بورس بر‌می‌گردد؟

۱۳۹۶/۱۱/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۶۹۸
بورس بر‌می‌گردد؟

گروه بورس  

نماگر بورس تهران طی چند مدت گذشته رابطه معکوسی را با پارامتر‌های اقتصادی و سیاسی کشور در پیش گرفته بود به گونه‌یی که در شرایط رونق یا حتی متعادل اقتصادی، شاخص‌های این بازار در شیب نزولی نوسان می‌کردند و برخی از فعالان بازار سرمایه بر این باور بودند که دماسنج بازار سهام نسبت به اخبار مثبت واکسینه شده است. این درحالی است که استارت رشد بورس از اوایل آذر ‌ماه سال جاری زده شد و نماگر‌های این بازار چند ماهی را تحت تاثیر پارامتر‌‌‌های کلان خارجی اعم از افزایش قیمت کامودیتی‌ها، رشد قیمت نفت و... قرار گرفتند. در همین حال پس از 4سال سقف‌شکنی تاریخی بورس ایران به وقوع پیوست. اما پس از مدتی بازار سهام کم کم با تغییر فضا رو به رو شد به ‌طوری که کاهش هیجان بازار‌‌‌های مالی دنیا، ایجاد آشوب و جدال در کشور‌های منطقه، نقطه نظرات ناخوشایند پیرامون برجام و افزایش احتمال بد عهدی از سوی 1+5 نیز نتوانست مانع رشد بورس شود و بر خلاف انتظارات، نماگر دست از حرکت صعودی نکشید و به فتح قله‌ها یکی پس از دیگری ادامه داد تا جایی که در کنار افزایش بازدهی بازار سهام در بین بازار‌های مالی، بازار ارز پیشتاز شد و توانست بازدهی نسبتا بیش‌تری را طی حدود 2ماه اخیر به سرمایه‌گذاران خود اختصاص دهد و چنین بستر سرمایه‌گذاری موجب شد که نقدینگی‌ها از بورس به سمت ارز تغییر مسیر دهند. بر این اساس اغلب صاحب‌نظران بازار سرمایه معتقدند که اقبال در بازار ارز طولانی‌مدت نخواهد بود و روند صعودی بازار سهام پس از شکست مقاومت 100هزار واحدی شروع خواهد شد.

 اثر روانی

در همین رابطه بهنام بهزادفر، مدیر امور اعضای کانون کارگزاران اذعان کرد: عوامل بنیادی حکایت از تداوم رشد بورس در بلندمدت دارد. وی گفت: شاخص کل بورس تهران در هفته گذشته با ۱۶۶واحد رشد یعنی 0.2درصد بازدهی به سطح ۹۸هزار و ۳۰۰واحد رسید. این روند تحت تاثیر چند عامل داخلی و خارجی اتفاق افتاد. وی در ادامه بیان کرد: شاخص پس از آن سقف 99.415واحدی را تجربه کرد به گونه‌یی که بازار در هفته مذکور شاهد افت میانگین حجم معاملات نیز بود. بهزادفر افزود: طی هفته‌های اخیر برخی از کامودیتی‌ها و فلزات اساسی(نظیر، روی، مس، نفت و...) تحت تاثیر رشد مجدد شاخص دلار آمریکا با کاهش اندک قیمت مواجه شدند. از این رو صنایع کالامحور تحت تاثیر این رخداد‌ها قرار گرفت و تا حدی با شناسایی سود سهامداران همراه شد.

وی در ادامه افزود: با این وجود شرایط برای صنایع معدنی- فلزی بورس همچنان مطلوب است. با توجه به اینکه همچنان قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی نسبت به پیش‌بینی نرخ شرکت‌های بورسی و نرخ‌های فروش 9ماهه اعلامی آنها بالاتر است این امیدواری وجود دارد که این صنایع بار دیگر بر نوار صعود قرار بگیرند. به گزارش سنا، مدیر امور اعضای کانون کارگزاران از دیگر دلایل روند این روزهای بورس را تاثیرات روانی دیگر بورس‌های جهان بر بازار سهام ایران دانست و گفت: وضعیت بورس‌های جهانی با بورس تهران ارتباط معناداری ندارد. اما در چند روز گذشته شاخص‌های فوتزی لندن، داکس آلمان، نزدک، اس ‌اند پی و داوجونز که مربوط به بورس‌های آمریکا هستند، روندی منفی را تجربه کردند. موضوعی که بورس‌های بزرگ آسیایی را نیز تحت تاثیر قرار داد. به نظر می‌رسد، جو روانی حاکم بر بورس‌های جهانی به بورس تهران نیز سرایت کرد و شاخص کل را تحت تاثیر قرار داد.

