ارتباطات
زنان خانهدار؛ بیشترین کاربران فضای مجازی
مشاور امور بانوان و خانواده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: براساس اطلاعات به دست آمده، زنان خانهدار کشور بیشترین استفادهکنندگان از فضای مجازی به شمار میآیند. به گزارش ایرنا، سودابه رادفر روز گذشته در همایش نقش ارتباطات و فناوری اطلاعات در توان افزایی بانوان افزود: تلاش کردیم که زنان برای فضای کسب و کار از فضای مجازی هم استفاده کنند چرا که بانوان بیشتر در فضای مجازی که پایه آنها سرگرمی و تفریحی است، شرکت داشتهاند. رادفر درباره سند راهبردی زنان در وزارت ارتباطات اظهار کرد: این سند برای توان افزایی بانوان در بخش فناوری و اطلاعات تدوین شده است که یکی از شاخصههای آن توسعه پایدار و متوازن است تا بانوان بتوانند به توانمندیها و پتانسیلهای خود برسند. وی خاطرنشان کرد: بیشتر هدف امور بانوان و خانواده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، توان افزایی زنان شهری و روستایی بود که به همین منظور طرح ملی توانافزایی زنان با محورای سی تی را در ٥٠ نقطه کشور شروع کردیم و برنامه ما در سال ٩٧ این است که در ٢٧٠نقطه کشور اجرایی شود و حتی در روستای ابرکوه یزد این طرح را آغاز کردهایم. مشاور امور بانوان و خانواده وزیر ارتباطات تاکید کرد: زنان جامعه ما جایگاه خودشان را گدایی نمیکنند و تلاش جدی دارند و چند برابر مردان تلاش میکنند و توانمندی خودشان را به نمایش میگذارند، البته ما نمیخواهیم مسابقه با مردان برگزار کنیم و زن و مرد را در تقابل با هم قرار بدهیم چون مردان بستر لازم برای حضور زنان در بخشهای مختلف را فراهم کردهاند. رادفر افزود: در دولت یازدهم در این وزارتخانه رشد ٢٥٠درصدی برای حوزه زنان و انتصاب بانوان در پستهای مختلف را داشتیم و تلاش در دولت دوازدهم هم بسیار جدی است تا بانوان در پستهای مدیریتی قرار گیرند. وی ادامه داد: اکنون هم وزیری داریم که معتقد به حفظ حقوق زنان و خانواده است و ما برای نخستین بار سه مدیر زن در سطح معاونتها در این وزارتخانه داریم و مدیران کل زن در وزارتخانه نیز افزایش یافته است. رادفر ابراز امیدواری کرد که با دیدگاهی که رییسجمهوری و کابینه دولت و وزرا دارند، زنان بتوانند به جایگاه واقعی خودشان دست پیدا کنند. براساس آمار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال حاضر ٧٢درصد بانوان از تلفن همراه استفاده میکنند و ٤٨درصد از کاربران اینترنت نیز بانوان هستند.
