«قطعه‌سازی» بال پرواز «خودروسازی»

۱۳۹۶/۱۱/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۷۴۹
«قطعه‌سازی» بال پرواز «خودروسازی»

گروه بنگاه‌ها  

بنا به آمار موجود درحال حاضر بیش از 2هزار واحد تولیدی قطعه‌سازی در کشور وجود دارد که از این تعداد 1200واحد آن به تولیدکنندگان رسمی و دارای مجوز و 800 واحد دیگر نیز مربوط به قطعه‌سازان غیررسمی و بدون شناسنامه تعلق دارد.

 به گزارش «تعادل» به نقل از سایپا نیوز؛ صنعت قطعه‌سازی نقش قابل توجهی در تولید ناخالص داخلی و ایجاد ارزش افزوده بالا برای هر کشوری دارد. به طوری ‌که بسیاری از کشورهای درحال توسعه ازجمله ترکیه، هند، پاکستان، تایلند و... بخش عمده‌یی از ظرفیت صنعتی خود را به صنعت قطعه‌سازی اختصاص داده‌اند.

در این میان ایران که خود یکی از عمده تولیدکنندگان خودرو در منطقه است هنوز نتوانسته از تمام توان و ظرفیت این صنعت برای تامین نیاز تولیدکنندگان داخلی خودرو استفاده کند.

در بیان چرایی این موضوع نظرات مختلفی ارائه شده است؛ ولی محمدرضا هنری‌کیا، قائم‌مقام ارشد مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا- که تجارب ارزنده‌یی در دو حوزه تامین قطعات شرکت‌های سایپا و ایران خودرو را در کارنامه خود دارد- نگاهی عمیق و دقیق به معضلات و مشکلات کلان این صنعت دارد.

هنری‌کیا گفت: تاکنون ما شاهد برنامه خاصی درخصوص حمایت هدفمند از قطعه‌سازان نبوده‌ایم به همین دلیل ارتباط خودروسازان و قطعه‌سازان ارتباط تنگاتنگی نبوده است.

وی با اشاره به مشکلات کلان این صنعت افزود: وجود تعداد زیاد شرکت‌های قطعه‌سازی خودش یک تهدید بزرگ است چون هر چه این تعداد بیشتر باشد قطعا منابع مالی آنها کمتر خواهد بود و شرکت‌های کوچک با منابع محدود مالی نه قادرند در برنامه تحقیقات و توسعه خود سرمایه‌گذاری کنند و نه می‌توانند شریک قدرتمند خارجی را ترغیب به سرمایه‌گذاری مشترک کنند.

قائم مقام ارشد گروه سایپا درخصوص ضعف مالی این شرکت‌ها گفت: درحال حاضر بزرگ‌ترین مشکل صنعت قطعه‌سازی مشکل نقدینگی است. به همین دلیل جهرودی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در یک اقدام بی‌سابقه و در همان روزهای نخست فعالیتش در سایپا دستور پرداخت 600 میلیارد تومانی از طلب معوقه قطعه‌سازان را صادر و دستور داد، بخش عمده‌یی از مطالبات رسوب شده 500 قطعه‌ساز فعال با این برنامه‌ریزی مدون و الگوی جدید تامین منابع مالی پرداخت شود که این اقدام از سوی قطعه‌سازان مورد حمایت قرار گرفت و در فعالیت‌های قطعه‌سازان کوچک و متوسط که در اولویت این برنامه بودند، تاثیر بسزایی داشت همچنین این حرکت انگیزه مضاعف در بین قطعه‌سازان ایجاد کرد و باعث رشد تولید و ارتقای کیفیت محصولات سایپا نیز شد.

هنری‌کیا تصریح کرد: اگر بخواهیم صنعت خودرو رشد یافته‌یی داشته باشیم؛ چاره‌یی نداریم مگر اینکه در مرحله نخست صنعت قطعه‌سازی توسعه‌ یافته‌یی ایجاد کنیم. صنعتی که بتواند از همان لحظات اولیه طراحی خودرو در کنار خودروساز قرار گیرد، صنعتی که بتواند از عهده هزینه‌های تحقیقات و توسعه بر بیاید؛ صنعتی که بتواند تولید خود را در مقیاس بالا حفظ کند و صنعتی که جذابیت لازم برای شرکای خارجی در یک همکاری مشترک داشته باشد. ما باید به این نکته محوری برسیم که صنعت «قطعه‌سازی» بال پرواز صنعت «خودروسازی» است. با درک این واقعیت است که می‌توان هم به آینده خودروسازی و هم به آینده قطعه‌سازی امیدوار بود.

قائم مقام ارشد گروه خودروسازی سایپا درخصوص اقدامات گروه خودروسازی سایپا برای دستیابی به چنین اهدافی گفت: حضور در کمیته‌ها و کارگروهای مشترک، ایجاد تعامل سازنده در بخش طراحی خودروهای جدید، کوتاه کردن زمان پرداخت مطالبات و سرکشی و بازدید از صنایع قطعه‌سازی با هدف آشنایی با فعالیت‌ها و کمک به توسعه آنها از محورهای استراتژی سایپاست.

وی افزود: امروزه نگاه سایپا به صنعت بزرگ قطعه‌سازی تغییر کرده است؛ ما همیشه در کنار قطعه‌سازان هستیم و امیدواریم صنعت خودرو کشور بتواند از ثمرات این ارتباط منتفع شود.