اخبار

۱۳۹۶/۱۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۳۹۰

عرضه ارز دیجیتالی بومی

ایرنا| وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد: نخستین ارز دیجیتالی کشور با کمک نخبگان به صورت آزمایشی پیاده‌سازی می‌شود.

محمدجواد آذری‌جهرمی در یکی از شبکه‌های اجتماعی نوشت: جلسه‌یی با حضور اعضای هیات‌مدیره پست بانک ایران درباره دیجیتال مبتنی بر زنجیره بلوکی برگزار که در آن مقرر شد این بانک اقدام‌های لازم برای پیاده‌سازی آزمایشی نخستین ارز دیجیتالی کشور را با استفاده از ظرفیت نخبگان کشور به عمل آورد. وی در عین حال یادآور شد که مدل آزمایشی برای بررسی و تایید به نظام بانکی کشور ارائه خواهد شد. وزیر ارتباطات دوم بهمن ماه امسال و در مراسم هفتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک به فناوری «بلاک چین» که در طراحی ارز دیجتال کاربرد دارد، به عنوان یک واقعیت که به زودی فراگیر خواهد شد، اشاره و بر ضرورت تدوین نقشه حرکت برای رسیدن به این فناوری تاکید کرد. وزیر ارتباطات فناوری بلاک چین را دارای نکته‌های بسیار زیاد دانست و در عین حال گفت: این فناوری تهدید‌هایی هم خواهد داشت که باید خود را برای تغییر‌هایی که ایجاد می‌کند، آماده کنیم. آذری‌جهرمی رواج تبادل‌های مبتنی بر رمز نظیر ارز دیجیتال بیت‌کوین در کشور را مورد اشاره قرار داد و از مشخص نبودن وضعیت آن و اینکه آیا مردم در این باره ضرر خواهند کرد یا نه انتقاد کرد و خواستار روشن شدن دقیق تراین تراکنش‌ها شد. به گفته وی، اکنون بسیاری از مسوولان کشور آگاهی کافی در زمینه نوع تعامل با فناوری‌های نوین ندارند که ضروری است آموزش‌ها در این زمینه توجه جدی شود.

کشف ابرنواختر  10.5میلیارد ساله

 گیزمودو| محققان یکی از قدیمی‌ترین و دوردست‌ترین ابرنواخترها را ردیابی کرده‌اند. این ابرنواختر 10.5میلیارد ساله است. ستاره‌شناسان یکی از قدیمی‌ترین و دوردست‌ترین ابرنواختر شناخته شده را ردیابی کرده‌اند.  انفجار این ابرنواختر به نام DES16C2nm، 3.3 میلیارد سال پس از انفجار بزرگ و پیدایش جهان اتفاق افتاده است. DES16C2nm  ابرنواختر10.5 میلیارد ساله است و دانشمندان معتقدند مطالعه آن رازهای زیادی از شیوه پیدایش جهان را آشکار خواهد کرد. ابرنواختر مذکور در پروژه Dark Energy Survey (DES) کشف شده است. هدف این پروژه بین‌المللی برای کشف کهکشان‌های دوردست است. همچنین گروهی از ستاره‌شناسان به رهبری دانشگاه ساوث هامپتون تایید کرده‌اند این DES16C2nm جزو گروهی از ابرنواخترهاست که انفجارشان ۱۰۰ برابر درخشان‌تر از انواع دیگر است.

