کی، کجا و چه مبلغی میگیرد
تعادل
بانک مرکزی در راستای ساماندهی موسسات اعتباری غیرمجاز، اقداماتی را در خصوص تعاونیهای اعتبار منحله ثامنالحجج، افضلتوس، وحدت و تشکیلات منحله البرزایرانیان به انجام رسانده است که گزارش تفصیلی را به همراه پاسخ برخی سوالات احتمالی منتشر کرد.
بر اساس این گزارش مبالغ بیش از 90 درصد از سپردهگذاران تصفیه شده و مابقی هم در دست تصفیه است. لازم به یادآوری است که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای تصفیه سپردههای سپردهگذاران موسسات غیرمجاز بالغ بر 11هزار میلیارد تومان پرداخت کرده است. این موسسات نزدیگ به 25درصد بازار پول را در اختیار داشتند.
تعاونی اعتبار منحله ثامنالحجج
به دنبال بروز مشکلات ناشی از فعالیت غیرمجاز تعاونی اعتبار ثامنالحجج، برنامه تعیین تکلیف سپردههای تعاونی مزبور در دستور کار بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.
براساس برنامه مصوب، بازپرداخت وجوه سپردهگذاران تعاونی فوق به شرح زیر است:
الف: پرداخت مبلغ ۳۵۰ میلیون ریال به هریک از سپردهگذاران در مرحله اول
ب: پرداخت سپردههای یک، دو و سه میلیارد ریالی طبق برنامه تعیین شده زیر
ب-۱: تعیین تکلیف سپردههای تا یک میلیارد ریال از تاریخ 20/04/1395
ب-۲: تعیین تکلیف سپردههای تا دو میلیارد ریال از تاریخ 17/07/1395
ب-۳: تعیین تکلیف سپردههای تا سه میلیارد ریال از تاریخ 27/07/1395
ج: تعیین تکلیف سه میلیارد ریال از سپرده اشخاصی که سپرده آنها بالاتر از سه میلیارد ریال بوده از تاریخ 23/12/1395
وجوه تعهدشده آندسته از سپردهگذاران تعاونی که تاکنون نسبت به تعیین تکلیف و انتقال سپردههای خود به بانک پارسیان اقدام کردهاند و تاریخ تعهدنامه ایشان (موعد دریافت سپرده آنها) تا پایان شهریور ماه سال ۱۳۹۷ است از تاریخ ۱۴ بهمن سال جاری در بانک پارسیان قابل پرداخت است.
باتوجه به عدم نقدشوندگی داراییهای تعاونی یادشده، با تخصیص خط اعتباری بانک مرکزی، حدود ۹۹درصد از سپردهگذاران تعاونی تعیین تکلیف شدهاند.
بهطور خلاصه اقدامات صورت گرفته برای ساماندهی تعاونی مزبور به شرح جدول زیر است.
تعاونی اعتبار منحله افضلتوس (درحال تصفیه)
در پی معضل نشات گرفته از فعالیت غیرمجاز تعاونی اعتبار منحله افضل توس، مسوولیت مدیریت داراییها و بدهیهای تعاونی اعتبار مزبور توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به بانک آینده واگذار شد.
نظر به عدم نقدشوندگی داراییهای تعاونی مذکور، با تخصیص خط اعتباری بانک مرکزی، حدود ۹۹ درصد تعداد سپردهگذاران تعاونی یادشده تصفیه حساب شدهاند.
در همین راستا پس از بازپرداخت سپردههای تا سقف ۳۰میلیون ریال تعاونی غیرمجاز افضلتوس در مرحله نخست، با مساعدت بانک مرکزی تمام سپردهگذاران تا سقف یک میلیارد ریال تصفیه حساب و به هر سپرده گذار بالاتر از یک میلیارد ریال نیز تا یک میلیارد ریال پرداخت شده است.
