«پسران تاریخ» نمایش پرمخاطب روز اول
در نخستین روز از سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر، مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی به دیدن نمایش «نفر دوم» در تماشاخانه ایرانشهر نشست. روز پنجشنبه ۲۸ دی ماه نخستین روز از جشنواره سی و ششم تئاتر فجر با شعار «جشن گفتوگوی تئاتر ایران» برگزار شد که در این روز تالارهای مختلف نمایشی و فضایهای باز میزبان ۲۸ اثر مختلف بودند. نمایشهایی که در نخستین روز جشنواره تئاتر فجر در گروه الف و در تالارهای نمایشی مجموعه تئاتر شهر، تالار مولوی، تماشاخانه ایرانشهر و تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان به صحنه رفتند همگی از تولیدات سال گذشته تئاتر ایران محسوب میشدند و غیر از دو نمایش «مفیستو» به کارگردانی مسعود دلخواه و «چند درجه سوءتفاهم در مقیاس اتللو» به کارگردانی حبیبالله دانش که از پایان اجرای عمومیشان مدتی میگذرد بقیه نمایشها تا آغاز جشنواره روی صحنه بودند و روز آخر اجرایشان را در جشنواره تئاتر فجر سپری کردند. بنابراین تنها نمایش «ماراساد» به کارگردانی ایمان اسکندری که در تالار حافظ روی صحنه رفت جزو تولیدات جدید نمایشی به حساب میآید که جزو آثار بخش مهمان جشنواره است و در بخش مسابقه تئاتر ایران نیز حضور دارد. البته این نمایش از دو شب قبل از آغاز جشنواره اجرای ژنرال داشته است اما آغاز رسمی اجراهای آن از شب گذشته بود. این نمایش براساس نمایشنامه «تعقیب و قتل ژان پل مارا با اجرای گروه بازیگری آسایشگاه شارنتون به هدایت جناب آقای دوساد» یا به عبارت کوتاهتر «ماراساد» نوشته پیتر وایس توسط عرفان ناظر نوشته شده است. طبق این فراداستان در سال ۱۸۰۸ در تیمارستان شارنتون پاریس، مارکی دوساد که نویسنده است نمایشنامهیی را کارگردانی میکند که بازیگران آن از بیماران روانی انتخاب شدهاند. موضوع نمایشی که دوساد به صحنه آورده، انقلاب فرانسه است که محتوا و شیوه اجراییاش باعث شورش تماشاگران میشود. فضاسازی این اثر نمایشی مبتنیبر فضای کابوسگونه و مازوخیستی است که نویسنده قصد انتقالش را داشته است. طراحی صحنه شیبدار و مبتنی بر سازههای فلزی بر سردی و وهم گونه بودن فضای تیمارستان افزوده و بازیهای یکدست بازیگران که اکثرا از هنرجویان ورکشاپ بازیگری ایمان اسکندری هستند از نقاط مثبت این اثر نمایشی بهحساب میآید.