ایرانشهر
سالانه ۱۰ میلیارد دلار یارانه انرژی خانهها
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: دولت سالانه بیش از ۱۰ میلیارد دلار یارانه برای انرژی که در ساختمانها مصرف میشود، هزینه میکند. به گزارش ایسنا، محمد شکرچیزاده اظهار کرد: با بهکارگیری روشهای نوین ساختمانسازی، میتوان از ۳۰درصد از ۴۰درصد انرژی که در ساختمانها هدر میرود، جلوگیری کرد. شکرچیزاده با اشاره به اینکه باید صنعت ساخت در توسعه کشور جایگاه اساسی داشته باشد، گفت: این صنعت میتواند در رشد صنعت اقتصادی کشور و اشتغالزایی تاثیرگذار باشد که باید با همکاری بخش خصوصی انجام شود. رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: بهدنبال آن هستیم که مقاومسازی در برابر زلزله و ساخت شهرهای هوشمند را پیگیری کنیم و ظرفیت هوشمندسازی را در ساختمانسازی بالا ببریم. شکرچیزاده تاکید کرد: براساس قانون، دستگاههای دولتی باید ظرف دو سال مصرف انرژی در ساختمانها را کاهش دهند که بودجه آن را نداریم و در بودجه سال ۹۷ نمایندگان مجلس باید این کار را انجام دهند. او افزود: این پیشنهاد در کمیسیون تلفیق رای نیاورد و اگر نتوانیم در صحن مجلس آن را مطرح کنیم، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.
تشریح 6 ایراد هیات تطبیق به طرح ترافیک جدید
معاون نظارت شورای شهر تهران با تشریح 6 ایراد هیات تطبیق به طرح ترافیک جدید گفت: روز شنبه ایرادات این هیات در کمیسیون تخصصی بررسی میشود. به گزارش ایسنا، افشین حبیبزاده گفت: نخستین ایراد این هیات به طرح ترافیک جدید «شکلی» بوده و عنوان داشته که باید قید میشده که این مصوبه چه تعداد رای آورده است که این مساله جزو مسائل مورد بحث هیات تطبیق نیست. معاون نظارت شورای شهر تهران با بیان اینکه دومین ایراد هیات تطبیق، مربوط به عوارض محدوده زوج و فرد بود، افزود: هیات تطبیق اعلام کرده است که ورود به محدوده زوج و فرد رایگان بوده و نمیتوان برای آن عوارضی تعیین کرد. در صورتی که این مساله جزو اختیارات شورای ترافیک تهران است و هیات تطبیق نیز اجازه ورود به حیطه وظایف شورای ترافیک را ندارد، چراکه این هیات تنها مصوبات شورا را با قانون تطبیق میدهد و نمیتواند درمورد مصوبه شورای ترافیک اظهارنظر کند. هر چند، براساس مصوبه شورای عالی ترافیک گستره محدوده طرح ترافیک جدید به حلقه دوم یا همان زوج و فرد منوط به اثرگذاری اجرای طرح در محدوده طرح ترافیک است و اگر مسوولان امر پس از سه ماه از اجرای طرح جدید ترافیکی به این جمعبندی برسند که بهدلیل موفقیتآمیز بودن طرح، باید محدوده زوج و فرد نیز درگیر شود این محدوده نیز زیر بار طرح جدید میرود. وی افزود: شورای شهر تهران برای عدم بررسی مجدد عوارض نسبت به تعیین عوارض به صورت پیشدستانه اقدام کرده تا اگر این طرح در محدوده زوج و فرد تسری یابد، مشکلی بابت تعیین عوارض نباشد. حبیبزاده در تشریح سومین ایراد هیات تطبیق گفت: براساس مصوبه شورا در روزهای آلوده که شاخص آلایندگی بیش از 100 است، ضریب عوارض تردد یک و نیم برابر افزایش مییابد اما هیات تطبیق عنوان کرده که در حال حاضر فروش طرح ترافیک ازسوی کمیته اضطرار ممنوع میشود و خواهان شفافسازی در این موضوع هستند اما باید بگویم کمیته اضطرار فروش آرم روزانه را ممنوع میکرد و افرادی که دارای آرمهای سالانه و مدتدار بودند میتوانستند آزادانه تردد کنند اما حالا در طرح ترافیک جدید همه افراد میتوانند به شرط پرداخت عوارض بالاتر تردد داشته باشند و تردد برای افرادی که طرح ترافیک داشتند چه آلودگی هوا بالا و چه زیر 100 بود، تفاوتی نداشت و تنها برای مردم محدودیت ایجاد میکرد. وی در تشریح چهارمین ایراد هیات تطبیق گفت: ایراد چهارم درخصوص وضعیت جانبازان در طرح ترافیک جدید بود و عنوان داشتند که براساس قانون باید طرح ترافیک برای آنها رایگان باشد در حالی که در قانون آمده است که «وزارت کشور» باید تدابیری برای تردد رایگان جانبازان درنظر بگیرد و این ربطی به شهرداری ندارد هر چند که ما در این حوزه نیز تغییری اعمال نکرده و جانبازان اعصاب و روان بالای 25درصد و جانبازان غیراعصاب و روان بالای 75درصد میتوانند مانند گذشته بهصورت رایگان تردد کنند. حبیبزاده با بیان اینکه هیات تطبیق در پنجمین ایراد خود عنوان کرده است که تعیین ضریب برای خودروهای آژانس و... بر افزایش کرایه آنها تاثیر میگذارد، گفت: رانندگان آژانس و... از تخفیف 50درصدی برخوردار هستند اما این تنها ایراد هیات تطبیق است که میتوان مجددا درخصوص تاثیرات عوارض بر کرایه آنها بحث کرد. معاون نظارت شورای شهر تهران با بیان اینکه هیات تطبیق در آخرین ایراد خود به عوارض بالای تردد کامیونها در شهر ایراد گرفته است، گفت: اساسا کامیونهای بالای 6 تن نمیتوانند به شهر غیر از هنگامه شب وارد شوند و تنها کامیونهایی بنا به ضرورتشان میتوانند در طول روز در شهر تردد کنند که در مصوبه شورای شهر آمده است که این کامیونها باید علاوه بر جدول هر ساله، عوارض بدهند چراکه معتقدیم این کامیونها علاوه بر آلودگی، تاثیراتی روی جریان ترافیک میگذارند که لازم است عوارض بیشتری پرداخت کنند.