شایانذکر است نرخ سود نامتعارف سپردهها از زمان افتتاح حساب تا تاریخ 11/05/1396 به ۱۵درصد تعدیل شد و سودهای سپرده کمتر از ۱۵درصد در بازه زمانی یادشده، مطابق قرارداد به قوت خود باقی هستند.
اقدامات صورت گرفته برای ساماندهی تعاونی مزبور به شرح جدول زیر است.
به هریک از ۴، ۳۲۵ نفر سپرده گذار باقیمانده مبلغ تا یک میلیارد ریال به صورت علی الحساب پرداخت شده است.
درخصوص باقیمانده سپرده گذاران در صورت شناسایی داراییهای جدید، نسبت به ارزیابی آنها و متناسب با آن پرداخت به سپرده گذاران باقیمانده انجام خواهد شد.
در ادامه به پاسخ اهم سوالات اشاره میشود:
۱. درخصوص آندسته از مشتریانی که مدارک مربوط به سپرده خود، منجمله دفترچه حساب را مفقود کردهاند:
پاسخ: بانک آینده پس از کنترل منشأ واریز سپرده و اخذ سفته (معادل مبلغ قابل پرداخت به مشتری) نسبت به پرداخت وجه سپرده طبق قاعده جاری اقدام میکند.
۲. درخصوص آندسته از مشتریانی که بخشی از موجودی حساب ایشان توسط تعاونی منحله مسدود شده است؛
پاسخ: بانک آینده موضوع را بررسی و براساس مستندات و اطلاعات اقدام لازم را به عمل میآورد.
۳. درخصوص مطالبات سایر اشخاص از تعاونی منحله که در سرفصل بستانکاران ثبت شده و بلاتکلیف هستند؛
پاسخ: بانک آینده پس از بررسی اسناد مثبته و اطمینان از وجود بدهی، اقدامات لازم را برای پرداخت بدهیها طبق روال پرداخت سپردهها صورت میدهد.
۴. در خصوص آندسته از مشتریانی که مشخصات ثبتی آنها با آنچه در سیستم ثبت شده دارای مغایرت است؛
پاسخ: بانک آینده پس از بررسیهای لازم و رفع مغایرت، اقدامات لازم را طبق روال پرداخت سپردهها انجام میدهد.
۵. درخصوص آندسته از مشتریانی که صاحب حساب فوت شده است؛
پاسخ: بانک آینده مطابق قوانین اقدام میکند.
۶. درخصوص آندسته از مشتریانی که از اتباع بیگانه هستند؛
پاسخ: در صورت احراز هویت مشتری و حصول اطمینان از سپردهگذار بودن ایشان، عدم انجام اقدامات متقلبانه و عدم پولشویی، بانک آینده طبق قوانین و مقررات جاری مربوط به اتباع بیگانه اقدام میکند.
۷. درخصوص حسابهای مربوط به نیروی انسانی تعاونی اعتبار منحله؛
پاسخ: بانک آینده پس از حصول اطمینان از متعارف بودن حقوق و صحیح بودن منشأ واریزی وجوه به حساب پرسنل، طبق قاعده جاری تصفیه با سپردهگذاران اقدام میکند.
۸. درخصوص آندسته از مشتریانی که دارای سپرده مدتدار به صورت پرداخت سود در سررسید هستند؛
پاسخ: بانک آینده سود سپرده ایشان را تا تاریخ 11/05/1396 تعدیل و محاسبه و طبق قاعده جاری تصفیه با سپردهگذاران اقدام میکند.
۹. درخصوص آندسته از مشتریانی که از تعاونی منحله تسهیلات دریافت نموده و بدهی ایشان سررسید نگردیده و متقاضی تصفیه بدهی و دریافت سپرده هستند؛
پاسخ: بانک آینده پس از کسر سود سالهای آتی تسهیلات از بدهی مشتری، نسبت به تعدیل و تصفیه حساب با مشتری طبق قاعده جاری اقدام میکند.
