در شهر

۱۳۹۶/۱۰/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۴۰۰

جزئیات طرح پیشنهادی شهردار تهران برای مقابله با زلزله

درپی اعلام تهیه طرح مقابله با زلزله تهران و ارائه آن به مجلس از سوی شهردار تهران، جزئیات طرح تهیه شده با محوریت 20 پروژه اولویت‌دار اعلام شد. به گزارش ایلنا، احمد صادقی جانشین شهردار در شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران به تشریح جزئیات پروژه‌های ۲۰گانه پیشنهادی که در قالب «طرح جامع پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران» با رویکرد زلزله تهیه شده، پرداخت و گفت: طرح موجود بر اساس مطالعات انجام شده از آسیب‌پذیری تهران تهیه شده و از میان ۱۵۰پروژه پیشنهادی، ۲۰طرح دارای اولویت که از ضرورت و فوریت بیشتری برای اجرا برخوردارند، مشخص و پیشنهاد شده است. بنابراین در صورت تصویب و طی مراحل قانونی، اجرای این پروژه‌ها در بازه‌های زمانی تعیین شده می‌تواند تهران را به شهری تاب‌آور و مقاوم تبدیل کند. او ادامه داد: از ۲۰ پروژه پیشنهاد شده ۱۶ پروژه با محوریت اجرایی شهرداری تهران و ۴ پروژه با محوریت اجرایی سازمان‌ها و نهادهای خارج از شهرداری تهران و عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران تهران پیش‌بینی شده است. صادقی با اشاره به اینکه برخی پروژه‌ها در قالب طرح‌های پیشگیرانه و برخی دیگر در قالب اقدامات افزایش آمادگی و مقابله پیشنهاد شده است، افزود: ارتقا و توسعه شهری (نوسازی بافت‌های فرسوده)، توانمندسازی سازمان آتش‌نشانی، ایجاد شبکه جدید مخابراتی ویژه بحران، اجرای شبکه راه‌های اضطراری، توسعه سامانه هشدار سریع زلزله و مقاوم‌سازی و بازسازی پل‌ها در زمره طرح‌های پیشنهاد شده با محوریت پیشگیری و کاهش ریسک است. رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران افزود: شناسایی، ایجاد و تغییر فضاهای تخلیه امن، احداث شهرک اسکان اضطراری بلندمدت‌، توسعه و سازماندهی گروه‌های داوطلب مدیریت بحران محلات‌، تاسیس مرکز آموزش مدیریت بحران، ارتقای فرهنگ ایمنی و آموزش شهروندان، توسعه و تجهیز پایگاه‌های مدیریت بحران و به‌روزرسانی بانک جامع اطلاعات مکان محور از جمله پروژه‌های پیشنهادی است که به افزایش توان آمادگی و مقابله شهر تهران نظر دارد. صادقی با تاکید بر اینکه اجرای این طرح‌ها در صورت تصویب و طی مراحل قانونی و تامین اعتبار، طی بازه‌های زمانی تعریف شده برای هر پروژه از سوی شهرداری تهران و نیز وزارتخانه‌ها، نهادها و سازمان‌های متولی به اجرا در می‌آید، گفت: این طرح علاوه بر ارائه به رییس مجلس به روسای قوای مجریه و قوه قضاییه نیز ارائه می‌شود، کل هزینه‌های اجرای این ۲۰ طرح بالغ بر ۲۶هزار میلیارد تومان برآورد شده است که ۱۶ طرح آن باید با محوریت شهرداری تهران و با تامین ۱۰هزار و 294میلیارد تومان طی دوره حداکثر پنج سال اجرا شود. رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در پایان به مطالعات جهانی در این زمینه اشاره کرده و گفت: هر یک دلار سرمایه‌گذاری پیشگیرانه در حوزه تاب‌آوری و مقابله با سوانح و حوادث از حدود ۱۵دلار خسارت در زمان حادثه جلوگیری می‌کند. ضمن آنکه تلفات جانی در سوانح قابل جبران نیست، بنابراین اجرای طرح‌های مقاوم‌سازی و تاب‌آوری نوعی سرمایه‌گذاری به شمار می‌آید.

جزئیات طرح اتصال ایستگاه‌های مترو به ایستگاه‌های راه‌آهن

مدیرعامل شرکت مترو تهران جزئیاتی در مورد طرح اتصال ایستگاه‌های مترو به ایستگاه‌های راه‌آهن ارائه کرد. به گزارش ایسنا، مهندس امام با بیان اینکه شرکت راه‌آهن درصدد است تا با ایجاد ایستگاه‌های تبادل سفر در مجاورت ایستگاه‌های جوانمرد قصاب (خط یک)، میدان راه‌آهن (تقاطع خط 3 با کریدور اصلی شرکت راه‌آهن به صورت زیرگذر) و شهرری (خط 6- طرح توسعه جنوبی این خط) امکان جابه‌جایی مسافران قطارهای بین شهری از طریق خطوط ریلی درون شهری را فراهم کند، گفت: این امر که البته یکی از مصادیق تشویق به استفاده از حمل و نقل عمومی است، در بسیاری از شهرهای امروزی جهان اجرا شده است. وی با بیان اینکه طی مکاتباتی که از سال 95 با شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه انجام شده اجرای طرحی مبنی بر ادامه و توسعه گالری‌های جنبی موجود در ایستگاه جوانمرد قصاب (از خط یک مترو) و اتصال به ایستگاه حومه‌یی (جزیره‌یی) شرکت راه‌آهن از طریق یک گالری مستقیم، برای تبادل سفر از طریق محوطه ضلع شرقی ایستگاه مترو پیشنهاد و مورد موافقت قرار گرفته است، گفت: همچنین به تازگی پیشنهاد مشابه دیگری در زمینه ایجاد ایستگاه تبادلی بین ایستگاه شهرری (در تقاطع خطوط یک و 6 مترو) و پایانه در دست احداث شرکت راه‌آهن که قرار است در همین محدوده ایجاد شود، مطرح شده است. امام افزود: در طرح توسعه‌یی خط 6 مترو، توسعه جنوبی خط از حضرت عبدالعظیم حسنی تا شهرری مدنظر قرار گرفته است که در این ایستگاه (شهرری) خطوط یک و 6 مترو تهران با یکدیگر تلاقی خواهند داشت و ایجاد پایانه مسافری توسط شرکت راه‌آهن در محدوده یاد شده، باعث می‌شود مسافران بین شهری بتوانند به راحتی از طریق خطوط یک و 6 مترو به اقصا نقاط پایتخت دسترسی پیدا کنند.