وجود مدارس غیرانتفاعی به معنای خصوصی بودن آموزش نیست
برخی مدارس به بخش خصوصی واگذار شده یا میشوند و از خانوادههای دانشآموزان برای تحصیل در این مدارس، گاه پولهای هنگفتی دریافت میشود. این مدارس باری نیز از روی دوش دولت که طبق قانون اساسی موظف به مهیا کردن امکان تحصیل برای همه کودکان است، برمیدارد. اما آموزش و پرورش معتقد است که این واگذاری به بخش خصوصی، به معنای خصوصیسازی آموزش (که خلاف قانون است) نیست.
مشاور پژوهشی و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: قطعا خصوصیسازی که در صنعت وجود دارد، در مورد آموزش و پرورش مصداق پیدا نمیکند و قابلیت اجرایی ندارد. عبدالوحید فیاضی عضو سابق کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و مشاور پژوهشی و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تعلیم و تربیت به عنوان یکی از اصلیترین چالشهای جامعه در حال توسعه تلقی میشود، اظهار کرد: بدون تردید آموزش و پرورش باید دولتی باشد و مانند بسیاری از کشورهای دیگر دنیا نباید خصوصی شود. در قانون اساسی نیز تصریح شده است که آموزش و پرورش باید توسط حاکمیت مدیریت شود و هزینههای آن نیز بر عهده دولت است.
او با اشاره به اینکه بر اساس قانون امکان توسعه مردم در آموزش و پرورش وجود دارد، عنوان کرد: بر اساس قانون تاسیس مدارس غیر دولتی که در سال ۹۳ توسط دولت به مجلس ارائه شد، امکان توسعه آموزش و پرورش توسط مردم وجود دارد. این قانون موضوع مراکز آموزشی غیر دولتی را دنبال میکند که این مساله جدا از خصوصیسازی مدارس است.
عضو سابق کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: اساسا در گستره جمهوری اسلامی چیزی به عنوان خصوصیسازی نداریم اما در دو الی سه سال بستههای حمایتی برای واگذاری به بخش خصوصی ایجاد کردند و بسته حمایتی، اش را با جایش به بخش خصوصی واگذار میکند. به عنوان مثال یک مدرسه که ۵۰۰ دانشآموز دارد را به یک فرد یا موسسه میدهند تا مدیریت کند و پولش را از دولت بگیرند اما معلمهای رسمی آموزش و پرورش بیرون بروند.
او با بیان اینکه نباید همان نگاهی که به صنعت درباره خصوصیسازی داریم درباره آموزش و پرورش هم داشته باشیم، تصریح کرد: قطعا خصوصیسازی که در صنعت وجود دارد، در مورد آموزش و پرورش مصداق پیدا نمیکند و قابلیت اجرایی ندارد. مشاور پژوهشی و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش که در برنامهیی رادیویی صحبت میکرد در بیان دلایل دولتی بودن آموزش و پرورش اظهار کرد: در قانون اساسی اشاره شده است که آموزش و پرورش باید رایگان باشد و هم اینکه آموزش و پرورش از مراکز حاکمیتی است. البته در سند تحول بنیادین که ملاک آموزش و پرورش است، اشاره شده برای کمک به آموزش و پرورش باید از کمک نهادهای مردم نهاد، خیریه و نهادهای غیر رسمی در راستای افزایش کیفیت، بهرهوری آموزش و حتی اجرای عدالت آموزشی استفاده کنیم.