 فشار طبیعی فروش

بهزادفر ادامه داد: با توجه به نیاز نقدینگی شرکت‌ها و به ویژه هلدینگ‌های بزرگ در پایان سال(که یک رفتار سنتی است) و با علم به اینکه یکی از نقدشونده‌ترین دارایی‌ها، سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس‌هاست، ایجاد فشار فروش در بازه زمانی ابتدای بهمن ماه تا اواسط اسفند ماه طبیعی است. وی افزود: با این وجود باید توجه داشت این رفتار در روزهای ابتدایی سال جدید به سمت افزایش تقاضای سهام گردش می‌کند در نتیجه تداوم چندانی نمی‌تواند داشته باشد. مدیر امور اعضای کانون کارگزاران درخصوص روند روزهای آتی بورس تهران نیز گفت: با توجه به نقدینگی بالای کشور(رقمی بالغ بر 1400هزارمیلیارد تومان) و رشد نرخ دلار(اثر مثبت افزایش نرخ ارز بر صنایع صادرات‌محور) می‌توان روند رشد شاخص را ادامه‌دار دانست. وی افزود: با توجه به تورمی شدن برخی از دارایی‌ها مثل مسکن، ماشین، سکه و... انتظار می‌رود، وضعیت بورس تهران هم مانند سایر بازارهای موازی، صعودی باشد. در مجموع به نظر می‌رسد در میان‌مدت عوامل بنیادی به‌ طور کامل از بورس حمایت کنند‌.

 رشد سود شرکت‌ها

در سویی دیگر، ولی نادی‌قمی، مدیرعامل تامین سرمایه نوین بیان کرد: وضع کلی شرکت‌ها را در سال آینده مطلوب‌تر از سال جاری پیش خواهد بود. وی گفت: با توجه به قیمت بالای کامودیتی‌ها و مواد خام از دید اغلب کارشناسان بین‌المللی سود شرکت‌ها در سال آینده بالاتر از امسال است. بازار به احتمال قوی سال آینده را با قیمت‌های بالای کامودیتی‌ها و دلار حدود 4400تومانی شروع خواهد کرد و به نظر می‌رسد که سال آتی بسیار بر بازار سرمایه تاثیرگذار باشد. این کارشناس بازار سرمایه افزود: موضوع مهمی که باعث می‌شود وضعیت کلی اقتصاد رو به جلو باشد و رشد اقتصادی بالا برود تحت تاثیر روابط بین‌المللی ما قرار دارد. وی افزود: به ‌طور تاریخی نزدیک به 80 درصد از پروژه‌های ما تامین مالی خارجی شده است. در حقیقت موضوع بسیار مهم در رشد اقتصادی کشور و توسعه صنایع، تامین مالی خارجی بوده است.

نادی‌قمی اظهار کرد: اگرچه پس از برجام تامین مالی خارجی در بخش‌های مختلف اتفاق افتاده اما هنوز تا توسعه مورد انتظار فاصله وجود دارد که اگر محقق شود، کشور هم از لحاظ رشد اقتصادی دچار تحول خواهد شد و هم اینکه مردم به ‌طور عینی و محسوس، رونق را در زندگی‌های شخصی خود خواهند دید. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در بازار سرمایه با توجه به اینکه بیشتر شرکت‌ها از طرفی تحت تاثیر قیمت مواد خام هستند و از طرفی دیگر تحت تاثیر قیمت دلار و نرخ سود بانکی به نظر می‌رسد که نرخ سود بانکی- البته غیررسمی و نه رسمی آن- احتمالا مقداری افزایش داشته باشد.

مدیرعامل تامین سرمایه نوین اظهار کرد: بانک‌ها برای اینکه تامین مالی آخر سال خود را انجام دهند احتمالا کمی نرخ سود را تغییر می‌دهند که به هر حال این فاکتور را باید مد نظر داشت؛ از بعد دلار و قیمت مواد خام در بازارهای جهانی نیز تاثیر بسیار مثبتی را در بازار سرمایه شاهد خواهیم بود. نادی‌قمی همچنین با اشاره به گزارش‌های 9ماهه شرکت‌ها در سال جاری گفت: عملکرد شرکت‌ها در 9ماه خوب بوده و امید می‌رود در 12ماهه هم بهتر باشد که البته امیدواری نامعقولی هم نیست و این پیش‌بینی به واقعیت خواهد انجامید. این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: برای سال 2018 اغلب کارشناسان بین‌المللی فکر می‌کنند که قیمت کامودیتی‌ها و مواد خام همچنان بالا باشد؛ لذا سال آینده سود شرکت‌ها و وضع کلی آنها بهتر از امسال خواهد بود.

نادی‌قمی همچنین صنایع فلزی، پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها را ازجمله صنایع پیشرو در سال آینده خواند و گفت: اگر بانک مرکزی بتواند نرخ سود بانکی را کنترل و اداره کند بسیار بر بهبود وضعیت بازار سرمایه تاثیرگذار خواهد بود ضمن اینکه دولت هم نباید منابع مالی خود را از جیب شرکت‌ها تامین کند و به هر عنوان بخواهد از شرکت‌ها مبالغ یا مالیات‌هایی دریافت کند.

 

ارسال نظر