تله افزایش نرخ سوخت و درجا زدن حمل و نقل عمومی

۱۳۹۶/۱۰/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۰۰۵

نشست هم‌اندیشی نقشه ایمنی راه‌های کشور دیروز درحالی برگزار شد که طی ماه‌های اخیر اتفاقات مهمی ازجمله اعلام کاهش 10 کیلومتر از سقف سرعت مجاز در بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها و همچنین تصمیم برای افزایش قیمت سوخت در حوزه راه کشور رخ داده است. از همین رو، در جلسه هم‌اندیشی نقشه ایمنی راه‌های کشور هم، درباره علت کاهش سرعت مطمئنه و تاثیر داشتن یا نداشتن افزایش قیمت سوخت بر کاهش تلفات رانندگی بحث شد. مهرداد تقی‌زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، در این نشست بیان کرد: دوربین فقط برای بررسی سرعت مجاز در جاده نیست، بلکه دوربین‌های ثبت تخلف باید به‌گونه‌یی عمل کنند که تخلف در زمان محدودیت سرعت در یک منطقه را هم ثبت کنند در صورتی که دوربین‌های موجود برمبنای سرعت کل مسیر تنظیم می‌شوند. او با اشاره به مطالعات انجام شده روی تصادفات اظهار کرد: تعداد بالایی از تصادفات به خاطر سرعت بالای خودرو در نقطه دارای محدویت سرعت رخ می‌دهد. تقی‌زاده با اشاره به مساله آموزش ایمنی حمل ‌و نقل در کشور نیز اظهار کرد: مساله آموزش در ارکان پنج‌گانه ایمنی در نقشه راه ایمنی راه‌های کشور موردتوجه قرار گرفته است. دبیر کمیسیون ایمنی راه‌ها با اشاره به نقش افزایش قیمت سوخت بر کاهش تلفات رانندگی تصریح کرد: هیچ‌گاه اعلام نکرده‌ایم صرفا با افزایش قیمت سوخت مشکلات مربوط به ایمنی راه‌ها برطرف می‌شود، بلکه تاکید داشته‌ایم که الگوی حمل‌ونقل کشور باید از خودرو محوری به حمل ‌و نقل عمومی تغییر کند و باید بخشی از بار و مسافر به شبکه ریلی و بخشی از مسافران را به حوزه هوایی و حمل‌ و نقل عمومی جاده‌یی سوق دهیم. او یکی از اقدامات لازم برای تحقق تغییر رویکرد مذکور را کاهش جذابیت سفر با خودرو شخصی عنوان کرد و گفت: این کاهش جذابیت در گرو افزایش جذابیت حمل ‌و نقل عمومی از طریق اقدامات گوناگونی چون ارتقای کیفیت و تسهیل دسترسی به حمل ‌و نقل عمومی و همچنین افزایش هزینه‌های سفر با خودرو شخصی است. تقی‌زاده تاکید کرد: صرفا افزایش قیمت سوخت اثربخشی یک تا دو ساله خواهد داشت و پس از آن شاهد انجام سفرها با استفاده از خودرو شخصی خواهیم بود. مگر اینکه مبلغ افزایش یافته، صرف توسعه حمل و نقل عمومی شود. اما در صورتی که یک شبکه گسترده حمل ‌و نقل عمومی ترسیم شود و قیمت سوخت افزایشی نداشته باشد، مردم باز هم از خودرو شخصی استفاده می‌کنند. معاون حمل ‌و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افزایش تعداد سفرهای هوایی طی سال‌های اخیر گفت: افزایش تقاضا برای سفر از طریق حمل و نقل هوایی به‌عنوان یکی از شقوق حمل ‌و نقل عمومی بسیار پسندیده است و این مساله وزارت راه و شهرسازی را به اهتمام برای نوسازی ناوگان هوایی ترغیب می‌کند. دبیر کمیسیون ایمنی راه‌ها درباره بی‌توجهی به آیین‌نامه‌های مربوط به نگهداری راه‌ها و اصلاح هندسی در نقشه راه ایمنی راه‌های کشور گفت: در ارکان پنج‌گانه ایمنی ذیل نقشه راه ایمنی راه‌های کشور، ایمن‌سازی ناوگان، جاده و نیروی انسانی و مدیریت ایمنی و اقدامات بعد از سانحه مطرح و داخل هر یک این ارکان پروژه‌های متعددی از جمله تعریف برنامه عملیاتی (action plan) با ۷۰۰ اقدام تعریف شده و همچنین تمام آیین‌نامه‌های مرتبط با حوزه ایمنی راه‌ها درنظر گرفته شده است. تقی‌زاده با بیان اینکه «نقشه راه ایمنی راه‌های کشور یک برنامه ۱۰ ساله است»، گفت: طی چندین سال اخیر کمیسیون ایمنی راه‌ها، طرح‌های مطالعاتی مختلفی انجام داده و در دو سال اخیر هم برنامه عملیاتی را تهیه کرده و به تصویب رسیده است. بنابراین این نقشه راه طی دو ماه اخیر تهیه نشده بلکه یک پشتوانه علمی و عملیاتی چندین ساله دارد. معاون حمل‌ و نقل وزیر راه و شهرسازی، هدف از پیشنهاد مبلغ ۲۸۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای نقشه راه ایمنی راه‌های کشور را انجام اقدامات کلان‌تر و توجه مسوولان ارشد کشور به مساله ایمنی راه عنوان کرد. دبیر کمیسیون ایمنی راه‌های کشور درباره اعلام عامل انسانی به‌عنوان بیشترین سهم در بروز تلفات رانندگی یادآور شد: اینکه عامل انسانی بیشترین سهم در تلفات رانندگی را دارد معطوف به ایران نیست و یک پدیده جهانی است، اما برای ارتقای کیفیت راه‌ها بیش از ۱۵۰۰ نقطه حادثه‌خیز شناسایی و آشکار‌سازی شده است. او افزود: در هیچ یک از کشورهای جهان حتی کشورهای پیشرفته و متمول دست به رفع تمام نقاط حادثه‌خیز نمی‌زنند، بلکه با آشکارسازی به‌دنبال افزایش دقت راننده و توجه وی به علائم هستند. تقی‌زاده یادآور شد: در کمیسیون ایمنی راه‌ها به‌دنبال این هستیم که مانع از انجام برخی اقدامات متداول در حوزه زیرساخت و راهداری شویم. به‌طور مثال، یکی از مسائل مربوط به روشنایی جاده‌هاست به‌طوری که طبق استاندارد جهانی روشنایی سراسری جاده تعریف نشده و معطوف به پل و تونل است. معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر لزوم تقویت اورژانس کشور گفت: یکی از موارد مذکور در «نقشه راه ایمنی راه‌های کشور» که مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم بوده است، تامین اقلام موردنیاز اورژانس کشور برای ارائه خدمات بهتر به مردم در زمان بروز سوانح رانندگی است.