اخبار
طرح مجلس برای توقف فعالیت مرکز مشاوران قوه قضاییه
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با بیان اینکه کانون وکلا نهادی مستقل است، گفت: استفاده از وکیل قوه قضاییه در پروندهها، بیطرفی دادرس را دچار مشکل میکند. محمدجواد فتحی در مورد ضرورت حذف آزمون وکالت، به خانه ملت گفت: این موضوع در راستای ماده 187 قانون برنامه سوم توسعه است، جذب کارشناسان حقوقی وکیل از سوی مرکز مشاوران قوه قضاییه طبق این ماده مقید به زمان خاص و مربوط به همان برنامه است، درتمامی دنیا کانونهای وکلا یک نهادهای مستقل از حاکمیت بوده و از نظرمنطقی و فقهی هم این موضوع مبنایی و قابلدفاع است. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس درمجلس شورای اسلامی افزود: وکیل یا مشاور به وکالت از یکی از اصحاب دعوا یعنی شاکی و متهم وارد مساله میشود بنابراین قاضی میان شاکی و متهم قضاوت میکند؛ از این رو منطق اقتضا میکند وکیل مربوطه زیرمجموعه قوه قضاییه نباشد زیرا قوه قضاییه وظیفه قضاوت را میان افراد برعهده داشته و بیطرفی دادرس دراین شرایط دچار اختلال میشود. او اظهار کرد: حتی درمواردی مشاهده شده ازاموال دولتی برای اداره مرکز مشاوران قوه قضاییه استفاده شده است، درحال حاضر رییس این مرکز قاضی بوده و حقوق از دولت دریافت میکند؛ اما کانون وکلا همین فعالیت را انجام داده و این نهاد مستقل است، ضمن اینکه اسناد بینالمللی هم برهمین موضوع تاکید داشته که کانون وکلا باید یک نهاد مستقل باشد، البته از حیث میزان افرادی که به عنوان وکیل به دنبال گزینش هستند نیز قانونگذار تکالیفی را مشخص کرده است. فتحی با بیان اینکه شورایی مشخص تعداد مورد نیاز برای جذب هرساله وکیل در کانون وکلا را تعیین میکند، گفت: طبق اطلاعات در سال گذشته نمایندگان کانون وکلا بر تعداد بیشتر جذب کارآموز وکالت تاکید داشتند اما نمایندگان دستگاه قضایی معتقد بودند که دادگاهها باید توان سرویس دهی به کارآموزان را داشته و به دلیل وجود مشکلات برتعداد جذب کمتری تاکید داشتند؛ بنابراین چرا از راه درست بازگردیم.
مرگ خاموش ۷۶۵۷ نفر طی ۱۰ سال
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ضعف نظارت شهرداریها، نظام مهندسی و فرهنگسازی را سه عامل موثر در مرگ خاموش ۷۶۵۷ نفر از هموطنان طی ۱۰سال گذشته دانست. علی رستمیان در واکنش به مرگ خاموش 7657 نفر از هموطنان طی 10سال اخیر گفت: متاسفانه بر اساس اظهارات مسوولان متولی طی 10سال گذشته هفت هزار و 657 نفر بر اثر گازگرفتگی و مسمومیت با گاز منواکسید کربن جان خود را از دست دادهاند. نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه عوامل مختلفی در مرگ ناشی از گازگرفتگی نقش دارد، تصریح کرد: نظام مهندسی و شهرداریها که پایان کار به ساختمانها میدهند در این رابطه نقش مهمی دارند زیرا در اغلب موارد دیده شده که در ساختمانها لولههای گاز به صورت غیراصولی توسط افراد غیرکارشناس انجام شده این درحالی است که کارشناسان نظام مهندسی و شهرداریها باید قبل از ارائه پایان کار نظارت مناسبی را بر این امر داشته و به چنین ساختمانهایی پایان کار ارائه نکنند. او افزود: متاسفانه بارها دیده شده به دلیل عدم نظارت دستگاههای مسوول لولههای گاز تنها در قسمتی از ساختمان تعبیه شده و این اقدام به نوعی جنایت است، میطلبد زمانی که این دستگاهها میخواهند پایان کار را ارائه کنند تمامی موارد از جمله لوله کشی گاز و لولههای بخاری را بررسی و سپس دستورالعمل ایمنی برای دریافت مجور صادر کنند. این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه شهرداریها و نظام مهندسی باید موظف شوند که قبل از ارائه پایان کار به ساختمانها نظارت مناسبی را بر نکات ایمنی ساختمانها داشته باشند، گفت: علاوه بر این فرهنگسازی از سوی رسانهها باید بیشتر شود و صدا و سیما با انجام رسالت واقعی خود که همانا تولید برنامههای مناسب است به سمت فرهنگسازی مناسب گام بردارد. رستمیان ضعف نظارت شهرداریها، سازمان نظام مهندسی کشور و فرهنگسازی را سه عامل موثر در افزایش مرگومیرهای ناشی از گازگرفتگی دانست و تصریح کرد: باید نظارتها بر ساخت و سازها افزایش و توجه به رعایت اصولی ایمنی مورد توجه قرار گیرد تا بر اثر بیاحتیاطی و سهلانگاری برخی جان و سلامت هموطنان در معرض تهدید قرار نگیرد.
پیشگیری از رشد تعداد زنان سرپرست خانوار
دومین جلسه کارگروه ملی توانمندسازی زنان سرپرست خانوار با حضور دستگاههای عضو شورای هماهنگی این کارگروه و به ریاست معاون رییسجمهوری در امور زنان و خانواده تشکیل شد.
حبیبالله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در این جلسه با ارائه برنامه اقدام و عمل تهیه شده در این سازمان پرداخت و در بخش دیگری از سخنان خود به جزئیات این برنامه اشاره کرد. توجه به اتخاذ رویکرد پیشگیری از رشد روزافزون تعداد زنان سرپرست خانوار از جمله نکات مثبت برنامه ارائه شده توسط معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور بود. در ادامه جلسه، کارگروه ملی توانمندسازی زنان سرپرست خانوار به لزوم اجماع فعالیتهای دستگاههای مختلف تاکید شد و به گروههای مختلف جمعیتی زنان سرپرست خانوار مانند زنانی که همسرشان فوت شده، زنان مطلقه، زنان دارای همسر که فاقد درآمد هستند(همسران افراد زندانی یا از کارافتاده و معلول) و همچنین دختران مجردی که به سن تجرد قطعی رسیدهاند، توجه شد و برای هر یک از آنها برنامههای جداگانهیی را در نظر گرفتند. حبیبالله مسعودی فرید در ادامه این جلسه به ابعاد دیگر این برنامه که ناظر بر حرفه آموزی و ایجاد اشتغال پایدار برای زنان سرپرست خانوار است اشاره کرد و به تشریح آنها پرداخت. فهیمه فیروزفر، رییس ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار شهرداری تهران در جلسه کارگروه ملی توانمندسازی زنان سرپرست خانوار به فرایند شکلگیری مهارت و خروج از چرخه حمایت زنان سرپرست خانواری که متقاضی یادگیری حرفه و ایجاد شغل بودند تاکید کرد. پیگیری تشکیل پنجره واحد برای ارائه خدمات به زنان سرپرست خانوار در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از دیگر موضوعات مورد بحث در جلسه کارگروه ملی توانمندسازی زنان سرپرست خانوار بود که ادامه پیگیری موضوع منوط به بررسیهای تخصصی در کمیته آمار و اطلاعات این کارگروه شد.