باگ توییتر و اعتراض کاربران

تلگراف| برخی کاربران توییتر از وجود باگی در این اپلیکیشن خبر داده‌اند که تعداد کاراکترهای پیام آنان را نصف کرده و به ۱۴۰ می‌رساند. برخی کاربران توییتر اعلام کرده‌اند باگی در این اپلیکیشن به‌طور تصادفی تعداد کاراکتر پیام‌های آنان را از ۲۸۰ به ۱۴۰ تغییر می‌دهد.  روز گذشته بسیاری از کاربران از وجود این باگ در اپلیکیشن‌های خود خبر دادند. به گفته آنان، کاربر هنگام ارسال پیام ناگهان متوجه می‌شود تعداد کاراکتر‌های پیام از ۲۸۰ به ۱۴۰ کاهش یافته است. البته توییتر اعلام کرده مشغول بررسی این مشکل است. برخی کاربران نیز معتقدند این باگ به دلیل آپدیت نرم افزاری اخیر این اپلیکیشن به وجود آمده است. برخی دیگر نیز اعلام کرده‌اند هنگام پاسخ به پیام دیگران متوجه این مشکل شده‌اند.  اپلیکیشن مذکور در نوامبر ۲۰۱۷ میلادی تعداد کاراکترهای هر پیام خود را دو برابر کرده و به ۲۸۰ رساند.

ساخت ساعتی با ۱۰ هزار سال عمر

ورج| جف بزوس مدیرعامل شرکت آمازون به دنبال اجرای یک طرح جاه طلبانه جدید است تا با صرف ۴۲ میلیون دلار هزینه ساعتی بسازد که 10 هزار سال عمر مفید داشته باشد. نصب قطعات و تجهیزات ساعت یادشده با سرمایه‌گذاری مستقیم جف بزوس آغاز شده است. بزوس ریاست شرکتی به نام بلواوریجین را هم بر عهده دارد و قصد دارد فضاپیماهای شخصی خود را ساخته و به فضا پرتاب کند. ایده اولیه ساخت ساعتی که 10 هزار سال عمر کند، نخستین بار توسط فردی به نام دنی هیلز در سال ۱۹۹۵ مطرح شد که معتقد بود با اجرای چنین طراحی می‌توان مطالعات دقیق‌تری در مورد آینده درازمدت بشریت و کره زمین انجام داد. ساعت یادشده در برجی به ارتفاع ۱۴۲ متر نصب خواهد شد. اجزای این ساعت به‌طور کامل مکانیکی بوده و انرژی لازم برای فعالیت آن با استفاده از انرژی خورشید تامین خواهد شد. دنی هیلز نیز در اجرای ایده یادشده مشارکت می‌کند. تلاش برای طراحی قطعات مکانیکی این ساعت در دو سال گذشته در جریان بوده و علاقه‌مندان پس از تکمیل می‌توانند از آن بازدید کنند. بزوس هنوز مکان ساخت این برج ساعت را فاش نکرده و تنها گفته که فاصله آن با نزدیک‌ترین فرودگاه در امریکا چند ساعت است.

تاکسی گرفتن بی‌دردسر با شبکه هوش مصنوعی

انگجت| اگر چه شرکت سونی در زمینه ارائه خدمات تاکسی یاب هوشمند نام چندان شناخته شده‌یی نیست، اما قصد دارد با استفاده از فناوری هوش مصنوعی در این حوزه هم فعال شود. سونی در حال مذاکره با تعدادی از شرکت‌های تاکسیرانی برجسته در ژاپن است تا یک پلتفرم تاکسی یابی قدرتمند مبتنی بر هوش مصنوعی طراحی کند. این پلتفرم از الگوریتم ویژه‌یی بهره می‌گیرد که در زمینه فراخوان تاکسی برای اعزام به محل حضور مسافر و همین طور رساندن وی به مقصد به شاخص‌های متعددی مانند شرایط ترافیکی، وضعیت آب و هوا، حوادث غیرمترقبه و راه‌بندان‌های پیش‌بینی نشده و غیره توجه می‌کند. هنوز مشخص نیست این خدمات از چه زمانی ارائه خواهد شد و آیا در کشورهایی غیر از ژاپن نیز در دسترس خواهد بود. در ژاپن استفاده از خودروهای خصوصی و شخصی به عنوان تاکسی ممنوع است و لذا طرح تازه سونی از شانس بالایی برای موفقیت برخوردار است. تویوتا در این زمینه رقابت جدی با سونی دارد و از جمله ۷۰ میلیون دلار بودجه به طراحی برنامه موبایلی به نام ژاپن تاکسی اختصاص داده که دسترسی سریع به تاکسی را با استفاده از خدمات هوش مصنوعی ممکن می‌کند.

 

ارسال نظر