نبود تجهیزات علت اصلی مشکل در بازگشایی راهها
وزیرراه و شهرسازی درباره وضعیت جادهها پس از بارش برف در یادداشتی اینگونه نوشت: ۱۰ محور شریانی و مهمِ پرتردد به تهران منتهی میشود که با احتساب راههای غیرشریانی تعداد ورودیها و خروجیهای تهران بیشتر است. طول این راهها سرجمع رقمی در حدود ۹۰۰ کیلومتر است. حداقل سازمان مورد نیاز برای نگهداری این سطح از راهها دستکم ۵۰۰ نیروی انسانی است که این تعداد فراهم نیست. وضعیت تجهیزات راهداری از این هم تاسفبارتر است. چنانچه استاندارد قابل قبول را در نظر بگیریم، صرفا به ۲۰۰ دستگاه دومنظوره برفروب-نمکپاش جز سایر انواع ماشینآلات نیاز است. در حالی که، کل تجهیزات در اختیار این محورها ۹۶ دستگاه برفروب-نمکپاش و ۴۲ دستگاه گریدر است که باید جبران کسری نبود برفروب-نمکپاش را بکند. عمر متوسط این دستگاهها ۲۵ سال است و در بهترین حالت ۶۰ درصد آنها آمادگی خدمتدهی دارند. در همین حادثه برف اخیر صرفا ۵۵ دستگاه برفروب-نمکپاش قابل بهرهبرداری بودند که در میانه کار تعدادی از چرخه کار خارج شدند.