۱۰. درخصوص آندسته از مشتریانی که سپرده آنها وثیقه تسهیلات قرار گرفته است؛
پاسخ: با درخواست مشتری، بانک آینده پس از کسر سود سالهای آتی تسهیلات از بدهی مشتری، نسبت به تعدیل و تصفیه حساب با مشتری طبق قاعده جاری اقدام میکند.
۱۱. درخصوص آندسته از مشتریانی که اقدام به خرد کرد حساب سپرده خود کردهاند.
پاسخ: بانک آینده پس از تجمیع حساب سپرده، طبق قاعده جاری تصفیه با سپردهگذاران اقدام میکند.
تعاونی اعتبار منحله وحدت (درحال تصفیه)
به دنبال چالش ایجاد شده ناشی از فعالیت غیرمجاز تعاونی اعتبار وحدت (موسوم به آرمان) و عدم امکان بازپرداخت وجوه سپردهگذاران خود مسوولیت مدیریت داراییها و بدهیهای تعاونی وحدت توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به موسسه اعتباری ملل واگذار شد.
نظر به عدم نقدشوندگی داراییهای شناسایی شده، با تخصیص خط اعتباری توسط بانکمرکزی، با حدود ۹۸ درصد تعداد سپردهگذاران تعاونی تصفیه حساب به عمل آمده است.
در همین راستا با مساعدت بانک مرکزی، پس از بازپرداخت سپردههای تا سقف ۳۰میلیون ریال تعاونی غیرمجاز وحدت در مرحله نخست، سپردههای تا سقف یک میلیارد ریال تعیین تکلیف و به هر سپردهگذار بالاتر از یک میلیارد ریال نیز یک میلیارد ریال پرداخت شده است.
شایانذکر است نرخ سود نامتعارف سپردهها از زمان افتتاح حساب تا تاریخ 11/05/1396 به ۱۵ درصد تعدیل شد و سودهای سپرده کمتر از ۱۵ درصد در بازه زمانی یادشده، مطابق قرارداد به قوت خود باقی هستند.
اقدامات صورت گرفته برای ساماندهی تعاونی مزبور به شرح جدول زیر است.
به هریک از ۹، ۷۳۳ نفر سپرده گذار باقیمانده مبلغ تا یک میلیارد ریال به صورت علی الحساب پرداخت شده است.
درخصوص باقیمانده سپرده گذاران در صورت شناسایی داراییهای جدید، نسبت به ارزیابی آنها و متناسب با آن پرداخت به سپرده گذاران باقیمانده انجام خواهد شد.
در ادامه به پاسخ اهم سوالات اشاره میشود:
۱. درخصوص آندسته از مشتریانی که مدارک مربوط به سپرده خود، منجمله دفترچه حساب را مفقود کرده اند؛
پاسخ: موسسه اعتباری ملل پس از کنترل منشأ واریز سپرده و اخذ سفته (معادل مبلغ قابل پرداخت به مشتری) نسبت به پرداخت وجه سپرده طبق قاعده جاری اقدام میکند.
۲. درخصوص آندسته از مشتریانی که بخشی از موجودی حساب ایشان توسط تعاونی منحله مسدود شده است؛
پاسخ: موسسه اعتباری ملل موضوع را بررسی و براساس مستندات و اطلاعات، اقدام لازم را بهعمل میآورد.
۳. درخصوص مطالبات سایر اشخاص از تعاونی منحله که در سرفصل بستانکاران ثبت شده و بلاتکلیف هستند؛
پاسخ: موسسه اعتباری ملل پس از بررسی اسناد مثبته و اطمینان از وجود بدهی، اقدامات لازم را برای پرداخت بدهیها طبق روال پرداخت سپردهها صورت میدهد.
۴. درخصوص آندسته از مشتریانی که مشخصات ثبتی آنها با آنچه در سیستم تعاونی ثبت شده دارای مغایرت است؛
پاسخ: موسسه اعتباری ملل پس از بررسیهای لازم و رفع مغایرت، اقدامات لازم را طبق روال پرداخت سپردهها انجام میدهد.
