تغییرات در چهره آبی وزارت نیرو

۱۳۹۶/۱۲/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۲۸۳
تغییرات در چهره آبی وزارت نیرو

چهره وزارت نیرو زنانه نشد

گروه انرژی  

وزیر نیرو بیش از 4ماه زمان نیاز داشت تا معاونان، مدیران و مشاوران حوزه آب خود را تعیین کند.

رضا اردکانیان شاید احساس نیازی به تغییر نمی‌کرد و شاید ترجیح می‌داد تا با مدیران ارشد آب در دولت یازدهم به مسیر خود ادامه دهد. با این حال برخی از خبرنگاران و رسانه‌ها از همان هفته‌های میانی آبان و یک هفته پس از وزیر شدن اردکانیان منتظر تغییرات گسترده بودند و حتی چند بار هم این سوال را از شخص وزیر پرسیدند. وزیر اما بدون توجه به این انتظارها به مسیر خود رفت؛ پس از 2.5ماه، معاون خود در امور برق و انرژی را تعیین کرد و 3ماه را صرف انتخاب مدیرکل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت نیرو کرد. خبری از تغییر مدیران ارشد حوزه آب نبود تا آنکه کاسه صبر خبرنگاری که بیش از همه منتظر تغییرات بود به سر آمد و نیمروز 13 اسفند، گزارشی درباره تعلل و کم‌توجهی وزیر نسبت به تعیین تکلیف مدیرانی که بی‌انگیزه شده‌اند، انتشار داد. شاید این گزارش نتیجه‌بخش بود که غروب روز بعد، احکام مدیران و معاونان جدید وزیر نیرو منتشر شد و خبر از تغییر تیم اردکانیان برای «سازگاری با شرایط بی‌آبی ایران» آمد. اردکانیان در احکامی که روز گذشته صادر شد «عباس سروش» را به عنوان معاون جدید آب و آبفای وزارت نیرو منصوب کرد؛ «رضا انجم شعاع» معاون حقوقی، پشتیبانی و مجلس وزارت نیرو را در سمت معاون حقوقی، پشتیبانی و مجلس وزارت نیرو ابقا کرد؛ «فرهاد یکه‌یزدان‌دوست» را به عنوان مشاور وزیر در امور بین‌الملل و سرپرست مرکز توسعه صادرات و پشتیبانی صنایع آب و برق برگزید و در نهایت نیز «علی‌اصغر میرزایی» را به عنوان مشاور وزیر در امور پیگیری‌های ویژه انتخاب کرد. به این ترتیب «رحیم میدانی» معاون سابق آب و آبفای وزیر نیرو و «علیرضا دایمی» قائم‌مقام سابق وزیر نیرو در امور بین‌الملل و پشتیبانی صنایع آب و برق بازنشسته شدند و ماموریت «حمیدرضا تشیعی» نیز در راس مرکز پشتیبانی صنایع آب و برق پایان یافت. گفتنی است بسیاری انتظار داشتند، اردکانیان یکی از معاونان خود را از میان زنان انتخاب کند که در نهایت این اتفاق رخ نداد.

به گزارش«تعادل» از بین عباس سروش، ‌فرهاد یکه‌یزدان‌دوست و علی‌اصغر میرزایی که در احکام روز گذشته اردکانیان را برای اصلاح سیاست‌ها و رفتارهای آبی کشور یاری خواهند کرد، سروش و یکه‌یزدان‌دوست چهره‌هایی آکادمیک هستند و مقالات و پژوهش‌های بسیاری در زمینه آب و مدیریت سد انجام داده‌اند. یکه ‌یزدان‌دوست، تجربه‌های مدیریتی و اجرایی نسبتا قابل توجه هم در کارنامه دارد اما میرزایی که با پست جدید «مشاور وزیر در امور پیگیری‌های ویژه» فعالیت خواهد کرد بیشترین تجربه و توانایی‌های اجرایی را دارد و احتمالا با این هدف که قدرت چانه‌زنی و اجرایی وزارت نیرو را افزایش دهد، برگزیده شده است. «تعادل» نگاه دقیق‌تری به دانش و تجربه هر کدام از این مدیران جدید انداخته و توانمندی‌های آنها را بررسی کرده است.

 عباس سروش: معاون جدید آب و آبفای وزارت نیرو، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر است. رشته تحصیلی و تحقیقاتی او مهندسی عمران است اما بررسی تحقیقات او نشان می‌دهد که در مدیریت منابع آبی و سدهای کشور، حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. پایگاه‌های تحقیقاتی از این موضوع سخن می‌گویند که سروش در حوزه‌های محیط‌زیست، پایداری، سنجش اثرات زیست‌محیطی فعالیت‌های انسانی، مدیریت رودخانه‌ها، مدل‌سازی منابع آبی، هیدرولوژی، مهندسی منابع آب، مدل‌سازی سیلاب‌ها، انتقال گل و لای، تغییر نحوه استفاده از زمین، مدیریت منابع آب شهری و امنیت آب و تغییرات آب‌وهوایی هم تخصص دارد.

