نیازمند «معلم» با استانداردهای جدید هستیم
استخدام در آموزش و پرورش نیاز به عبور از فیلترهای سختی دارد که هر کسی نمیتواند از آنها عبور کند، اما خروجی این فیلترهای سخت، چیزی نیست که برای تربیت دانشآموزانی خلاق، کارآفرین، پرسشگر و علاقهمند به علم، مفید باشد. بهقول وزیر آموزش و پرورش، دانشآموزان بعد از تعطیلی مدارس گویی از حبس ابد آزاد شدهاند و این یعنی فاجعه در سیستم آموزشی کشور.
دانشآموزان در کنار منابع درسی بیارتباط با جامعه و نیازهای جامعه، در بسیاری از موارد با معلمانی هم سر و کار ندارند که آنها را به سمت و سویی درست هدایت کنند.
آنگونه که رییس مرکز برنامهریزی منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش گفته، برای اینکه دانشآموز و نسلی پربار، متعهد و پرتلاش داشته باشیم نیاز است به دنبال ارتقای سطح معلمان و تخصصی کردن فعالیتهای آنان باشیم. اسفندیار چهاربند در بازدید از مراکز علمی و پژوهشی حوزه علمیه قم، اظهارکرد: در سالهای اخیر انتظارات از شغل معلمی افزایش یافته و این مساله استانداردها را تحت تاثیر قرار داده است. او افزود: استانداردها در برخی زمینهها از جمله توانایی ذهنی و قابلیتهای جسمی بسیار متفاوت شده است. چهاربند با بیان اینکه معلم ستون اصلی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است گفت: معلمان باید راهکارهای سند را اجرا کنند، در حقیقت مطالبات سند مانند باری است که بر دوش معلم گذاشته میشود، در این شرایط نیاز به تقویت معلم داریم چرا که با استانداردهای فعلی، ستون معلم نمیتواند در برابر بار سند تحول دوام بیاورد.
رییس مرکز برنامهریزی منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: معلمی که استخدام میکنیم باید ۳۰ سال در خدمت آموزش و پرورش باشد و سرعت تحولات در عرصه قابلیتهای اجتماعی، برقراری ارتباط و توانایی ذهنی بسیار بالاست و با پیشرفت فضای مجازی، نیاز به معلمان با استانداردهای جدید داریم. او با بیان اینکه امروز در حوزههای علمیه و مراکز وابسته، ظرفیت بسیار خوبی برای همکاری وجود دارد، اظهارکرد: ما میتوانیم در ذیل تفاهمنامه همکاری ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش، فعالیتهای گستردهیی در راستای تربیت و آموزش معلمان با همکاری دانشگاه فرهنگیان داشته باشیم. چهاربند توجه به مربی و معلم را از اولویتهای وزارتخانه به ویژه مرکز برنامهریزی منابع انسانی توصیف کرد و گفت: با همکاری حوزه علمیه نسبت به تعلیم و تربیت معلمان با هدف ارتقای همهجانبه ایشان گامهای موثریبرداریم چرا که معلمین ما باید پاسخگو باشند و این پاسخگویی موجب میشود نسلی که تربیت میشود برای نظام اسلامی، نسلی کارآمد و پاسخگو باشد.