۵. درخصوص آندسته از مشتریانی که صاحب حساب فوت شده است؛
پاسخ: موسسه اعتباری ملل مطابق قوانین اقدام میکند.
۶. درخصوص آندسته از مشتریانی که از اتباع بیگانه هستند؛
پاسخ: درصورت احراز هویت مشتری و حصول اطمینان از سپردهگذار بودن ایشان، عدم انجام اقدامات متقلبانه و عدم پولشویی، موسسه اعتباری ملل طبق قوانین و مقررات جاری مربوط به اتباع بیگانه اقدام میکند.
۷. درخصوص حسابهای مربوط به نیروی انسانی تعاونی اعتبار منحله؛
پاسخ: موسسه اعتباری ملل پس از حصول اطمینان از متعارف بودن حقوق و صحیح بودن منشأ واریزی وجوه به حساب پرسنل، طبق قاعده جاری تصفیه با سپردهگذاران اقدام میکند.
۸. درخصوص آندسته از مشتریانی که دارای سپرده مدتدار به صورت پرداخت سود در سررسید هستند؛
پاسخ: موسسه اعتباری ملل سود سپرده ایشان را تا تاریخ 11/05/1396 تعدیل و محاسبه و طبق قاعده جاری تصفیه با سپردهگذاران اقدام میکند.
۹. درخصوص آندسته از مشتریانی که از تعاونی منحله تسهیلات دریافت کرده و بدهی ایشان سررسید نگردیده و متقاضی تصفیه بدهی و دریافت سپرده هستند؛
پاسخ: موسسه اعتباری ملل پس از کسر سود سالهای آتی تسهیلات از بدهی مشتری، نسبت به تعدیل و تصفیه حساب با مشتری طبق قاعده جاری اقدام
میکند.
۱۰. درخصوص آندسته از مشتریانی که سپرده آنها وثیقه تسهیلات قرار گرفته است؛
پاسخ: با درخواست مشتری، موسسه اعتباری ملل پس از کسر سود سالهای آتی تسهیلات از بدهی مشتری، نسبت به تعدیل و تصفیه حساب با مشتری طبق قاعده جاری اقدام میکند.
۱۱. درخصوص آندسته از مشتریانی که اقدام به خرد کرد حساب سپرده خود کردهاند.
پاسخ: موسسه اعتباری ملل پس از تجمیع حساب سپرده، طبق قاعده جاری تصفیه با سپردهگذاران اقدام میکند.
تشکیلات منحله البرزایرانیان (درحال تصفیه)
پس از عدم توانایی تشکیلات البرزایرانیان (موسوم به آرمان) نسبت به ایفای تعهدات خود در قبال سپردهگذاران، مسوولیت مدیریت داراییها و بدهیهای تشکیلات البرز ایرانیان توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به بانک تجارت واگذار شد.
نظر به عدم نقدشوندگی داراییهای تعاونی مذکور با تخصیص خط اعتباری بانک مرکزی، حدود ۹۷ درصد از تعداد سپردهگذاران تعاونی تاکنون تصفیه حساب شدهاند.
برهمین اساس پرداخت سپردههای تا سقف یک میلیارد ریال و همچنین پرداخت یک میلیارد ریال به هر سپردهگذار دارای سپرده بیش از یک میلیارد ریال صورت گرفت است.
شایانذکر است نرخ سود نامتعارف سپردهها از زمان افتتاح حساب تا تاریخ 11/05/1396 به ۱۵ درصد تعدیل شد و سودهای سپرده کمتر از ۱۵ درصد در بازه زمانی یادشده، مطابق قرارداد به قوت خود باقی هستند.
بطور خلاصه اقدامات صورت گرفته برای ساماندهی تعاونی مزبور به شرح جدول ذیل است.
به هریک از ۱، ۵۲۱ نفر سپرده گذار باقیمانده مبلغ تا یک میلیارد ریال به صورت علی الحساب پرداخت شده است.
