امروز نمیتوان مدارس را با مدلهای دهه ۶۰ اداره کرد
نظام آموزشی کشور سالهاست که شیوهیی ثابت را دنبال میکند؛ شیوهیی حافظهمحور که از طرفی کاربردی نیست و از سوی دیگر به قول وزیر آموزش و پرورش دانشآموزان را از مدارس فراری کرده بطوریکه وقتی زنگ مدرسه میخورد، گویی بچهها از حبس ابد آزاد شدهاند.
محمد بطحایی از ابتدای دولت دوازدهم بر ناکارآمد بودن شیوههای کنونی آموزشی سخن گفته، اما او که از 30 سال پیش تاکنون از مدیران این وزارتخانه بوده، در دوره وزارت خودش هم نتوانسته تغییری در این سیستم آموزشی ایجاد کند؛ چه آنکه یکی از تاکیدات او برای اصلاح نظام آموزشی، سند تحول بنیادین بوده که سرفصلهای آن حاکی از ادامه همان راه چهل سال گذشته در آموزش و پرورش است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دروازه عبور به آموزش و پرورش پیشرفته، مطابق سند تحول، تغییر روشها و ابزارهاست، گفت: امروز نمیتوان مدارس را با مدلهای دهه ۶۰ اداره کرد؛ بچههای امروز دیگر بچههای دهه ۶۰ نیستند.
سیدمحمد بطحایی با حضور در دبستان دخترانه رفاه همزمان با فرارسیدن دهه فجر و در آستانه پنجاهمین سالگرد تاسیس مدارس «رفاه» با بیان اینکه در حوزه انقلاب اسلامی بسیار شنیده و خواندهایم که یکی از بزرگترین وجوه افتراق آن با سایر انقلابها، زیرساختهای فرهنگی است که دستخوش تحولات عمیق شد، گفت: هرچند نمیتوان همه این انقلاب را منوط به ۲۲بهمن کرد، بلکه سابقه دیرینهیی داشت و تحول در زیربنای فرهنگی از دهههای قبل شروع شد.
او افزود: تفاخر جای خود را به تواضع و تحمل و اشرافیگری جای خود را به سادهزیستی داد. متاسفانه نسل ما هیچگاه این مفهوم انقلاب را به شکل عمیقی درک نکردیم و شاید به همین دلیل است که قدرش را به اندازهیی که باید، ندانستیم. وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تحولات رخ داده در آموزش و پرورش گفت: در زمان پیروزی انقلاب هشت میلیون دانشآموز داشتیم که اکنون به حدود ۱۴میلیون رسیده است. نرخ پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی ۷۰ درصد بود که اکنون به ۹۸ درصد رسیده است. پوشش تحصیلی در دوره متوسطه نیز ۴۰ درصد بود که اکنون به ۸۳ درصد است.
بطحایی ادامه داد: در آن زمان نرخ تحصیل در دوره فنی و حرفهیی هفت درصد بود که امروز به ۳۴ درصد رسیده است. همچنین 1.2درصد فرهنگیان دارای مدرک لیسانس و بالاتر بودند که امروز به بالای ۷۰ درصد رسیده است. امروز ۷۴۰ پژوهش سرا در کشور داریم که مهد تمرین مهارتهای علمی است و ۱۴۱۰ کانون فرهنگی و ۶۵۱ دارالقرآن فعال هستند. او با اشاره به چالشهای امروز آموزش و پرورش و غایت و فلسفه تعلیم و تربیت گفت: هرچند با سرعتی بسیار بیشتر از گذشته در حرکتیم، اما هنوز به نقطه مطلوب نرسیدهایم.
اشتیاق دانشآموزان به مدرسه کم شده
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: امروز اشتیاق دانشآموزان به مدرسه بسیار کاهش یافته و دلشان با تحصیل و حواسشان به مدرسه نیست و این رغبت کم شده است. باید شوق و اشتیاق آنها به تحصیل را افزایش دهیم؛ این استراتژی مهم ما در آموزش و پرورش دولت دوازدهم است. بطحایی با تاکید بر اینکه باید در وهله اول عوامل بروز این احساس ناخوشایند در وجود دانشآموزان را تقلیل دهیم، گفت: باید اضطراب آنها برای تحصیل کاهش یابد، مدرسه باید به محل زندگی آنها تبدیل شود و از حضور در مدرسه با نشاط شوند. وی افزود: رفع موانع بسیار سخت است، بالاخره باید جراحی کرد که با درد و خونریزی همراه است. ما این عوامل را شناسایی کرده و میخواهیم آن را برطرف و در مسیر صحیح جلو برویم. امروز نمیتوان مدارس را با مدلهای دهه ۶۰ اداره کرد، بچههای امروز، دیگر بچههای دهه ۶۰ نیستند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دروازه عبور به آموزش و پرورش پیشرفته مطابق سند تحول، تغییر روشها و ابزارهاست، اظهار کرد: از هفته آینده نخستین نشانههای برنامههای ما برای رفع این عوامل اطلاعرسانی خواهد شد. باید سهم مهارتهای زندگی در سبد یادگیری دانشآموزان افزایش یافته و حافظه محوری جای خود را به تمرین مهارتهای زندگی بدهد.
بطحایی به نقش معلمان در این مسیر اشاره کرد و گفت: معلمی که درگیر مشکلات معیشت است، نمیتواند ششدانگ در اختیار تربیت دانشآموزان باشد. هرچند فقط معیشت معلم مطرح نیست، او باید در تصمیمگیریها مشارکت داشته باشد و زمینه مشارکتش در تصمیمسازیها گسترده شود. اخیرا امکان حضور دو تن از نمایندگان در هیاتمدیره صندوق ذخیره فرهنگیان از طریق انتخابات را فراهم کردهایم و تلاش میکنیم آن را ادامه دهیم.
او افزود: ما باید از انگشتان مدبر معلمان برای باز کردن گرهها استفاده کنیم. حتما آنها از این طریق دلگرمتر خواهند شد.
ناصر باهنر مدیرعامل بنیاد فرهنگی رفاه نیز در این مراسم اظهار کرد: در سال ۴۶ بزرگانی چون شهیدان رجایی و باهنر مدارسی تاسیس کردند تا دختران متدین انقلابیون بتوانند در آن تحصیل کنند، زیرا در آن زمان مدرسه دخترانه قابل اعتمادی وجود نداشت.
وی افزود: نخستین مدیر این مجموعه شهید رجایی و نخستین مدیر زن این مجموعه نیز از مبارزین انقلاب بود که به شهادت رسید. پس از انقلاب اسلامی، این مجموعه گسترش یافت و در سالهای اخیر دانشکده علوم انسانی دخترانه نیز به همت هیات امنا دایر شد. در ۱۰مدرسه رفاه بیش از ۱۰۰۰ دانشآموز و بیش از ۴۰۰۰ فارغالتحصیل داریم.
رایزنی برای پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته
وزیر آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران نیز درباره پیگیری پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته در سال ۹۷ عنوان کرد: رایزنیهایی با دکتر لاریجانی رییس مجلس انجام دادیم و شرایط برای ایشان تشریح شده تا تدابیری برای پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان اندیشیده شود. او افزود: محل جدیدی برای تامین پاداش پایان خدمت فرهنگیان در نظر گرفته شده که امید است در صحن به تصویب برسد. با توجه به پیگیری که نمایندگان مجلس داشتند امیدوارم مشکلی در این خصوص وجود نداشته باشد.