبه سهامداران در مجموع دو بازار اول و دوم افزون بر 196میلیون سهم به ارزش بیش از 390 میلیارد ریال را دست به دست کردند و نماد «ذوب» بیشترین حجم و ارزش معاملاتی را در اختیار گرفت. در این نماد معامله‌گران 87 میلیون سهم به ارزش نزدیک به 71 میلیارد ریال را جابه‌جا کردند. این نماد همچنین به عنوان پربازدیدترین نماد معاملاتی، چهارمین نمادی بود که بالاترین تاثیر منفی را بر شاخص کل فرابورس تا حدود 2واحد به جای گذاشت. افزون بر این همزمان با معاملات انجام شده در بازارهای اول و دوم فرابورس روز جاری سه بازگشایی نماد نیز رقم خورد که بر پایه آن نماد معاملاتی شرکت‌های تولید مواد اولیه دارویی البرز بالک پس از ارائه اطلاعات تکمیلی در خصوص پیش‌بینی سال مالی 1396، شرکت صنعتی بهپاک پس از ارائه اطلاعات تکمیلی در خصوص عملکرد واقعی و داروسازی تولید دارو پس از ارائه اطلاعات پیش‌بینی بازگشایی شدند. از سوی دیگر شاخص کل فرابورس دیروز به افت 13 واحدی تن داد که عمده بار منفی بر آن از جانب نمادهای «زاگرس»، «میدکو»، «هرمز»، «ذوب»، «شرانل» و «بمپنا» تا سطح حداکثر 3.8واحد رقم خورد. در این میان «مارون» تنها نمادی بود که تا 2.4 واحد تاثیر مثبت بر این نماگر داشت و مانع از ریزش بیشتر آیفکس شد. بر این اساس در مجموع سه تابلو معاملاتی بازار پایه نیز حدود 96میلیون سهم به ارزش 164میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت. افزون بر این سرپرست پذیرش فرابورس ایران روز گذشته از درج نماد شرکت سیمان کارون در تابلو ج بازار پایه خبر داد. بر این اساس این شرکت با نماد «سکارون» که در گروه سیمان، آهک و گچ، زیرگروه تولید سیمان، آهک و گچ قرار دارد از تاریخ 9 دی‌ماه 96 در فهرست نرخ‌های بازار پایه فرابورس درج شد. همچنین معاون پذیرش فرابورس ایران با اعلام اینکه شرکت بیمه دی با نماد «ودی» و شرکت قند شیروان، قوچان و بجنورد با نماد «قشیر» به علت شمولیت بیش از ۳ سال در ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت، مشمول لغو پذیرش شده‌اند از تصمیم‌گیری هیات پذیرش در مورد این دو شرکت خبر داد. در سویی دیگر سرمایه‌گذاران بازار اوراق با درآمد ثابت روز گذشته میزبان دادوستد

450 هزار ورقه به ارزش 431 میلیارد ریال بودند. در این بازار اسناد خزانه در نماد «سخاب4» در صدر ایستاد و بالاترین حجم و ارزش معاملاتی را تجربه کرد.

 

 

ارسال نظر