دلایل تاخیر در ثبت گوشیهای سامسونگ
به گفته وزیر ارتباطات بهدلیل احتمال سودجوییهایی به وجود آمده، پیشبینی میشد تا قمیت گوشی سامسونگ بالاتر برود و باعث شود تا درمورد موفقیت طرح رجیستری، فضاسازیهایی صورت گیرد و به همین دلیل تصمیم گرفته شد تا طرح ثبت نام این برند به بعد عید موکول شود. به گزارش ایسنا محمدجواد آذریجهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جمع خبرنگاران با بیان اینکه کمیته ثبت تلفن همراه در روزهای گذشته تشکیل و به موضوعات آن رسیدگی شد گفت: با توجه به اینکه قرار بود بهگونهیی وارد این طرح شویم که موفقیت آن تضمین شود، طرح از نشانهای تجاری که سهم کمتری در بازار داشتند آغاز شد و به سمت نشانهای تجاری بزرگتر حرکت کردیم تا مدیریت بهتری داشته باشیم. وی با اشاره به اینکه در جلسه تشکیل شده کمیته طرح ثبت تلفن همراه نمایندگانی از وزارتخانههای صنعت، ارتباطات، گمرک و ستاد مبارزه با قاچاق کالا حضور داشتند، اظهار کرد: در حال حاضر نشان تجاری سامسونگ سهمی نزدیک به ۵۰ درصد بازار را در اختیار دارد و طرح ثبت این تلفن با تاخیر آغاز خواهد شد. او در ادامه تصریح کرد: طرح ثبت تلفن همراه به دلیل تاخیر یک یا دو هفتهیی که در یکی از مراحل خود با آن روبهرو شد، باعث شد تا ثبت این نشان تجاری نیز به بعد از عید موکول شود. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه با اشاره به دلایل به تاخیر افتادن ثبت گوشیهای برند سامسونگ توضیح داد: نگرانیهایی درباره مدیریت این طرح و مشکل نظارت به وسیله شبکه نظارتی در ایام عید وجود داشت که باعث میشد احتمال ایجاد فضای سودجویی با آغاز این طرح پیش از سال نو به وجود آید. آذریجهرمی با اشاره به شائبههای به وجود آمده در مورد دلایل تاخیر ثبت نشان سامسونگ افزود: در این شائبهها مطرح میشد که وزارت ارتباطات به دلیل آنکه این نشان تجاری از برندهای بزرگ بوده، در مقابل آن کوتاه آمده است یا عبارتی مانند باج به کار میرفت. همچنین گفته میشد از آنجایی که تلفن همراه سامسونگ قصد دارد، مدل جدیدی را به بازار معرفی کند و عدهیی نیز میخواهند که این مدل را به کشور وارد کنند، نسبت به ثبت این برند تاخیر ایجاده شده است این در حالی است که ما تحت تاثیر این فضا قرار نداریم و با قاطعیت و درایت و هوشمندی کار را به پیش خواهیم برد. وی در ادامه با بیان اینکه این طرح را با قاطعیت ادامه خواهد یافت گفت: به دلیل جلوگیری از آسیب دیدن مردم از احتمال به وجود آمدن فضای سودجویی ثبت برند سامسونگ را به بعد از تعطیلات نوروز موکول کردیم و همزمان با ثبت این برند تلفن همراه، نشانهای تجاری دیگری که سهم کمتری از بازار را دارند ثبت خواهند شد. او با اشاره به نقش طرح ثبت تلفن همراه در میزان عایدات گمرک و کاهش قاچاق اظهار کرد: بر اساس آخرین گزارشات بعد از انجام طرح رجیستری تلفن همراه آیفون تا ۶۰۰ رشد وارادات در کشور رخ داده است همچنین در زمینه میزان عایدات گمرک نیز در ۹ ماهه ابتدای امسال تا ۱۵۰ درصد رشد اتفاق افتاده است که این میزان دو نیم برابر سال گذشته است و در صورتی که برندهای دیگر نیز به نشانههای تجاری اضافه شود، این رشد بیشتر خواهد بود. وی درباره ارز دیجیتال نیز افزود: استفاده از ارز دیجیتال موضوع بینالمللی است اما استفاده از ارز دیجیتال ملی به آن معنا که ارزی تولید کنیم که تنها در کشور کاربردی باشد، مفهوم درستی نیست. با این وجود مفهوم ارز دیجیتال در دنیا در حال رشد است و ما نیز باید به آن بپردازیم. او تصریح کرد: با این وجود باید موضوع را با مسائل فقهی در معاملات و تنظیم مقررات اقدامی صورت گیرد همچنین باید در مورد پیادهسازی مدل تکنولوژی مد نظر نیز از متخصصان داخلی استفاده کرد اما مسوولیت رسیدگی به موضوع ارز دیجیتال بر عهده بانک مرکزی است.