سروش، عضو هیات تحریریه فصلنامه مهندسی عمران فردوسی نیز بوده است. او در سال‌های گذشته معاون آموزشی دانشگاه امیرکبیر بوده است. یکی از فعالان حوزه آب و آبفای وزارت نیرو در گفت‌وگو با «تعادل» عنوان کرد که با وجود کم بودن سوابق اجرایی سروش، او در گذشته در شرکت توسعه مهندسی آب ‌نیرو با رضا اردکانیان همکار بوده است. اما مهم‌ترین نکته مثبت او دانش گسترده و متمایزی است که می‌تواند مانند روح تازه‌یی به وزارت نیرو دمیده شود و نگاهی جدید به مسائل روز آب و آبفا به همراه بیاورد.

 فرهاد یکه‌یزدان‌دوست: مشاور وزیر در امور بین‌الملل و سرپرست مرکز توسعه صادرات و پشتیبانی صنایع آب و برق نیز مانند سروش دکترای عمران دارد. او عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیر است. تحصیلات خود را در گرایش مهندسی آب و سازه‌های هیدرولیکی و در بریتانیا به پایان برده است. یکه‌یزدان‌دوست، مسوولیتی را برعهده گرفته که یک متخصص و فعال حوزه برق نیز امکان احراز آن را داشت اما اردکانیان ترجیح داد تا از بیشترین تخصص آبی در وزارتخانه شیشه‌یی استفاده کند.

یکه‌یزدان‌پرست در زمینه‌هایی مانند هیدرولیک، طراحی هیدرولیکی سازه‌ها، مهندسی رودخانه، جریان‌های ناپایدار، مهندسی کنترل سیل، اثرات زیست‌محیطی توسعه آب، مهندسی و مدیریت سیلاب و شکست سد، اقتصاد مهندسی و برنامه آب، اقتصاد پروژه‌های آب و اصول مهندسی سد ‌تخصص دارد و می‌تواند علاوه بر تمرکز بر مسائل بین‌الملل نیرو در مدیریت منابع آبی و البته مدیریت همزمان آب و برق در سدها نقش کمکی در وزارت نیرو داشته باشد. او علاوه بر سردبیری نشریه تخصصی آب و محیط‌زیست در چند سال اخیر عضو هیات اجرایی جذب اعضای هیات علمی دانشگاه خواجه‌نصیر بوده و معاونت بین‌الملل این دانشگاه را هم بر عهده داشته است. اما بررسی‌های «تعادل» حکایت از آن دارد که یکه‌یزدان‌دوست در سال 1386و با حکم وزیر نیروی احمدی‌نژاد به عنوان سرپرست مرکز منطقه‌یی مدیریت آب شهری تهران منصوب شد. علاوه بر آن براساس اطلاعات موجود در وب‌سایت یزدان‌دوست او مدتی نیز برای مدیریت و احیای منابع آبی افغانستان همچنین منطقه با یونسکو همکاری کرده است.

 علی‌اصغر میرزایی: به نظر می‌رسد که مشاور وزیر در امور پیگیری‌های ویژه علاوه بر مشاوره قرار است که مسوولیت‌های اجرایی و چانه‌زنی نیز بر عهده داشته باشد. میرزایی که بالاترین مسوولیت اجرایی او معاونت اسبق برنامه‌ریزی استانداری کرمانشاه است، تجربیاتی در حوزه آب و آبفا نیز دارد و تیم جدید اردکانیان را از این نظر تکمیل می‌کند.

نکته قابل توجه در مورد او، اقبال قابل توجه مردم کرمانشاه و تایید آنها بر این انتخاب است. در وب‌سایت یکی از احزاب سیاسی کرمانشاه که خبر انتصاب میرزایی به عنوان مشاور وزیر نیرو درج شد، نظرات مخاطبان حاکی از مقبولیت این فرد در کرمانشاه است. یکی از مخاطبان در مورد «پاکی و مردمی» بودن او سخن گفته، دیگری او را از «موفق‌ترین مدیران آب در غرب کشور» دانسته و یکی از مخاطبان نیز افسوس خورده است که چرا میرزایی استاندار کرمانشاه نیست. در نهایت نیز 2 نفر این‌گونه به تخصص و تجربه میرزایی ایمان دارند که عنوان کرده‌اند «در صورتی که او از سیستم دولتی، دور نمی‌شد، می‌توانست معاون آب و آبفا یا حتی وزیر نیرو شود.»

 

ارسال نظر