درخصوص باقیمانده سپرده گذاران در صورت شناسایی داراییهای جدید، نسبت به ارزیابی آنها و متناسب با آن پرداخت به سپرده گذاران باقیمانده انجام خواهد شد.
در ادامه به پاسخ اهم سوالات اشاره میشود:
۱. درخصوص آندسته از مشتریانی که مدارک مربوط به سپرده خود، منجمله دفترچه حساب را مفقود کرده اند؛
پاسخ: بانک تجارت پس از کنترل منشا واریز سپرده و اخذ سفته (معادل مبلغ قابل پرداخت به مشتری) نسبت به پرداخت وجه سپرده طبق قاعده جاری اقدام میکند.
۲. در خصوص آندسته از مشتریانی که بخشی از موجودی حساب ایشان توسط تعاونی منحله مسدود شده است؛
پاسخ: بانک تجارت موضوع را بررسی و براساس مستندات و اطلاعات، اقدام لازم را بهعمل میآورد.
۳. درخصوص مطالبات سایر اشخاص از تعاونی منحله که در سرفصل بستانکاران ثبت شده و بلاتکلیف هستند؛
پاسخ: بانک تجارت پس از بررسی اسناد مثبته و اطمینان از وجود بدهی، اقدامات لازم را برای پرداخت بدهیها طبق روال پرداخت سپردهها صورت میدهد.
۴. درخصوص آن دسته از مشتریانی که مشخصات ثبتی آنها با آنچه در سیستم تعاونی ثبت شده دارای مغایرت است؛
پاسخ: بانک تجارت پس از بررسیهای لازم و رفع مغایرت، اقدامات لازم را طبق روال پرداخت سپردهها انجام میدهد.
۵. درخصوص آندسته از مشتریانی که صاحب حساب فوت شده است؛
پاسخ: بانک تجارت مطابق قوانین اقدام میکند.
۶. درخصوص آندسته از مشتریانی که از اتباع بیگانه هستند؛
پاسخ: درصورت احراز هویت مشتری و حصول اطمینان از سپردهگذار بودن ایشان، عدم انجام اقدامات متقلبانه و عدم پولشویی، بانک تجارت طبق قوانین و مقررات جاری مربوط به اتباع بیگانه اقدام میکند.
۷. درخصوص حسابهای مربوط به نیروی انسانی تعاونی اعتبار منحله؛
پاسخ: بانک تجارت پس از حصول اطمینان از متعارف بودن حقوق و صحیح بودن منشأ واریزی وجوه به حساب پرسنل، طبق قاعده جاری تصفیه با سپردهگذاران اقدام میکند.
۸. درخصوص آندسته از مشتریانی که دارای سپرده مدتدار به صورت پرداخت سود در سررسید هستند؛
پاسخ: بانک تجارت سود سپرده ایشان را تا تاریخ 11/05/1396تعدیل و محاسبه و طبق قاعده جاری تصفیه با سپردهگذاران اقدام میکند.
۹. درخصوص آن دسته از مشتریانی که از تعاونی منحله تسهیلات دریافت کرده و بدهی ایشان سررسید نشده و متقاضی تصفیه بدهی و دریافت سپرده هستند؛
پاسخ: بانک تجارت پس از کسر سود سالهای آتی تسهیلات از بدهی مشتری، نسبت به تعدیل و تصفیه حساب با مشتری طبق قاعده جاری اقدام میکند.
۱۰. درخصوص آندسته از مشتریانی که سپرده آنها وثیقه تسهیلات قرار گرفته است؛
پاسخ: با درخواست مشتری، بانک تجارت پس از کسر سود سالهای آتی تسهیلات از بدهی مشتری، نسبت به تعدیل و تصفیه حساب با مشتری طبق قاعده جاری اقدام میکند.
۱۱. درخصوص آندسته از مشتریانی که اقدام به خرد کرد حساب سپرده خود کردهاند.
پاسخ: بانک تجارت پس از تجمیع حساب سپرده، طبق قاعده جاری تصفیه با سپردهگذاران اقدام میکند.