اخبار

۱۳۹۶/۱۲/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۸۲۶

بخشنامه جدید  واردات خودرو

مهر  گمرک در بخشنامه‌یی جدید ترخیص خودروهایی که ثبت سفارش آنها قبل از نهم دی‌ماه سال جاری بوده را منوط به اعلام شماره ثبت سفارش، شرح موضوع و هماهنگی با این مرکز قبل از هر اقدامی کرده است. متن کامل بخشنامه گمرک به شرح زیر است: پیرو بخشنامه 13/۱۰/۹۶ اعلام می‌شود: «ترخیص کلیه خودروها به استثنای خودروهای مربوطه از محل مصوبات جانبازی و معلولان که ثبت سفارش آنها قبل از 9/۱۰/۹۶ است و همچنین پذیرش درخواست جهت ابطال اظهارنامه‌های مربوطه با شرایط فوق، منوط به اعلام شماره ثبت سفارش و شرح موضوع و هماهنگی با این مرکز قبل از هرگونه اقدام است. براساس این بخشنامه، مسوولیت حسن اجرای این بخشنامه به عهده مدیر آن گمرک است.

دلیل افزایش تعرفه خودرو

شاتا  واردات خودرو در یک تناسب منطقی با تولید داخل مجاز است و معمولا عددی بین ۵ تا ۶درصد از خودروهای مصرفی وارداتی است. به دنبال انتشار گزارش آماری با عنوان «رکوردشکنی با واردات 46 هزار خودرو، 1.2میلیارد دلار ارز خارج شد» در برخی رسانه‌ها، مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت توضیحاتی را برای تنویر افکار عمومی به شرح زیر ارائه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف مدیریت منابع ارزی و ساماندهی واردات خودرو، بازنگری تعرفه‌ها را در نظر گرفت و این یعنی کاهش سرعت خروج ارز از کشور و از سویی دیگر تلاش وزارتخانه کنترل منابع ارزی از مسیر محدودیت در واردات خودرو به کشور بوده است و برای رسیدن به این هدف باید تعرفه افزایش پیدا می‌کرد. در همین راستا برخی رسانه‌ها با طرح دلایل غیر واقعی محدودیت در واردات خودرو را زیر سوال بردند و گویا این رسانه‌ها در برابر واردات خودرو سیاست یک بام و دو هوا را در پیش گرفته‌اند، اگر سایت ثبت سفارش برای جلوگیری از خروج ارز بسته شود، انتقادشان این است که چرا خودرو وارد نمی‌شود و اگر ثبت سفارش آزاد شود، برای خروج ارز از کشور گلایه می‌کنند. از طرفی ورود خودروهای خارجی با تکنولوژی روز دنیا باعث ارتقای فضای رقابتی در صنعت تولید خودرو کشور شده و تولیدکنندگان و هموطنان با کیفیت و استانداردهای روز دنیا آشنا می‌شوند و در این بین بر اساس مستندات قانونی مصوب که در سامانه وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه تجارت موجود است، واردات خودرو در یک تناسب منطقی با تولید داخل مجاز است و معمولا عددی بین ۵ تا ۶درصد از خودروهای مصرفی وارداتی است. گفتنی است، واردات خودرو فقط مختص کشور ما نیست بلکه بسیاری از کشورها که تولید‌کننده‌های مطرح خودرو نیز هستند سالانه بخشی از تقاضای بازار خودرو خود را وارد می‌کنند.

خروج 900 هزار خودرو از رده با استانداردهای جدید

تسنیم  معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در حالی از تعدیل استانداردهای ۸۵گانه خودرویی خبر می‌دهد که سازمان ملی استاندارد ایران با موضع مخالف نسبت به این مساله واکنش نشان داده و قصد کوتاه آمدن ندارد. محسن صالحی‌نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، اخیرا از توافق صورت گرفته با سازمان ملی استاندارد در ارتباط با تعدیل استانداردهای ۸۵گانه خودرویی خبر داد و اعلام کرد که قرار است در بخش استانداردهای اختیاری تعادل لازم ایجاد و به نوعی بازنگری در این زمینه صورت گیرد. مساله‌یی که با مخالفت صریح نیره پیروزبخت رییس سازمان ملی استاندارد ایران روبه‌رو شد و بیان کرد که به‌دلیل اهمیت سلامت و ایمنی مردم از این موضوع عقب‌نشینی نخواهد کرد. از آن سو، دبیر انجمن خودرو‌سازان کشور نیز با بیان اینکه حدود

