«فیلشاه» تجربهای جذاب در تولید انیمیشن
حسن ایوبی گفت: «فیلشاه» با 2556 پلان تقریبا معادل سه فیلم سینمایی قطع و اندازه پلان متفاوت داشت و یکی از سختترین و البته جذابترین کارهایی بود که تا به حال تدوین کردهام. از آنجا که بیننده اصلی فیلمهای انیمیشن کودکان و نوجوانان هستند، قصه فیلم ایجاب میکرد که ریتم فیلم بسیار تند و پرهیجان باشد که در کنار دیگر عناصر حرکتی پلانها، ما سعی کردیم در تدوین همراه و در خدمت روایت صحیح قصه باشیم. تدوینگر انیمیشن سینمایی «فیلشاه» که با ایسنا گفتوگو میکرد، درخصوص تدوین آثار انیمیشن به ایسنا گفت: تدوین انیمیشن تفاوتهای بنیادی با فیلمهای رئال دارد. در فیلمهای رئال تیم کارگردانی و بازیگری در کنار دیگر تخصصها تلاش میکنند مطابق با فیلمنامه، بازی و میزانسنی از خود ارائه دهند که یک موقعیت ذهنی را به صورت عینی بازسازی کنند. این کار باعث تولید راشهای زیاد و برداشتهای متفاوت میشود که تدوینگر با بازبینی همه راشها مناسبترین و یکدستترینها را جهت شکلگیری درام انتخاب میکند، در حالی که انیمیشن چیزی بهعنوان راش ندارد. در حقیقت یکی از جذابیتهای تدوین انیمیشن برای من، ورودم به پروژه از روز اول و زمانی است که هیچ متریالی وجود ندارد.
او اظهار کرد: تدوین «فیلشاه» براساس تجربهیی که در انیمیشن موفق «شاهزاده روم» به دست آوردیم در سه مرحله انجام شد؛ مرحله اول تدوین استوری ریل بود. در این مرحله تصاویر تک فریم با زمانبندی نسبی کنار یکدیگر قرار گرفتند و دیالوگها توسط کارگردان اجرا و ضبط شد و بعد به تصاویر اضافه شد. این نخستین قدم برای عینی کردن تصور «فیلشاه» بود که باعث شد زمانبندی سکانسها را بهتر درک کنیم و دکوپاژ را دقیقتر مورد نقد و بررسی قرار دهیم.