مدارس، آموزشگاههای خصوصی میشوند
افزایش بودجه آموزش و پرورش برای سال 97، بهسختی کفاف افزایش 10 درصدی حقوق کارکنان را میدهد و به همین دلیل، مدارس، همچنان با مشکل کمبود بودجه برای هزینههای جاری رو به رو خواهند بود و با وجود تاکید آموزش و پرورش بر ممنوع بودن دریافت پول، والدین باید بخشی از هزینههای تحصیل را به مدیران مدارس بپردازند.
اما از سوی دیگر، آموزش و پرورش در تلاش است درآمدزایی مدارس از برگزاری کلاسهای آموزشی فوق برنامه را افزایش دهد و مدارس را تبدیل به بنگاههای اقتصادی سودده کند.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش از شکلگیری اقتصاد مدرسه خبر داد و گفت: در حال برنامهریزی هستیم تا به جای آنکه والدین فرزندشان را در موسسات خصوصی ثبتنام کنند، بتوانند در مدرسه این خدمات را دریافت کنند.
علی الهیار ترکمن درباره مدیریت بهینه منابع و افزایش درآمدزایی در آموزش و پرورش اظهار کرد: هدف عمده ما این است که منابع آموزش پرورش را به صورت یک بسته مشخص و متنوع پیشبینی کنیم به این معنا که در چارچوب قوانین و مقررات از وابستگی صرف به منابع دولتی فاصله بگیریم.
او افزود: برنامه معاونت توسعه مدیریت سه راهکار برای دستیابی به این هدف است: نخست آنکه بهرهوری ناشی از فعالیتها را بالا برده و 35 درصد منابع را از این طریق بالا ببریم. دوم آنکه اقتصاد مدرسه را شکل دهیم. البته اقتصاد مدرسه به معنای درآمدزایی و تبدیل مدرسه به محلی اقتصادی نیست.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اقتصاد مدرسه گفت: در این برنامه به دنبال آن هستیم که مدرسه خدمات خود را به والدین ارائه کند و آنها به جای آنکه به مراکز و آموزشگاههای خصوصی مراجعه کنند به مدرسه بیایند و مابه ازای گذراندن دروس تقویتی و آمادگی در داخل مدرسه تعریف شود.
الهیار به ایسنا گفت: راهکار سوم نیز این است که بتوانیم سهم خود را از منابع عمومی دولت تا حد زیادی شفاف کنیم. اکنون حدود 10.5 درصد از منابع عمومی کشور صرف آموزش و پرورش میشود در حالی که اگر بر مبنای عملکرد محاسبه کنیم این سهم به 11 درصد میرسد اما محاسبات ما نشان میدهد که به سهم 12 تا 12.5 درصدی از منابع عمومی کشور برای ایجاد تعادل منطقی بین نیازها و مصارف نیاز داریم. برای رسیدن به این سه هدف تلاش کرده و قصد داریم در میانمدت به این هدف برسیم.