۱۳ استاندارد از تاریخ اوایل دی‌ماه 97 در ایران اجباری می‌شود، گفت: اگر این استانداردها در ایران اجرایی شود ۹۰۰ هزار خودرو از رده خارج خواهند شد.احمد نعمت‌بخش در یک برنامه تلویزیونی با طرح این موضوع که حدود ۱۳ استاندارد از اول دی‌ماه 97 در ایران اجباری می‌شود، گفت: به‌دلیل اینکه در اروپا نیست پس خودروهای ما از استانداردهای بیشتری برخوردار خواهند بود و اگر این استانداردها در ایران اجرایی شود، خودروهایی از قبیل «سراتو، ساندرو، ال 90، پراید، پژو و سمند (چیزی حدود 900 هزار خودرو) از رده خارج خواهند شد. او همچنین با اشاره به صحبت‌های هاشم یکه‌زارع مدیرعامل گروه خودروسازی ایران‌خودرو درخصوص اینکه کمپانی بنز و بی‌ام‌و نمی‌توانند استانداردهای ما را پاس کنند، توضیح داد: منظور وی در این مورد، خودروهای دیزلی بوده است. از سوی دیگر، پیمان پیرایش مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی استودیو گفت: استانداردهایی که برای سال آینده اجباری خواهد بود از سال 93 مورد بررسی قرار گرفته و زمانبندی مشخصی برای آن درنظر گرفته شده است. او ادامه داد: نباید برای هر مشکلی نسخه بپیچیم و زمان اجرا کنار بکشیم. او همچنین اظهار کرد که در اروپا هم اجرای استانداردها نیازمند زمان است. نعمت‌بخش در مقابل گفت: خودروسازان شرکت‌های بنز و رنو برای ما نامه نوشته‌اند که 13 مورد از استانداردهای قید شده در لیست استانداردهای جهانی لازم و اجباری نیست، پس چرا ما باید آنها را رعایت کنیم. زاوه کارشناس صنت خودرو هم با اشاره به اهمیت بالای سلامت و جان مردم، بحث محیط‌زیست و مقابله با آلودگی هوا و امنیت سرنشینان خودرو افزود: در لیست استانداردهای اجباری به مواردی اشاره شده که اصلا زیرساخت آن وجود ندارد. نعمت‌بخش به دفاع از کمپانی سایپا گفت: خودروهای خانواده پراید همه استانداردهای آلایندگی هوا را پاس می‌کند و به آن ایرادی وارد نیست. به گفته او، چرا مردم ایران باید با سرانه درآمد سالانه کمتر از اروپایی‌ها از خودروهای پیشرفته بهره‌مند شوند، هنوز در ایران زیرساخت بسیاری از استانداردها وجود ندارد پس اجرای اجباری برخی استانداردها هم ضرورتی ندارد. مدیرکل نظارت بر اجرای استانداردهای صنایع فلزی سازمان استاندارد هم که در این برنامه حضور یافته بود، گفت: این سازمان بر اجرای استانداردهای خودرویی تا تاریخ اول دی‌ماه 97 مصمم است و کوتاه نمی‌آید. پیرایش افزود: از سال 82 سازمان استاندارد‌، استانداردهای خودرویی را در حالی که هیچ زیرساختی نداشتیم به اجرا گذاشت و هم‌اکنون در 70درصد استانداردهای خودرو خودکفا هستیم. به گفته او، با وجود پیشرفت‌هایی که در استاندارد خودرو داشته‌ایم، باید گفت تست آزمون جاده‌یی پس از 15 سال همچنان به نتیجه نرسیده است.

 

ارسال نظر